היאך ביו"ט דשמח"ת בנו בישיבת פוניבז' פרענצ'ס' ע"י גוי? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 היאך ביו"ט דשמח"ת בנו בישיבת פוניבז' פרענצ'ס' ע"י גוי? | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

תגובות חדשות באשכול זה נשלחות לאישור מנהל
מחילה מכבודו,

תעיין באשכול מעלה,
כבר אמרתי לכבודו,
לא ראיתי שום דבר.
הגמ' שהזכרת לא עוסקת בגוי אלא ביהודי.
גם בערב יו"ט יש אמירה לעכו"ם
ואמירה לעכו"ם זה לא כלום
אם משנה שעברה הם יודעים שצריך פרנצ'ס ועל סמך זה הם עושים, אין בזה שום בעיה.
וביותר דאמירה לעכו"ם יש מתירים ברמז לצורך יו"ט וכו', ואין זה כזה חמור.

ככלל, כדאי לדעת שברוב רובם של המקרים אין ישיבה או מוסד שמכבד את עצמו שפועל באיסורים ממש.
תמיד תמצא היתר מרב שתמיד היה מקובל על אותו מוסד.
 
בגוי יש את הסוגיא של אמירה לנכרי בכל דבר האסור ליהודי,
מצוין.
ואמירה לנכרי הרבה פחות חמורה ומותרת ע"י הפוסקים, ברמז לצורך יו"ט.
וביותר - כמו שאמרתי שאם הם יודעים שצריך את זה, לדוגמה משנה שעברה, אין כאן אף לא שמץ סרך חשש איסור.
 
מצוין.
ואמירה לנכרי הרבה פחות חמורה ומותרת ע"י הפוסקים, ברמז לצורך יו"ט.
וביותר - כמו שאמרתי שאם הם יודעים שצריך את זה, לדוגמה משנה שעברה, אין כאן אף לא שמץ סרך חשש איסור.
ראשית אין המקום כאן להאריך באשר האריכו גדולי גדולי הפוסקים למחות ביד המקילים באמירה לנכרי.

ועוד, אם ד"ז חשוב כמבואר ברמ"א בשי"ד הנז' מעלה, א"כ לא מהני לן שזה נעשה ע"י גוי, מכיון שזה אסור מדאורייתא,

ועוד, אף אי נימא שזה דרבנן וזה ע"י גוי, צריך לדון הרבה מה חשוב בכלל צורך יו"ט,

דהיינו שלא כל דבר המתקרא בפי כל 'צורך יו"ט' נהפך לדבר המותר.

ועוד, מי יימר לן שיש חילוק בין אם זה נעשה ע"י הגוי בגלל שאמרתי לו היום, או בגלל שנאמר לו לפני 10 שנים.

ועוד, אף אם לא אמרו לו מאומה, היכא שעושה לצורך הישראל אסור לישראל ליהנות מדבר זה.

והדברים פשוטים אצלי בתכלית.

אשמח לשמוע דעת שאר חו"ר הפורום, כמי דעתם נוטה.
 
ועוד, אם ד"ז חשוב כמבואר ברמ"א בשי"ד הנז' מעלה, א"כ לא מהני לן שזה נעשה ע"י גוי, מכיון שזה אסור מדאורייתא,
כנראה שלא צודק מר בהנחתו.
דהיינו שלא כל דבר המתקרא בפי כל 'צורך יו"ט' נהפך לדבר המותר.
כנראה שזה כן נחשב צורך שמחת יו"ט.
ועוד, מי יימר לן שיש חילוק בין אם זה נעשה ע"י הגוי בגלל שאמרתי לו היום, או בגלל שנאמר לו לפני 10 שנים.
כנראה שיש חילוק.
ועוד, אף אם לא אמרו לו מאומה, היכא שעושה לצורך הישראל אסור לישראל ליהנות מדבר זה.
גם בזה יש מתירים.
והדברים פשוטים אצלי בתכלית.
מה שפשיטא למר, צ"ע אצל הפוסקים...
כל עוד לא קיבל מר היתר הוראה, יכול הוא לדון כאוות נפשו,
אך ברור ופשוט שקיים היתר ברור למהלך הזה.
 
כנראה שלא צודק מר בהנחתו.

כנראה שזה כן נחשב צורך שמחת יו"ט.

כנראה שיש חילוק.

גם בזה יש מתירים.

מה שפשיטא למר, צ"ע אצל הפוסקים...
כל עוד לא קיבל מר היתר הוראה, יכול הוא לדון כאוות נפשו,
אך ברור ופשוט שקיים היתר ברור למהלך הזה.
מה אעשה..., אני הבאתי לכל דברי מקורות...

אם כת"ר יוכל להביא מקורות וסימוכין לדבריו,

אשמח לשמוע האמת ממי שאמרה.

תורתינו תורת אמת היא
 
אמירה לנכרי הותרה רק במקרים ספציפיים
יו"ט דינו כשבת לעניין זה,
[אא"כ תאמר שהגוי ההוא עובד בקבלנות]
עי' לעיל שיש פוסקים שמתירים,
מלבד זה לא למדתי הלכות אמירה לנכרי מעודי, כך שאין לי מושג אם זה מוסיף להיתר,
אבל רוב פועלי הישיבה הם בקבלנות.
 
עי' לעיל שיש פוסקים שמתירים,
מלבד זה לא למדתי הלכות אמירה לנכרי מעודי, כך שאין לי מושג אם זה מוסיף להיתר,
אבל רוב פועלי הישיבה הם בקבלנות.
עם כל הצניעות הנדרשת, אני למדתי את הסוגיות ורק לאחמ"כ אמרתי מה שנכתב,

כך שלבסוף צריך עיון גדול מה על אלו מקורות הלכתייים נסמכו מעשים אלו
 
מה אעשה..., אני הבאתי לכל דברי מקורות...

אם כת"ר יוכל להביא מקורות וסימוכין לדבריו,

אשמח לשמוע האמת ממי שאמרה.

תורתינו תורת אמת היא
לא עניין של מקורות,
דימית מילתא למילתא בלי שיש לך היתר הוראה,
אתה שואל "מי יימר" ו"צריך לדון הרבה",
ועל זה אני עונה כי הישיבה פועלת על פי דעת תורה מזה למעלה מ70 שנה.
בתחילה היה זה הגר"פ שרייבר ואחר פטירתו שואלים את הרבנים המקובלים בב"ב,
ברור ופשוט שיש לזה היתר, ולכן ברור ופשוט שאחד או יותר מהנתונים שדימית או רצית לדון - שגויים.
 
ועל זה אני עונה כי הישיבה פועלת על פי דעת תורה מזה למעלה מ70 שנה.
בתחילה היה זה הגר"פ שרייבר ואחר פטירתו שואלים את הרבנים המקובלים בב"ב,
ברור ופשוט שיש לזה היתר, ולכן ברור ופשוט שאחד או יותר מהנתונים שדימית או רצית לדון - שגויים.
גובל בדמגוגיה. ככה מנהלים דיון?
בגלל שהישיבה פועלת וכו' וכו' ברור ופשוט שיש לזה היתר??
נא כתוב מה ההיתר הפשוט והברור, ולא דל מהכא.
 
גובל בדמגוגיה. ככה מנהלים דיון?
בגלל שהישיבה פועלת וכו' וכו' ברור ופשוט שיש לזה היתר??
נא כתוב מה ההיתר הפשוט והברור, ולא דל מהכא.
במטותא,
כוונת הרב @בד קודש באמת לא היתה להסביר את ההיתר
כוונתו הייתה להסיר את הקיטרוגים, ובזה הוא צודק!
 
לא עניין של מקורות,
דימית מילתא למילתא בלי שיש לך היתר הוראה,
אתה שואל "מי יימר" ו"צריך לדון הרבה",
ועל זה אני עונה כי הישיבה פועלת על פי דעת תורה מזה למעלה מ70 שנה.
בתחילה היה זה הגר"פ שרייבר ואחר פטירתו שואלים את הרבנים המקובלים בב"ב,
ברור ופשוט שיש לזה היתר, ולכן ברור ופשוט שאחד או יותר מהנתונים שדימית או רצית לדון - שגויים.
אחר המחילה,

אולי דבריי לא הובנו לכך אבאר דברי:

אין לי צד ולו הקטן שבעולם שישיבת פונוביז' פועלת שלא כהלכה ודעת תורה צרופה,

אלא שאנכי הצעיר באלפי ישראל מתעניין לדעת מה המקור שעליו נסמכו,

הדברים פשוטים אך אני מעמידם כדי שלא יווצר חלילה בלבול בדברי.

ואשמח לידע ולהחכים בדברי התורה מה מקור דבריהם
 
משנ"ב סי' ש"ד ס"ק כ"ד-
"ודע דמה דקי"ל אמירה לא"י שבות הוא אפילו אם אומר לא"י שיאמר לא"י אחר לעשות לו מלאכה בשבת [הגאון מו"ה גרשון בעל עבודת הגרשוני] והחות יאיר בסימן נ"ג מצדד להקל בזה וכ"ש בדבר שאינו אלא משום שבות ועיין בספר החיים שכתב דבמקום הפסד גדול יש לסמוך על המקילין"
מבואר שזה גם באיסור שאינו שבות.
אמנם כתב שם שאסור להנות מזה, אך כבר כתבתי שיש מקילין בזה בצירוף הרבה היתרים כמו רמז, לפני יו"ט וכו'.
 
משנ"ב סי' ש"ד ס"ק כ"ד-
"ודע דמה דקי"ל אמירה לא"י שבות הוא אפילו אם אומר לא"י שיאמר לא"י אחר לעשות לו מלאכה בשבת [הגאון מו"ה גרשון בעל עבודת הגרשוני] והחות יאיר בסימן נ"ג מצדד להקל בזה וכ"ש בדבר שאינו אלא משום שבות ועיין בספר החיים שכתב דבמקום הפסד גדול יש לסמוך על המקילין"
מבואר שזה גם באיסור שאינו שבות.
אמנם כתב שם שאסור להנות מזה, אך כבר כתבתי שיש מקילין בזה בצירוף הרבה היתרים כמו רמז, לפני יו"ט וכו'.
ראשית ישר כח.

אך נדקדק היטב בדברי המשנ"ב,
כל מה שהביא המשנ"ב להקל למעשה הוא דייקא היכא שיש הפסד גדול, וכן בדבר שהוא גופיה אינו אלא משום שבות.

מי הם המקילים ליהנות היכא שיש את הקולות של דבריכם ?
 
וכן בדבר שהוא גופיה אינו אלא משום שבות.
ממש לא.
הוא מביא כ"ש בדבר שאינו אלא משום שבות.
מי הם המקילים ליהנות היכא שיש את הקולות של דבריכם ?
אינני זוכר במדוייק.
אבל יש פוסקים בני זמנינו שמתירים לחבר את כל ההיתרים יחדיו ולהקל כמובן לא תמיד ורק לצורך מצווה.
אגב, רמז בערב יו"ט כתוב להדיא שמותר (אמנם המשנ"ב מציין שלא להנות), ואפילו אמירה בערב יו"ט מביא הביאור הלכה מחלוקת בזה.
 
בלי להיכנס לדיון ההלכתי,
אני שמעתי שסך הכל הם אומרים לחברת ההפקה לבנות את כל המערכת עד מוצאי יו''ט,
טכנית בבוקר הם לא יכלו, בדיוק היה שם ריקודים, בצהריים פתאום התפנה האוהל ואז הם התחילו לבנות,

וסתם כך, זה עובד ככה כבר מלא שנים.
 

הודעות מומלצות

אולמות בבני ברק נסגרו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה