וירא - היאך דברי השו"ע תואמים עם הנהגת שרה ? | בראשית וירא - היאך דברי השו"ע תואמים עם הנהגת שרה ? | בראשית

התורה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
764
תודות
1,155
נקודות
222
בפרשתן (כ"א, ז'): "ותאמר מי מלל לאברהם היניקה בנים שרה",
ובגמ' (ב"מ פז.): מהו בנים לשון רבים, ביום המשתה הביאו השרות בניהן והניקה אותם.
וילה"ק היאך היתה מותרת להאכיל את התינוקות של הגויים,
הא קיי"ל (יו"ד סי' קנ"ד סק"ב) דישראלית לא תניק לבן כותי ואפי' בשכר, משום דמיילד בן לע"ז,
וא"כ היאך הניקה שרה, וצ"ע.
 
לענ"ד פשטות דבריהם 'שרים' אינו משמע כן,
א. למה לא משמע כן.
ב. לא התכוונתי לגמ'.
ג. התכוונתי למדרש כמדומני ילקוט כת''י תימן שמפורש שם להדיא כמו שכתבנו.
הובא הנ''ל בהערות לתורה שלימה.
נ.ב. הראה לי את הנ''ל מרן שר התורה זצוק''ל.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
בפרשתן (כ"א, ז'): "ותאמר מי מלל לאברהם היניקה בנים שרה",
ובגמ' (ב"מ פז.): מהו בנים לשון רבים, ביום המשתה הביאו השרות בניהן והניקה אותם.
וילה"ק היאך היתה מותרת להאכיל את התינוקות של הגויים,
הא קיי"ל (יו"ד סי' קנ"ד סק"ב) דישראלית לא תניק לבן כותי ואפי' בשכר, משום דמיילד בן לע"ז,
וא"כ היאך הניקה שרה, וצ"ע.
בשו"ע יש המשך בהגה"ה
וז"ל:
אא"כ יש לה חלב הרבה ומצערת אותה, מותרת להניקו

עוי"ל
קצת מותר, ורק הרבה שבזה היא מזינה את התינוק וכך מגדלת לע"ז אסור
אבל במעט אין זה גידול לעבודה זרה

ואולי עוד אפשר לומר
להראות את יושרה כדאיתא בחז"ל הותר
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ג. התכוונתי למדרש כמדומני ילקוט כת''י תימן שמפורש שם להדיא כמו שכתבנו.
הובא הנ''ל בהערות לתורה שלימה.
נ.ב. הראה לי את הנ''ל מרן שר התורה זצוק''ל.
כת"ר מחילה,
אפשר הרחבה.
 
ראיתי א' שרצה לומר:
הדין איירי כאשר הילד מתגדל על חלב הישראלית בלבד, וממילא היא בלבד המקיימתו
כאן ההנקה לא היתה ההזנה שלהם, אלא רק תוספת על מה שינקו מאמותיהן.
 
בשו"ע יש המשך בהגה"ה
וז"ל:
אא"כ יש לה חלב הרבה ומצערת אותה, מותרת להניקו
כלומר מה זה שיייך בכאן,
לא מוזכר בשום מקום [לפחות מה שאני מכיר...],
שהניקה בגלל סיבה זו.

עוי"ל
קצת מותר, ורק הרבה שבזה היא מזינה את התינוק וכך מגדלת לע"ז אסור
אבל במעט אין זה גידול לעבודה זרה
עיין בדברי בהערה אח"כ,
וקשה לי לומר לחלק כן.

ואולי עוד אפשר לומר
להראות את יושרה כדאיתא בחז"ל הותר
כוונתו לאמור שזה לא היה מהמלך?
 
אולי יש לומר שלא הקפידו במעין זה.

אולי יש לומר שהכא שאני שמרבה כבוד ה',
ואולי לזה כיוון הרב @שטייגניסט לעיל.
 
א. למה לא משמע כן.
ב. לא התכוונתי לגמ'.
ג. התכוונתי למדרש כמדומני ילקוט כת''י תימן שמפורש שם להדיא כמו שכתבנו.
הובא הנ''ל בהערות לתורה שלימה.
נ.ב. הראה לי את הנ''ל מרן שר התורה זצוק''ל.
כת"ר מחילה,
אפשר הרחבה.
אני ראיתי את זה בילקוט שמעוני משלי רמז תתקמז
בזה הלשון
דבר אחר פרי צדיק עץ חיים אמרו רבותינו כל הבנים שהיניקה שרה דכתיב היניקה בנים שרה כלם נתגיירו, ואל תתמה בדבר שהרי אתה מוצא באליפז ע"י שנתגדל בחיקו של יצחק נעשה צדיק וזכה ששרה עליו רוח הקדש.
 
כלומר מה זה שיייך בכאן,
לא מוזכר בשום מקום [לפחות מה שאני מכיר...],
שהניקה בגלל סיבה זו.
רואים בשו"ע שאם זה עבור צער האישי של האדם מותר
וה"ה כאן

עיין בדברי בהערה אח"כ,
וקשה לי לומר לחלק כן.
נכתב לפני
רק אושר לפירסום אחר כך

כוונתו לאמור שזה לא היה מהמלך?
כוונתינו להראות יושרה כמו שאמרו חז"ל
שידעו שממנה נולד ועי"ז מניקה אותו והראיה שמניקה גם אחרים
 
אמרו רבותינו כל הבנים שהיניקה שרה דכתיב היניקה בנים שרה כלם נתגיירו
ובמדרש רבה: רַבָּנָן וְרַבִּי אֲחָא, רַבָּנָן אָמְרֵי כָּל מִי שֶׁבָּא לְשֵׁם שָׁמַיִם נַעֲשָׂה יְרֵא שָׁמַיִם.
רַבִּי אֲחָא אָמַר אַף מִי שֶׁלֹא בָּא לְשֵׁם שָׁמַיִם נִתַּן לוֹ מֶמְשָׁלָה בָּעוֹלָם הַזֶּה,
כֵּיוָן שֶׁהִפְלִיגוּ עַצְמָן בְּסִינַי וְלֹא קִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה נִטְּלָה מֵהֶם אוֹתָהּ הַמֶּמְשָׁלָה.

ובפסיקתא רבתי (פרשה מד אות ד') אמר רבי לוי, אילו שבאו באמת נתגיירו,
זהו שאמר הניקה בנים שרה, מהו הניקה בנים שנתבנו בישראל,
ואילו שבאו לבדוק אותה, אמרו רבותינו נתגדלו בעולם הזה פרוקופאות,
וכל גרים המתגיירים בעולם וכל יראי שמים שיש בעולם, מן אותם שינקו מן חלב של שרה.​
 
ראיתי מביאים מספר מאה שערים [זמן הבית יוסף] איך הותר לא"א לפתוח הכנסת אורחים לעכו"ם אע"ג דמפרנסין עניי עכום עם עניי ישראל מפני דרכי שלום היינו ד"א אך לכתחילה איך הותר והשיב דכיון דדעתו היתה להכניסן תחת כנפי השכינה ושיקראו בשם א-ל עולם......
 
ובמדרש רבה: רַבָּנָן וְרַבִּי אֲחָא, רַבָּנָן אָמְרֵי כָּל מִי שֶׁבָּא לְשֵׁם שָׁמַיִם נַעֲשָׂה יְרֵא שָׁמַיִם.
רַבִּי אֲחָא אָמַר אַף מִי שֶׁלֹא בָּא לְשֵׁם שָׁמַיִם נִתַּן לוֹ מֶמְשָׁלָה בָּעוֹלָם הַזֶּה,
כֵּיוָן שֶׁהִפְלִיגוּ עַצְמָן בְּסִינַי וְלֹא קִבְּלוּ אֶת הַתּוֹרָה נִטְּלָה מֵהֶם אוֹתָהּ הַמֶּמְשָׁלָה.​
(נג ט)

1762425948348.png

ילקוט שמעוני משלי רמז תתקמז

1762425920209.png
ובפסיקתא רבתי (פרשה מד אות ד') אמר רבי לוי, אילו שבאו באמת נתגיירו,
זהו שאמר הניקה בנים שרה, מהו הניקה בנים שנתבנו בישראל,
ואילו שבאו לבדוק אותה, אמרו רבותינו נתגדלו בעולם הזה פרוקופאות,
וכל גרים המתגיירים בעולם וכל יראי שמים שיש בעולם, מן אותם שינקו מן חלב של שרה.​
1762425707367.png
 
ראיתי מביאים מספר מאה שערים [זמן הבית יוסף] איך הותר לא"א לפתוח הכנסת אורחים לעכו"ם אע"ג דמפרנסין עניי עכום עם עניי ישראל מפני דרכי שלום היינו ד"א אך לכתחילה איך הותר והשיב דכיון דדעתו היתה להכניסן תחת כנפי השכינה ושיקראו בשם א-ל עולם......
ולכאורה הוא הדין הכא,
וכפי שהזכירו מעלה.
ועדיין יש לעיין עוד.
 

הודעות מומלצות

הרב אברהם צבי הירש אייזנשטט (ה'תקע"ג...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה