חיי שרה - האם תשובתו של ישמעאל היתה תשובה מאהבה או מיראה | בראשית חיי שרה - האם תשובתו של ישמעאל היתה תשובה מאהבה או מיראה | בראשית
הריב"א מביא בשם רבינו אליקים שעשה תשובה מאהבה.

פירוש הריב"א פרק כג פסוק א
שני חיי שרה. פירש"י כלן שוין לטובה כלומר אף מן הק' ולמטה ומק' ולמעלה דהא לא דרשינן אלא מז' ועד ק' כפ"ח, וא"ת הא בישמעאל כתוב ואלה שני חיי ישמעאל, וליכא למדרש הכי שהרי באמצע ימיו יצא לתרבות רעה, ותירץ חזקוני דשאני התם דאיצטרך לגופיה כדי לפרש שנותיו אבל הכא כתוב ויהיו חיי שרה וגו' א"כ שני חיי שרה למה לי אלא ש"מ לדרשא, והר"ר אליקים תירץ דגבי ישמעאל נמי איכא למדרש שהרי עשה תשובה לסוף ימיו כדפרשי' בסוף הסדר ואמרי' ביומא בפ' בתרא (דף לו ע"ב) העושה תשובה מאהבה זדונותיו נעשו לו כזכיות:


וברמב"ן כתב: ובמדרש רבותינו בסיפור ימי ישמעאל טעמים רבים (עיין מגילה יז א). והנכון שבהם שהיה צדיק בעל תשובה וסיפר בו כדרך הצדיקים:
 
וצ"ע מהגמרא מגילה יז. למה נמנו שנותיו של ישמעאל. דלא הוצרך הכתוב למנות שנות של רשע (רש"י שם, וכן ב"ר סב, ה). ובגור אריה כתב ואף על גב דישמעאל עשה תשובה, לא היה הכתוב מונה שנותיו, כיון דמונה שנות רשעותיו, דלא עשה תשובה רק בסוף ימיו עיין שם. ואם עשה תשובה מאהבה שזדונות נעשות לו כזכויות למה לא מנה?
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה