נח - הטעם בהכנסת נח שבע בהמות לתיבה | בראשית | פורום אוצר התורה נח - הטעם בהכנסת נח שבע בהמות לתיבה | בראשית | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

חיים ארוכים

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
174
תודות
331
נקודות
96
מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו ומן הבהמה אשר לא טהרה הוא שנים איש ואשתו: גם מעוף השמים שבעה שבעה זכר ונקבה לחיות זרע על פני כל הארץ:

שבעה שבעה כ' רש"י כדי שיקריב מהן קרבן בצאתו, ויל"ע דבפסוק הבא של עופות (שמדבר גם על טהורות כדכתב רש"י) כ' להדיא להביא שבעה "לחיות זרע על פני כל הארץ", מבואר שיש סיבה להביא שבע בשביל להחיות זרע ולא צריך לסיבת הקרבן כדי להכניס שבע.

ונראה הביאור -
כי קרבן מהותו הוא נתינה,
הנתינה הגדולה ביותר הוא הדבר היקר ביותר
הדבר היקר ביותר לאחר היציאה מהתיבה היה לחיות זרע על פני כל הארץ
ומזה נצטווה להקריב קרבן
להקריב את הלחיות זרע על פני כל הארץ.
 
מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו ומן הבהמה אשר לא טהרה הוא שנים איש ואשתו: גם מעוף השמים שבעה שבעה זכר ונקבה לחיות זרע על פני כל הארץ:

שבעה שבעה כ' רש"י כדי שיקריב מהן קרבן בצאתו, ויל"ע דבפסוק הבא של עופות (שמדבר גם על טהורות כדכתב רש"י) כ' להדיא להביא שבעה "לחיות זרע על פני כל הארץ", מבואר שיש סיבה להביא שבע בשביל להחיות זרע ולא צריך לסיבת הקרבן כדי להכניס שבע.
יש לת' בפשיטות, ד'לחיות זרע' קאי על 'זכר ונקיבה' דלעיל מיניה ולא על מספר העופות והבהמות, ושבעה שבעה הוא בכדי להקריב קרבן.
 
מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו ומן הבהמה אשר לא טהרה הוא שנים איש ואשתו: גם מעוף השמים שבעה שבעה זכר ונקבה לחיות זרע על פני כל הארץ:

שבעה שבעה כ' רש"י כדי שיקריב מהן קרבן בצאתו, ויל"ע דבפסוק הבא של עופות (שמדבר גם על טהורות כדכתב רש"י) כ' להדיא להביא שבעה "לחיות זרע על פני כל הארץ", מבואר שיש סיבה להביא שבע בשביל להחיות זרע ולא צריך לסיבת הקרבן כדי להכניס שבע.

ונראה הביאור -
כי קרבן מהותו הוא נתינה,
הנתינה הגדולה ביותר הוא הדבר היקר ביותר
הדבר היקר ביותר לאחר היציאה מהתיבה היה לחיות זרע על פני כל הארץ
ומזה נצטווה להקריב קרבן
להקריב את הלחיות זרע על פני כל הארץ.
א. זה גופא. מכיון ושנה בעופות שבעה להחיות זרע מדוע הוצרך לכתוב גם בבהמה.

ב. ברבינו בחיי שם פסוק כותב: ואמר גם מעוף השמים והכתוב נמשך למעלה, אמר גם מעוף השמים הטהורה שבעה שבעה כנזכרים איש ואשתו כלומר שבעה זכרים ושבע נקבות, והוסיף עליהם עוד זכר ונקבה לחיות זרע על פני כל הארץ. ומה שהוצרכנו לפרש כן, לפי שלקיום המין למה יצטרך שבעה די בשנים. או נאמר לחיות זרע על פני כל הארץ, שהוא חוזר אל מה שהזכיר שנים איש ואשתו, וכאילו יאמר הכתוב מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו, גם מעוף השמים שבעה שבעה זכר ונקבה וכל זה לקרבן, ומן הבהמה אשר לא טהורה היא שנים איש ואשתו לחיות זרע על פני כל הארץ, כי לימים עוד שבעה עתיד אני להביא מבול, ועל כן תצטרך אתה שתקח ותקיים המין:

ג. הכתב והקבלה כתב וז"ל: שבעה שבעה. שבעה זכרים ושבעה נקבות, לא שאני צריך להם אלא לחיות זרע ע"פ כל הארץ (מדרש רבה), נראה מדעתם שהיה הצווי בהכנסת הטהורים יותר מן הטמאים, כי הטהורים הם הכרחים יותר לחיי האדם מן הטמאים, ושפיר מסיים קרא לחיות זרע, ולרש"י שכתב שבעה כדי שיקריב מהם קרבן בצאתו, מהו לחיות זרע? ונצריך לדברי רמב"ן דלחיות זרע ע"פ כל הארץ היא הודעה אליו, שבזכות הקרבנות שיקריב בצאתו ימלט אותו ואת ביתו ויחיו מהם זרע לדורות:
 
מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו ומן הבהמה אשר לא טהרה הוא שנים איש ואשתו: גם מעוף השמים שבעה שבעה זכר ונקבה לחיות זרע על פני כל הארץ:

שבעה שבעה כ' רש"י כדי שיקריב מהן קרבן בצאתו, ויל"ע דבפסוק הבא של עופות (שמדבר גם על טהורות כדכתב רש"י) כ' להדיא להביא שבעה "לחיות זרע על פני כל הארץ", מבואר שיש סיבה להביא שבע בשביל להחיות זרע ולא צריך לסיבת הקרבן כדי להכניס שבע.

ונראה הביאור -
כי קרבן מהותו הוא נתינה,
הנתינה הגדולה ביותר הוא הדבר היקר ביותר
הדבר היקר ביותר לאחר היציאה מהתיבה היה לחיות זרע על פני כל הארץ
ומזה נצטווה להקריב קרבן
להקריב את הלחיות זרע על פני כל הארץ.
אם כי לגופן של דברים יש לדון וכמש"כ הרבנים @למה זה תשאל לשמי? ו @נדיב לב שליט"א
אך הביאור עצמו הוא מתוק מדבש.
 
יש לת' בפשיטות, ד'לחיות זרע' קאי על 'זכר ונקיבה' דלעיל מיניה ולא על מספר העופות והבהמות, ושבעה שבעה הוא בכדי להקריב קרבן.
לפי"ז יצטרכו להביא רק זוג אחד זכר ונקיבה, וכל השש האחרים יהיה אפשר להביא כולם זכרים או כולם נקיבות
 
לכאו' שבעה שבעה היינו שבעה זכרים ושבע נקבות מכל מין.
נכון,
אך לדברי הרב 'למה זה תשאל לשמי' דלהחיות זרע על פני כל הארץ הוא טעם להבאת זכר וקניבה, א"כ אינו צריך אלא אחד דהוא לקיום המין, אך כל השאר דהוא לקרבנות אפשר להביא רק זכר
 
יש"כ על כל הדברים,
אך שאלה זו לא הבנתי,
אפשר ביאור?
כוונתי שהן בבהמה והן בעוף חילק בין טהור לטמא (הפסוק השני לגבי עוף מתפרש כטהור וכ"כ רש"י). ומדוע הוצרך לזה? ועל כן חשבתי ליישב הערתך, דאחד מתפרש לגבי הקרבנות.
 

הודעות מומלצות

למנהג זה יש מספר טעמים:
א. התורה נמשלה לחלב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה