חנוכה - הבדלה בנ"ח למי שמתיר תשמיש של קדושה - הערה בשו"ע | ענייני דיומא חנוכה - הבדלה בנ"ח למי שמתיר תשמיש של קדושה - הערה בשו"ע | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,131
תודות
6,926
נקודות
407
כתב השו"ע (סימן תרפא סעיף א) במוצאי שבת אין מבדילין בנר חנוכה, שאין נהנים לאורו ואין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו עיי"ש.
ולכאורה קשה שלעיל בסימן תרעג הביא השו"ע שיש מי שמתיר תשמיש של קדושה לאור הנרות, ואם כן מדוע לא הוזכר שלשיטה זו אפשר גם להבדיל לאורה.
 
אפש"ל כיון דעיקר הברכה הוא על ההנאה מהאש (והטעם מבו' בפסחים דנברא במוצ"ש), וכן הדין שאין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו,
לכן אולי צ' שיהיה נר שראוי לשימוש הנאה ולא רק ראוי לענין ברכה
 
אפש"ל כיון דעיקר הברכה הוא על ההנאה מהאש (והטעם מבו' בפסחים דנברא במוצ"ש), וכן הדין שאין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו,
לכן אולי צ' שיהיה נר שראוי לשימוש הנאה ולא רק ראוי לענין ברכה
מיהת"י. צריך ליהנות מאורו, ונהנה.
 
כתבתי בדרך 'אפשר' בלבד,
דאולי יש הבדל בין מצוה דעיקרה הנאה למצוה דעיקרה מצוה
(וכמו דחילק הפרמ"ג תרעג בין שבת דאסור להדליק מאיסוה"נ דעיקרו הנאה, וחנוכה מותר דעיקרו מצוה, והכא נמי אולי על דרך זה בהבדלה בעינן דרך הנאה כיון שנתקן על ההנאה מהנר)
 
כתבתי בדרך 'אפשר' בלבד,
דאולי יש הבדל בין מצוה דעיקרה הנאה למצוה דעיקרה מצוה
(וכמו דחילק הפרמ"ג תרעג בין שבת דאסור להדליק מאיסוה"נ דעיקרו הנאה, וחנוכה מותר דעיקרו מצוה, והכא נמי אולי על דרך זה בהבדלה בעינן דרך הנאה כיון שנתקן על ההנאה מהנר)
כן אבל זה לא מתחיל לענ"ד ואחה"מ. גם מצוה שעיקרה הנאה, ככל ונהנה מאורה די בכך. ואין צורך שהנר עצמו יוחד כפי שכתבת.
 
כתב השו"ע (סימן תרפא סעיף א) במוצאי שבת אין מבדילין בנר חנוכה, שאין נהנים לאורו ואין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו עיי"ש.
ולכאורה קשה שלעיל בסימן תרעג הביא השו"ע שיש מי שמתיר תשמיש של קדושה לאור הנרות, ואם כן מדוע לא הוזכר שלשיטה זו אפשר גם להבדיל לאורה.
בהבדלה התשמיש של קדושה, או קדושה להשתמש?!
אין קדושה בהסתכלות על הציפורנים, הקדושה היא לקיים את ההלכה להסתכל על הציפורנים,
וע"כ אולי אין זה מוגדר תשמיש של קדושה,
 
מברכים על ההנאה הזו, לא בכדי.
מברכים על בריאת האש לא על ההנאה
כמובן שהברכה על בריאת האש מברכים רק כשנהנים מהאש
אבל לא הופך את ההנאה לקדושה
[כעיקרון גם אם בודק שגופו נקי לאור הנר היה מברך אם לא היה בעיה שהוא בביה"כ]
 
מברכים על בריאת האש לא על ההנאה
כמובן שהברכה על בריאת האש מברכים רק כשנהנים מהאש
אבל לא הופך את ההנאה לקדושה
[כעיקרון גם אם בודק שגופו נקי לאור הנר היה מברך אם לא היה בעיה שהוא בביה"כ]
תגדיר כך או כך. שאלתי פשוטה, ופשוט וברור לי שנר הבדלה זה בכלל תשמיש של קדושה, כך שאיני רואה בדבריך תחילת מענה. במחילה.
 
כתב השו"ע (סימן תרפא סעיף א) במוצאי שבת אין מבדילין בנר חנוכה, שאין נהנים לאורו ואין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו עיי"ש.
ולכאורה קשה שלעיל בסימן תרעג הביא השו"ע שיש מי שמתיר תשמיש של קדושה לאור הנרות, ואם כן מדוע לא הוזכר שלשיטה זו אפשר גם להבדיל לאורה.
זו לא תשמיש קדושה. מברכין על הנר במוצ''ש גם אם רואים דברים לא טובים !
 
הטעם שאסור להשתמש באור הנרות כדי שלא יהא מצוות בזויות עליו, ראה שם במ"ב ס"ק יא, וזה לא שייך במצוות נר הבדלה.
נכון אבל כוין שהבדלה צריך לראות הציפורנים וכפות הידים אולי זה בזוית עליו .
 
אבל כוין שהבדלה צריך לראות הציפורנים וכפות הידים
וודאי ראית הצפרנים לא הוי יותר מתשמיש קל.
הקדושה היא לקיים את ההלכה להסתכל על הציפורנים
אחה"מ אין שום דין לסתכל על הציפורניים בנר של הבדלה
מברכים על ההנאה הזו, לא בכדי.
כמדומה לא צריך להנאות מהנר צריך שיוכל להנאות ממנו
וזו התשובה לשאלה שנר חנוכה אין יכול להנאות ממנו
 

הודעות מומלצות

איך יתכן שרוצח יוצא מעיר מקלט למרות שהכהן גדול חי?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה