היאך ביו"ט דשמח"ת בנו בישיבת פוניבז' פרענצ'ס' ע"י גוי? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3 היאך ביו"ט דשמח"ת בנו בישיבת פוניבז' פרענצ'ס' ע"י גוי? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 3
תגובות חדשות באשכול זה נשלחות לאישור מנהל
ממש לא.
הוא מביא כ"ש בדבר שאינו אלא משום שבות.

אינני זוכר במדוייק.
אבל יש פוסקים בני זמנינו שמתירים לחבר את כל ההיתרים יחדיו ולהקל כמובן לא תמיד ורק לצורך מצווה.
אגב, רמז בערב יו"ט כתוב להדיא שמותר (אמנם המשנ"ב מציין שלא להנות), ואפילו אמירה בערב יו"ט מביא הביאור הלכה מחלוקת בזה.
ומה עם החיוב מחאה,

שכאשר הנכרי עושה מלאכה בשבת, ויש מקום לחשוד שעושה כן בשליחות ישראל, כגון שעושה מלאכה בבית ישראל, יש חיוב למחות בנכרי שלא יעשה כן, ואף לגרשו מביתו. דין זה מבואר בדברי רבנו שמחה המובאים במרדכי (שבת פ"א סי' תנ"ב), ובמשנ"ב (סי' רמ"ג ס"ק ה; וכן במשנ"ב סי' רע"ו ס"ק יא).
 
ומה עם החיוב מחאה,

שכאשר הנכרי עושה מלאכה בשבת, ויש מקום לחשוד שעושה כן בשליחות ישראל, כגון שעושה מלאכה בבית ישראל, יש חיוב למחות בנכרי שלא יעשה כן, ואף לגרשו מביתו. דין זה מבואר בדברי רבנו שמחה המובאים במרדכי (שבת פ"א סי' תנ"ב), ובמשנ"ב (סי' רמ"ג ס"ק ה; וכן במשנ"ב סי' רע"ו ס"ק יא).
כשאין איסור הנאה אין חיוב מחאה, תליא הא בהא.
 
כל דבר שאסור לומר לנכרי לעשותו בשבת אסור גם לרמוז לו לעשותו (רמ"א סי' ש"ז סע' כ"ב).
 
ממש לא.
הוא מביא כ"ש בדבר שאינו אלא משום שבות.

אינני זוכר במדוייק.
אבל יש פוסקים בני זמנינו שמתירים לחבר את כל ההיתרים יחדיו ולהקל כמובן לא תמיד ורק לצורך מצווה.
אגב, רמז בערב יו"ט כתוב להדיא שמותר (אמנם המשנ"ב מציין שלא להנות), ואפילו אמירה בערב יו"ט מביא הביאור הלכה מחלוקת בזה.
בביאור הלכה (סי' ש"ז סע' ב ד"ה ואפילו) הביא מדברי החתם סופר שבערב שבת אין איסור אמירה לנכרי שיאמר לנכרי אחר, וכתב כי מלשון הרשב"א משמע שגם בערב שבת אסורה אמירה דאמירה.
 
בהחלט.
ויש כאלו מרבני בני ברק - אינני זוכר מי בדיוק.
אגב, להבא כדאי לפתוח את האשכול עם האיסור עצמו ולא עם מקור האיסור שאינו שייך לגוי כלל...
 
בהחלט.
ויש כאלו מרבני בני ברק - אינני זוכר מי בדיוק.
אגב, להבא כדאי לפתוח את האשכול עם האיסור עצמו ולא עם מקור האיסור שאינו שייך לגוי כלל...
נראה לי שהמקור מציק יותר מהאיסור
הרי בויז'ניץ שנים (יתכן ובביהמ"ד החדש כבר לא)
כל שבת בונים ומפרקים פראנצ'עס ע"י גוי
וכן בהרבה חסידויות
אני נהנה לראות איך כל מיני אנשים ניהים תחי"ם כשמשהו מסוים עושה משהו
והיה זה שכרו...

באופן כללי בפוניבז' סומכים על שיטת הבה"ג כמדומני (כך מקובל מאחד מראשי הישיבה זצ"ל) שלצורכי רבים התירו באמירה לעכו"ם
בר מן דין לא הוזכר שיטת תוס' שבונה ביו"ט זה דרבנן
 
אגב, בשנה שעברה לא בנו פערנצ'עס עקב התנגדות ר' איתמר גרבוז לענין, כמדומה שטען שיש בזה חילול ה'.
 
בעיני ראיתי בבית מדרש באחת הערים החשובות, וקהילה חשובה מאוד שמקפידים על קלה כבחמורה, שנבנו פרנצע'ס בשבת בלילה לרגל בואו של משפיע מסוים, ולא ע''י אמירה לעכו''ם אלא ע''י אנ''ש, בחורי ישיבות משועממים מכמה חוגים, [ישב''ג באזור מהמפורסמות בארץ ובעולם 99% שהם משם],.
ואי תימא שהם לא יודעים מימנם ומשמאלם, מ''מ כל הקהילה התפללה בשבת בלילה ובניהם ת''ח מפרסמים, וראו שלא היה פרנצע'ס מקודם לכן, ואין פוצה פפה ומצפצף, וא''ז אסור הרי אסור להנות ממעשה שבת (בפרט לפי המח' אי חסרון ידיעה שהיה לו לשאול הוה מזיד) [וזה לא פעם א' שמגיע לשם, אלא מגיע בקביעות כמה פעמים בשנה,כך שאין לומר שזה מקרה ח''ם ולא ידעו ע''כ, אלא שאיני יודע אי תמיד בנו כך פרנצע'ס], ותמהתי מאוד מכיוון שאיני יודע כלום בהלכות שבת מלבד שזה יכול ליהיות בונה. ושאלתי אח''כ ללומדים הלכות אלו ואמרו לי שאם מפרקים בשבת יתכן מאוד שאין בזה בעיה.
 
אגב, בשנה שעברה לא בנו פערנצ'עס עקב התנגדות ר' איתמר גרבוז לענין, כמדומה שטען שיש בזה חילול ה'.
בלי להיכנס לנושא, רק אעיר שאין מדברי הגר"א גרבוז הכרח לעצם הנידון, אלא נקט שעצם הנראות, שגויים בונים בעיצומו של חג בפרהסיא, גם אם זה מותר במקרה זה, יכול להיות בזה טעם לפגם וחילול השם (שיש מקומות שיבואו לדמות בלא היתר או שיתלו זאת בלא היתר כפי שאשכולנו מוכיח...), כך שזה לא ראיה שנקט שאין היתר כלל.

אגב כתב לי ידיד משוכני הגבעה... הסיכוי שר' איתמר יאמר דבר כזה, על דבר שנעשה בחיי חמיו וללא התנגדותו, וכשהגרב"ד חי עמנו לאורך ימים ושנים ואינו מוחה או מתנגד, אפסי ע"כ. אבל אם כתבת בברי עדיף משמא דחברי.
 
אגב, בשנה שעברה לא בנו פערנצ'עס עקב התנגדות ר' איתמר גרבוז לענין, כמדומה שטען שיש בזה חילול ה'.
אגב כתב לי ידיד משוכני הגבעה... הסיכוי שר' איתמר יאמר דבר כזה, על דבר שנעשה בחיי חמיו וללא התנגדותו, וכשהגרב"ד חי עמנו לאורך ימים ושנים ואינו מוחה או מתנגד, אפסי ע"כ. אבל אם כתבת בברי עדיף משמא דחברי.
ודאי שצודק הרב @נדיב לב.
והרבה יותר מזה, הסיכוי שמישהו ממקבלי ההחלטות ישאל או אפי' יתחשב בדעתו של הגר"א גרבוז כשיש לפניו את כל ראשי ורמ"י הישיבה - הוא הרבה פחות מאפסי.

הסיבה ששנה שעברה לא בנו מתחלקת לשתיים. רשמית - בגלל המלחמה. מעשית - הייתה מתכונת כתיבת ספר התורה, ולא נעילת חג.
בשנה שלפני זה, רשמית - בעקבות הטבח. מעשית - הפרנצ'עס באו ע"י גויים בעיצומו של החג והרבנים הורו לאיסור.
 
אגב כתב לי ידיד משוכני הגבעה... הסיכוי שר' איתמר יאמר דבר כזה, על דבר שנעשה בחיי חמיו וללא התנגדותו, וכשהגרב"ד חי עמנו לאורך ימים ושנים ואינו מוחה או מתנגד, אפסי ע"כ. אבל אם כתבת בברי עדיף משמא דחברי.
והרבה יותר מזה, הסיכוי שמישהו ממקבלי ההחלטות ישאל או אפי' יתחשב בדעתו של הגר"א גרבוז כשיש לפניו את כל ראשי ורמ"י הישיבה - הוא הרבה פחות מאפסי.
בשנה שעברה - כפי שכתב הרב @בד קודש - נערך מעמד התחלת כתיבת ס"ת לע"נ מרן רה"י זללה"ה, וכנראה שעקב כך התחשבו בדעתו של ר' איתמר שהוא, כידוע, חתנו של רה"י זללה"ה. [ומש"כ הרב @בד קודש ששנה שעברה היה מתכונת של כתיבת ס"ת, איני יודע במה מדובר, לא ראיתי הבדל בין שנה שעברה לשנות שלפניה ואחריה].
 
באופן כללי בפוניבז' סומכים על שיטת הבה"ג כמדומני (כך מקובל מאחד מראשי הישיבה זצ"ל) שלצורכי רבים התירו באמירה לעכו"ם
בר מן דין לא הוזכר שיטת תוס' שבונה ביו"ט זה דרבנן
איזה בה"ג מתיר אי נימא שזה דאורייתא.

וגבי שיטת תוס' הוזכר לעיל דבריו בביצה כא: ושבת מו.
 
בעיני ראיתי בבית מדרש באחת הערים החשובות, וקהילה חשובה מאוד שמקפידים על קלה כבחמורה, שנבנו פרנצע'ס בשבת בלילה לרגל בואו של משפיע מסוים, ולא ע''י אמירה לעכו''ם אלא ע''י אנ''ש, בחורי ישיבות משועממים מכמה חוגים, [ישב''ג באזור מהמפורסמות בארץ ובעולם 99% שהם משם],.
ואי תימא שהם לא יודעים מימנם ומשמאלם, מ''מ כל הקהילה התפללה בשבת בלילה ובניהם ת''ח מפרסמים, וראו שלא היה פרנצע'ס מקודם לכן, ואין פוצה פפה ומצפצף, וא''ז אסור הרי אסור להנות ממעשה שבת (בפרט לפי המח' אי חסרון ידיעה שהיה לו לשאול הוה מזיד) [וזה לא פעם א' שמגיע לשם, אלא מגיע בקביעות כמה פעמים בשנה,כך שאין לומר שזה מקרה ח''ם ולא ידעו ע''כ, אלא שאיני יודע אי תמיד בנו כך פרנצע'ס], ותמהתי מאוד מכיוון שאיני יודע כלום בהלכות שבת מלבד שזה יכול ליהיות בונה. ושאלתי אח''כ ללומדים הלכות אלו ואמרו לי שאם מפרקים בשבת יתכן מאוד שאין בזה בעיה.
אולי בדיוק להא ומהא אמרו דאין למדין ממעשה רב, ויש לעיין טובא.

וצע"ג במש"כ בסו"ד דאם מפרקים בשבת אין בעיה,

ולכאורה בהא הוו תרי איסורי בונה וסותר, וצ"ע
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

סיפורי חסידים
להרב...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון