ההיתר ליחידים לעלות לארץ ישראל | בית המדרש – דיונים תורניים ההיתר ליחידים לעלות לארץ ישראל | בית המדרש – דיונים תורניים

מחכה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
604
תודות
1,067
נקודות
222
בכ''ד הש''ס הובא דעת רב יהודה בבלה יובאו ושמה יהיו, שאסור לעלות מבבל לארץ ישראל.
ואילו ר' זירא היה משתמט ממנו בשביל שרצה לעלות.
וצריך ביאור מה סברות המחלוקת.
 
לשאלה שבכותרת, התשובה היא פשוטה בתכלית

רמב"ם מלכים ה, יב
לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עכו"ם ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל, שכל היוצא לחוצה לארץ כאילו עובד ע"ז, שנאמר כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה' לאמר לך עבוד אלהים אחרים, ובפורעניות הוא אומר ואל אדמת ישראל לא יבאו, כשם שאסור לצאת מהארץ לחוצה לארץ כך אסור לצאת מבבל לשאר הארצות, שנאמר בבלה יובאו ושמה יהיו.​
 
ועדיין אין ביאור בדעת רב זירא שיצא מבבל או ביאור הסברא דרב יהודה שאסור, אלא רק שנפסקה הלכה כדבריו.
ועוד שיש קושי כללי בדברי הרמב״ם גבי איסור מעין זה.
ברמב''ם הל' מלכים פ''ה ה''ז כתב שאסור לשכון בארץ מצרים והוא עצמו היה גר בה, ואף שאין בידי ביאור לכ''ז, אולי הביאור בכל דברי הרמב״ם בדברים אלו, חד הוא.
 
ברמב''ם הל' מלכים פ''ה ה''ז כתב שאסור לשכון בארץ מצרים והוא עצמו היה גר בה, ואף שאין בידי ביאור לכ''ז, אולי הביאור בכל דברי הרמב״ם בדברים אלו, חד הוא.
במרדכי בגיטין כתב דכל האיסור לגור במצרים היינו לעבור מא"י למצרים
אבל זכור לי שיש מכתב שהרמב"ם חותם על עצמו "העובר ג' לאוין בכל יום"
 
בכ''ד הש''ס הובא דעת רב יהודה בבלה יובאו ושמה יהיו, שאסור לעלות מבבל לארץ ישראל.
ואילו ר' זירא היה משתמט ממנו בשביל שרצה לעלות.
וצריך ביאור מה סברות המחלוקת.
ויואל משה מאמר יישוב א"י,
יש שם יישוב ארוך ונפלא.
 

הודעות מומלצות

מה ידידות יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון