האם ראוי לפרסם תמונות וקטעי וידיאו מגדולי ישראל שמיוצרים ע"י בינה מלאכותית? | בית המדרש – דיונים תורניים האם ראוי לפרסם תמונות וקטעי וידיאו מגדולי ישראל שמיוצרים ע"י בינה מלאכותית? | בית המדרש – דיונים תורניים
אכתוב 'הרגש'.

בהתבוננות בהליכות רבותינו אנו נשכרים הרבה, כי התנועות, ושמיעת קול הדיבור, משקפים הרבה מן הפנימיות.

והנה דוגמא: לפני מספר שנים התפרסה תגלית: סרטון של באי הכנסיה הגדולה הראשונה של אגו"י בוינה. בתוך הסרטון התרגש העם היהודי לראות את דמותו של רבינו הכהן הגדול החפץ חיים זי"ע. מי שיתבונן בשניות הספורות האלה יראה דברים נפלאים המגלים על אישיות של החפץ חיים. ראשית, הילוכו הענוותני במבט מושפל כאחד שה' אלוקיו על גביו, ויותר מזה, הצלם תפס אנקדוטה של ממש: אחד מהנלוים אליו מנסה בכניסה באחוז בזרועו ולתמוך בו. החפץ חיים הקשיש מגיב בתנועת משיכה עזה של היד ומסרב להיעזר בזולתו.

מאוד הייתי רוצה למשל לראות את ההילוך הנמרץ המפורסם אצל אדמו"ר האמרי אמת זי"ע, ושידר דמות של אדם שכל חייו רץ להספיק עוד משהו. ניצול הזמן!
מאוד הייתי רוצה למשל לראות את קדוש ישראל הבבא סאלי זי"ע שראשו מגיע השמימה איך היה נועץ רגליו בארץ ומיסב במסיבת פשוטי עם כשהוא נהנה הגנה גדולה מזה שאחרים נהנים במאכל משתה ושיר. (יש סרטון כזה אמיתי, הייתי רוצה לראות יותר, אבל רק איך שזה היה נראה באמת, לא דמיון.)

כעת, יש כאלה הנזהרים שלא לצייר את האבות הקדושים או את התנאים הקדושים וכיוצ"ב, בטענה שציור מגביל את הדמות, ומנין לנו היכולת להגביל את תפיסתנו ויותר מזה את תפיסת הילדים הקטנים בדמות הקדמונים, עדיף שהדמות תישאר מופשטת, וככל שיגדל הילד תגדל השגתו.

על אחת כמה וכמה להקנות תנועה וחיות לדמויות הנשגבות של עמנו, כשהתנועות הם לפי מה שהתוכנה בודה מליבה (בכשרון רב...), חוץ מזה שאין בזה שום תוכן, יש בזה קצת עקירת הדמות האמיתית אם היינו זוכים ולהכיר ולראות.
למשל ראיתי סרטון של מוהר"א מבעלזא, הנושא עיניים ונועץ מבט חריף. האמנם?...
 
נקרא לנערה ונשאל את פיה ואם בגברא קא רמית יבוא החתן ויענה בשם עצמו
@AI אוצר



מודל רגיל. "דעת בעלי בוטים"

השאלה האם ראוי לפרסם תמונות וקטעי וידיאו מגדולי ישראל שמיוצרים על ידי בינה מלאכותית היא מורכבת ונוגעת במספר נקודות רגישות:

טיעונים בעד:

  • הנגשת תכנים: בינה מלאכותית יכולה ליצור תכנים נגישים ומושכים יותר עבור קהלים צעירים או כאלה שמתקשים להתחבר לתכנים היסטוריים מסורתיים.
  • חינוך: ניתן להשתמש בתכנים אלה כדי להעביר מסרים חינוכיים וערכים בצורה חדשנית ויצירתית.
  • שימור מורשת: יצירת תכנים חדשים יכולה לעזור לשמר את זכרם של גדולי ישראל ולהבטיח שהם יישארו רלוונטיים גם לדורות הבאים.

טיעונים נגד:

  • אי דיוק ואותנטיות: בינה מלאכותית עלולה ליצור תמונות או סרטונים שאינם מדויקים היסטורית או שאינם משקפים את אישיותם האמיתית של גדולי ישראל.
  • פגיעה בכבוד המת: שימוש לא ראוי בתמונות או בסרטונים יכול לפגוע בכבודם של גדולי ישראל ולגרום זילות של דמותם.
  • הטעיה: חשוב מאוד לציין באופן ברור שהתכנים נוצרו על ידי בינה מלאכותית, כדי למנוע הטעיה של הציבור לחשוב שמדובר בתיעוד אותנטי.
  • שיקולים הלכתיים: ישנם פוסקי הלכה שעשויים להתנגד ליצירת תמונות או סרטונים של דמויות תורניות, גם אם מדובר בבינה מלאכותית.

לסיכום:

ההחלטה אם לפרסם תמונות וסרטונים מגדולי ישראל שנוצרו על ידי בינה מלאכותית צריכה להתקבל בזהירות רבה, תוך התחשבות בכל השיקולים הללו. חשוב לוודא שהתכנים מדויקים, מכבדים את דמותם של גדולי ישראל ואינם מטעים את הציבור. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם רבנים ומומחים להיסטוריה יהודית לפני קבלת החלטה.

בנוסף, חשוב לציין באופן ברור וגלוי שהתכנים נוצרו על ידי בינה מלאכותית, ולא מדובר בתיעוד אותנטי. שקיפות זו חיונית כדי לשמור על אמון הציבור ולמנוע הטעיה.

מקור: AI אוצר


מודל תורני. דעת ת"ח.

כדי לענות על השאלה הזו בצורה מתאימה, צריך להתייחס למספר נקודות חשובות:

* אותנטיות ומקוריות: בציבור החרדי ישנה חשיבות רבה לאותנטיות ולמקוריות של דברים, במיוחד כשמדובר בגדולי ישראל. שימוש בבינה מלאכותית ליצירת תמונות או סרטונים מעלה שאלות לגבי האותנטיות והדיוק של התוכן. האם התמונה או הסרטון מייצגים נאמנה את דמותו ודעותיו של הרב? האם יש חשש לזיוף או הטעיה?

* כבוד לגדולי ישראל: ישנה חשיבות עליונה לכבודם של גדולי ישראל. השימוש בבינה מלאכותית עלול להיתפס כזילות או פגיעה בכבודם, במיוחד אם התוכן אינו מדויק או מכבד.

* השפעה על הציבור: יש לשקול את ההשפעה של תוכן כזה על הציבור. האם זה עלול להטעות אנשים? האם זה עלול לגרום לזילות של דמויות רבניות?

* התייעצות עם רבנים: לפני פרסום תוכן כזה, חובה להתייעץ עם רבנים ומומחים כדי לקבל את חוות דעתם ההלכתית והמוסרית.

לסיכום: באופן כללי, יש להיזהר מאוד מפרסום תמונות וסרטונים של גדולי ישראל שנוצרו על ידי בינה מלאכותית. יש לשקול היטב את ההשלכות האפשריות ולהתייעץ עם רבנים לפני קבלת החלטה. אם התוכן אינו אותנטי, מכבד ומדויק, עדיף להימנע מפרסומו.

מקור: AI אוצר
 
אכתוב 'הרגש'.

בהתבוננות בהליכות רבותינו אנו נשכרים הרבה, כי התנועות, ושמיעת קול הדיבור, משקפים הרבה מן הפנימיות.

והנה דוגמא: לפני מספר שנים התפרסה תגלית: סרטון של באי הכנסיה הגדולה הראשונה של אגו"י בוינה. בתוך הסרטון התרגש העם היהודי לראות את דמותו של רבינו הכהן הגדול החפץ חיים זי"ע. מי שיתבונן בשניות הספורות האלה יראה דברים נפלאים המגלים על אישיות של החפץ חיים. ראשית, הילוכו הענוותני במבט מושפל כאחד שה' אלוקיו על גביו, ויותר מזה, הצלם תפס אנקדוטה של ממש: אחד מהנלוים אליו מנסה בכניסה באחוז בזרועו ולתמוך בו. החפץ חיים הקשיש מגיב בתנועת משיכה עזה של היד ומסרב להיעזר בזולתו.

מאוד הייתי רוצה למשל לראות את ההילוך הנמרץ המפורסם אצל אדמו"ר האמרי אמת זי"ע, ושידר דמות של אדם שכל חייו רץ להספיק עוד משהו. ניצול הזמן!
מאוד הייתי רוצה למשל לראות את קדוש ישראל הבבא סאלי זי"ע שראשו מגיע השמימה איך היה נועץ רגליו בארץ ומיסב במסיבת פשוטי עם כשהוא נהנה הגנה גדולה מזה שאחרים נהנים במאכל משתה ושיר. (יש סרטון כזה אמיתי, הייתי רוצה לראות יותר, אבל רק איך שזה היה נראה באמת, לא דמיון.)

כעת, יש כאלה הנזהרים שלא לצייר את האבות הקדושים או את התנאים הקדושים וכיוצ"ב, בטענה שציור מגביל את הדמות, ומנין לנו היכולת להגביל את תפיסתנו ויותר מזה את תפיסת הילדים הקטנים בדמות הקדמונים, עדיף שהדמות תישאר מופשטת, וככל שיגדל הילד תגדל השגתו.

על אחת כמה וכמה להקנות תנועה וחיות לדמויות הנשגבות של עמנו, כשהתנועות הם לפי מה שהתוכנה בודה מליבה (בכשרון רב...), חוץ מזה שאין בזה שום תוכן, יש בזה קצת עקירת הדמות האמיתית אם היינו זוכים ולהכיר ולראות.
למשל ראיתי סרטון של מוהר"א מבעלזא, הנושא עיניים ונועץ מבט חריף. האמנם?...

הטקסט שלך מעלה כמה נקודות מעניינות וחשובות בנוגע לייצוג דמויות מופת יהודיות, בייחוד באמצעות טכנולוגיות מודרניות כמו סרטונים או הדמיות. הנה כמה מחשבות שלי על הדברים שהעלית:

* הערך של התבוננות בהליכות רבנים: אתה מדגיש בצדק את הערך העצום שיש בהתבוננות בהתנהגותם של רבנים וגדולי ישראל. לא רק דברי החוכמה שלהם, אלא גם התנועות, הטון, והיחס שלהם לאנשים ולעולם הסובב אותם יכולים ללמד אותנו רבות. הדוגמאות שהבאת, כמו ההילוך הענוותני של החפץ חיים או ההליכה הנמרצת של האמרי אמת, ממחישות את הנקודה הזו.

* הסכנה שבהגבלת הדמות: אתה מצביע על חשש מוצדק מפני יצירת ייצוגים מצומצמים או שגויים של דמויות מופת. כאשר אנחנו מציירים או ממחיזים דמות, אנחנו באופן בלתי נמנע בוחרים פרטים מסוימים ומשמיטים אחרים, ובכך עלולים ליצור תמונה חלקית או אפילו מעוותת. במיוחד כשמדובר בדמויות מורכבות ועשירות כמו רבנים, תנאים או אבות האומה, קיים סיכון שהייצוג שלנו יגביל את התפיסה שלנו, ובמיוחד את תפיסתם של ילדים.

* הבעייתיות שבהדמיות שנוצרו על ידי תוכנה: אתה מעלה ביקורת חשובה על יצירת הדמיות של דמויות היסטוריות על ידי תוכנה. גם אם התוכנה עושה עבודה "טובה" מבחינה טכנית, עדיין מדובר בפרשנות של התוכנה (או של מי שתכנת אותה) לדמות. במקרה כזה, אנחנו לא רק מגבילים את הדמות, אלא גם מחליפים את המציאות בפרשנות מלאכותית. הדוגמה של מוהר"א מבעלזא ממחישה את הבעיה הזו היטב - האם באמת ידוע לנו שהמבט שלו היה "חריף"? ואם כן, מה המשמעות של זה?

* החשיבות של אותנטיות: אתה מבטא כמיהה לראות את הדמויות האלה "באמת", כפי שהן היו במציאות. זהו רצון מובן, אך חשוב לזכור שתמיד נהיה מוגבלים ביכולת שלנו להבין ולהכיר את העבר. עם זאת, אפשר בהחלט לשאוף לאותנטיות ולדיוק ככל האפשר, ולהסתמך על מקורות מהימנים כמו עדויות היסטוריות, תיאורים של אנשים שפגשו את הדמויות, ותצלומים או סרטונים אותנטיים (אם קיימים).

לסיכום, העמדה שלך מציגה דילמה חשובה: מצד אחד, יש ערך רב בהנגשת דמויות מופת לדורות הבאים ובשימוש בכלים מודרניים כדי לעורר עניין ולהעביר מסרים. מצד שני, עלינו להיות מודעים לסכנות הטמונות בייצוגים לא מדויקים או מצומצמים, ובמיוחד בהדמיות שנוצרו על ידי תוכנה. הפתרון, כפי שאתה מרמז, הוא כנראה איזון בין שני הגישות - להשתמש בכלים מודרניים בזהירות ובמודעות, ולהקפיד על אותנטיות ודיוק ככל האפשר.

מקור: AI אוצר
 
אשמח לחוות דעת החברים.
לענ"ד, שאלה זו אינה שאלה חדשה כי אם הקצנה לשאלה ישנה, אם נכון להמציא סיפורים על גדולי ישראל (כמדומני שהופיעה כאן בפורום ואיני יודע לחפשה). יש שהכריעו להיתר (ואיני יודע טעמם) ורבים שהקפידו בכל כוחם שלא להתייחס למעין אלו. הבינה מלאכותית היא בסך הכל המחשה טובה יותר מסיפור, הסוגיא אותה סוגיא.
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון