חנוכה - היאך סמכו על הנס בחנוכה? | ענייני דיומא חנוכה - היאך סמכו על הנס בחנוכה? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
2,112
תודות
6,887
נקודות
407
הבית יוסף סימן תר"ע בתירוציו על קושייתו המפורסמת מדוע תקנו ח' ימים והלא הנס לפי החשבון היה רק ז' ימים.
ובתי' הראשון כתב, שלכתחילה חלקו את השמן שבפך לשמונה חלקים ועוד תירץ דהפך נתמלא כל יום עיי"ש (וכבר בתוס' הרא"ש שבת כא: מעיר קו' זו וישב בג' דרכים כג' תי' הב"י) ודרוש בירור היאך סמכו על הנס (ובעצם בהערה זו כבר עמד במאירי שם לאחר שמביא תירוצים אלו עיי"ש) וביותר היאך מותר ליהנות ממעשה ניסים עפ"י המבואר תענית כד.
ושמא י"ל דאסור ליהנות לצורך עוה"ז כדאי' שם אבל לצורך מצוה ודאי שמותר או י"ל דהתם מיירי בנס ליחיד דיורד מזכויותיו משא"כ לצורך רבים.

וראיתי בספרו של אחד מידידי שכתב לתרץ מכיון שנעשה להם נס בודאי שרצון ה' שידליקו בשמן זה דלא יעשה נס להיפך מרצון ה'.
ויש להשיב על דבריו חדא מד' הגמ' תענית הנ"ל. ועוד דהנה בגמ' ב"מ נט: מביאה המעשה דמח' של ר' אליעזר וחכמים דאמר ר"א אם הלכה כמותי בת קול תוכיח ואכן יצאה בת קול ואמרה שהלכה כמותו עמד ר' יהושוע על רגליו ואמר לא בשמים היא וכבר כתבת בתורתך אחרי רבים להטות וכו' והקב"ה אמר על זה נצחוני בני נצחוני ורבו התמיהות על מעשה זה אך מיושב הכל עפי"ד הגאונים שם שהבת קול היתה על מנת לנסות את חכמים אם יסטו מד' תורה בגלל מעשי ניסים וזהו שאמר הקב"ה נצחוני בני. ועפי"ז מעשה הנס אין בו כל הוכחה לקבוע ההלכה ואדרבא יכול להיות שנס זה הוא חלק מהניסיון האם יסטו מד' תורה כדו' נביא שקר "לא תאבה שמוע לו כי מנסה ה' אלוקיך" וגו' ועיין.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה