וירא - היאך חינך אברהם אע"ה בניו לקיים מצוות ע"מ לקבל פרס ? | בראשית וירא - היאך חינך אברהם אע"ה בניו לקיים מצוות ע"מ לקבל פרס ? | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

התורה

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
1,187
תודות
2,289
נקודות
325
בפרשתן (י"ח, י"ז): "המכסה אני מאברהם וגו' למען ידעתיו אשר יצוה את בניו וגו' למען הביא ה' על אברהם את הדברים אשר דבר".
ויש להקשות בזה, היאך חינך אברהם כזאת לבני ביתו, הרי אסור לעשות מצוה על מנת לקבל פרס,
והוא כמבואר במשנה (אבות פ"א מ"ב): אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ לקבל פרס,
וי"ל.
 
בפרשתן (י"ח, י"ז): "המכסה אני מאברהם וגו' למען ידעתיו אשר יצוה את בניו וגו' למען הביא ה' על אברהם את הדברים אשר דבר".
ויש להקשות בזה, היאך חינך אברהם כזאת לבני ביתו, הרי אסור לעשות מצוה על מנת לקבל פרס,
והוא כמבואר במשנה (אבות פ"א מ"ב): אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ לקבל פרס,
וי"ל.
המהר"ל בגור אריה
[מז] כך הוא מצוה כו'. דאם לא כן 'למען אביא' מבעיא ליה, אלא "למען הביא" הוא דברי אברהם. ואין להקשות והרי אברהם עובד מאהבה היה, ואיך יאמר "למען הביא ה'", ואין זה קשיא, כי כל אשר הבטיח אותו - על הארץ הקדושה (לעיל יג, ו), וכן שיהיה לגוי גדול (לעיל יב, ב) - הכל אין לאברהם טובה גופנית בזה, רק שיתן לו הארץ אשר שם כמה קדושות ומצות, וכן ישראל אשר יקבלו המצות, והכל הוא קירוב אל השם יתברך:
 
המהר"ל בגור אריה
[מז] כך הוא מצוה כו'. דאם לא כן 'למען אביא' מבעיא ליה, אלא "למען הביא" הוא דברי אברהם. ואין להקשות והרי אברהם עובד מאהבה היה, ואיך יאמר "למען הביא ה'", ואין זה קשיא, כי כל אשר הבטיח אותו - על הארץ הקדושה (לעיל יג, ו), וכן שיהיה לגוי גדול (לעיל יב, ב) - הכל אין לאברהם טובה גופנית בזה, רק שיתן לו הארץ אשר שם כמה קדושות ומצות, וכן ישראל אשר יקבלו המצות, והכל הוא קירוב אל השם יתברך:
זה תירוץ על אברהם לפום דרגתו,
לא על בניו.
 
זה תירוץ על אברהם לפום דרגתו,
לא על בניו.
מדוע?
לכאו' כוונת רבינו המהר"ל היא שזה לא נחשב ע"מ לקבל פרס, שאין זה למטרת פרס, אלא להיות לעם ה', ולזכות לתורה ומצות וארץ ישראל.
וזה מה שאברהם חינך את בניו

נ.ב. לכאו' אינו מוכרח שצווה אותם "שמרו כדי שיביא"
אלא שצוה אותם "שמרו דרך ה'" והטעם שצווה אותם הוא "למען הביא על אברהם"...
 
החיד"א בחומת אנך פירש בשיטת רש"י:
"כי ידעתיו למען אשר יצוה וכו׳ למען הביא וכו׳. שאלוני דא״כ היה ע״מ לקבל פרס והשבתי דרש״י ז״ל במת״ק ודש״ן עדיו פירש כך הוא מצוה לבניו ושמרו דרך ה׳ כדי שיביא וכו׳ והכונה דיפתה את בניו ואומר להם שמרו כדי שיביא וכו׳ כמו שמפתים לתינוקות ע״ד מש״ה אם בחוקותי וכו׳ ונתתי גשמכם וכמ״ש הרמב״ם ז״ל דלא נכתבו יעודים הרוחניים בתורה אלא הגשמיים כמו שאומרים לתנוקות וככה יעשה אברהם לקרב זרעו לעבודתו יתברך. שוב ראיתי מי שפירש כי לגדולים יש לומר שישמרו דרך ה׳ לעשות נחת רוח לפניו דוקא ולקטנים צ״ל שיעבדו ה׳ לזכות לטובות העה״ז וזה כונת הכתוב כי אאע״ה לגדולים יצוה לשמור דרך ה׳ שלא על מנת לקבל פרס ולקטנים הוא אומר למען הביא שהם טובות העה״ז ולזה כתיב למען שני פעמים עכ״ד ועד״ה ושמרו דר״ך ה׳ יחוד קבה״ו לעשות צדקה לתקן המלכות לחברה עם יסוד ות״ת וזהו ומשפ״ט".
 
בספורנו פירש "למען הביא ה' על אברהם את אשר דבר עליו. והתכלית האחרון המכוון בזה מאת האל ית' היה להביא על אברהם את אשר דבר כאמרו להיות לך לאלהים ולזרעך אחריך".
 
בפרשתן (י"ח, י"ז): "המכסה אני מאברהם וגו' למען ידעתיו אשר יצוה את בניו וגו' למען הביא ה' על אברהם את הדברים אשר דבר".
ויש להקשות בזה, היאך חינך אברהם כזאת לבני ביתו, הרי אסור לעשות מצוה על מנת לקבל פרס,
והוא כמבואר במשנה (אבות פ"א מ"ב): אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב ע"מ לקבל פרס,
וי"ל.
בטעמא דקרא הגר"ח קנייבסקי העיר ויישב עיין שם.
 
המהר"ל בגור אריה
[מז] כך הוא מצוה כו'. דאם לא כן 'למען אביא' מבעיא ליה, אלא "למען הביא" הוא דברי אברהם. ואין להקשות והרי אברהם עובד מאהבה היה, ואיך יאמר "למען הביא ה'", ואין זה קשיא, כי כל אשר הבטיח אותו - על הארץ הקדושה (לעיל יג, ו), וכן שיהיה לגוי גדול (לעיל יב, ב) - הכל אין לאברהם טובה גופנית בזה, רק שיתן לו הארץ אשר שם כמה קדושות ומצות, וכן ישראל אשר יקבלו המצות, והכל הוא קירוב אל השם יתברך:
העירני חכם א':
וכי יש לך שכר יותר גדול מעולם הבא, שכל תכליתו הוא הקירבה להשי"ת? ובכל זאת מפורש ברמב"ם (הל' תשובה) אל יאמר אדם הריני עושה מצוות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל הברכות הכתובות בתורה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא.
 
העירני חכם א':
וכי יש לך שכר יותר גדול מעולם הבא, שכל תכליתו הוא הקירבה להשי"ת? ובכל זאת מפורש ברמב"ם (הל' תשובה) אל יאמר אדם הריני עושה מצוות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל הברכות הכתובות בתורה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא.
אין כאן הערה כלל, שכן כל עיסוקנו הוא בחלק של "היום לעשותה".
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה