ד' תעניות בין המצרים ת"ב - כדורים להקלת הצום - ראוי? (לבריאים) | ענייני דיומא| דף 2 ד' תעניות בין המצרים ת"ב - כדורים להקלת הצום - ראוי? (לבריאים) | ענייני דיומא| דף 2
כי לכאורה בדין שלא לאכול ולא לשתות אין יותר מלא לאכול ולא לשתות, הרוצה לומר שיש מצווה לרעוב עליו הראייה. ומה שזה נקרא להתענות, גם עצם ההימנעות מאכילה ושתייה יש בה עינוי.
הפוך. לכאורה בדין לא לאכול ולא לשתות יש דין לא לאכול ולא לשתות על כל התוצאות היוצאות מזה.
לדעתי זה דבר בסברא שצריך לשאול רב.
אצלך זה ככה.

הרבה אנשים יעידו שאם ממלאים כריסם כהוגן וכראוי שאינם רעבים ממש בסוף צום, אלא בעיקר צמאים, ואחר השתייה אינם רעבים יותר ממה שרעבים כמה שעות אחר ארוחה רגילה. (ובלי קשר, עצה טובה - לשבור את הצום עם הרבה מים.)
אולי בצומות שהם רק ביום.
אני דרך אגב בתשעה באב האחרון לא הייתי רעב בסוף הצום אף שלא הרבתי באכילה כלל (אולי אפי' מיעטתי, מסיבות טכניות.) קודם הצום
אני לא בטוח שאלה שלא רעבים בסוף הצום קשור בהכרח לאכילה ואי אכילה קודם הצום.
 
דין שאל את הרב
כדורים להקלת הצום
ה׳ באב ה׳תשפ״ה (30/07/2025)



שאלה:
מה דעת הרב על נטילת כדורים להקלת הצום לבריאים?


תשובה:
שלום וברכה,

עצם נטילת הכדורים מצד הקלת הצום אם זה ראוי או לא, בודאי אין בכך חשש.

השאלה היא השנה שערב תשעה באב חל בשבת שאז אסור ליטול תרופות משום גזירת שחיקת סממנים, מה דינם של כדורים אלו קלי צום ופלא צום וכדומה. ולמעשה נחלקו בענין זה גדולי פוסקי זמנינו, דעת הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר כפי שהובא בס' ארחות שבת להחמיר, ולדעתם מותר רק אם כבר בערב שבת עורבבו ויטמינים אלו במאכל אחר, הן משום הגזירה הנ"ל הן משום הכנה משבת לחול. אולם הגר"ע יוסף התיר זאת, כך גם הגר"א ויס כתב להתיר בתשובותיו בחלק ב, אף שלכתחילה הורה לערבב בערב שבת.
 
השאלה היא השנה שערב תשעה באב חל בשבת שאז אסור ליטול תרופות משום גזירת שחיקת סממנים, מה דינם של כדורים אלו קלי צום ופלא צום וכדומה. ולמעשה נחלקו בענין זה גדולי פוסקי זמנינו, דעת הגרי"ש אלישיב והגר"ש וואזנר כפי שהובא בס' ארחות שבת להחמיר, ולדעתם מותר רק אם כבר בערב שבת עורבבו ויטמינים אלו במאכל אחר, הן משום הגזירה הנ"ל הן משום הכנה משבת לחול. אולם הגר"ע יוסף התיר זאת, כך גם הגר"א ויס כתב להתיר בתשובותיו בחלק ב, אף שלכתחילה הורה לערבב בערב שבת.
מסתמא שלדעת המתירים היינו משום שאין כאן רפואה של חולי, אלא שהוא מחזק את הגוף עם חומרים שקיימים בהרבה מזונות, והוי כמו אכילה ולא הוי רפואה כלל.
למה אתה לא יכול להחשיב כדור כסוג של אוכל, (לכה"פ אם לא מדובר בכדור שמשפיע על המוח או משהו כזה, אלא בכדור שמכיל וויטמינים ואבות מזון בריכוז)? בגלל שלא נוהגים לאכול את זה בצורה זו???!!!! מה זה משנה הצורה????
 
מידי שנה בשנה, בערבי צומות, נמכרים בפתח כל בית כנסת כדורים להקלת הצום (קליצום צומקל וכדו').
כדורים למעוברות, יולדות, מניקות, ולסתם אנשים.
תמיד הייתי בטוח שרק חולים או חלושים במיוחד לוקחים כאלה כדורים.
שנה שעברה גיליתי שאנשים רגילים ובריאים לגמרי לוקחים את הכדורים הנ"ל.
התווכחתי עם אחד והוא טען - מה הבעיה? הרי גם אתה מוסיף שתיה ואכילה לפני צומות, לא? מה ההבדל?

מה דעת חברי הפורום?
מותר? ראוי?
זכור לי בשם הרב וואזנר [בעלונים שיצאו ממנו] דן בזה ואומר שכיון שהתרופה לא גורמת שלא יהיה רעב אלא רק שיהיה יותר חזק ולא יחלה מותר
עכ"פ להלכה יש לעיין בפניך
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון