שבועות - הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם - טעמים | ענייני דיומא שבועות - הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם - טעמים | ענייני דיומא

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,465
תודות
3,091
נקודות
385
מקור הדברים הוא בגמרא פסחים דף סח:
"אמר רבי אלעזר הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, מאי טעמא יום שניתנה בו תורה הוא".
ומפרש שם רש"י, "להראות שנוח ומקובל יום זה לישראל שנתנה בו תורה".
עוד מובא שם על רב יוסף שאמר שיכינו עגלא תילתא כי "אי לאו האי יומא כמה יוסף איכא בשוקא".
וברש"י, "אי לאו האי יומא שלמדתי תורה ונתרוממתי הרי אנשים הרבה בשוק ששמן יוסף, ומה ביני לבינם".
והקושיא מתעוררת מאליה, וכי הדרך להראות שאנו חפצים בתורה הוא על ידי אכילה ושתיה ושאר עינוגי הגוף?
וכי האופן להודות על כך שלמדתי תורה ונתרוממתי הוא על ידי אכילת עגל משובח?
 
בדבר מלכות מובא שהחידוש של חג השבועות הוא שרוחניות תורה נתחברו עם העולם, היינו שמסוגלים לתפוס תורה בשכל אנושי ולא נותרה בשמים כטענת המלאכים. ובשביל החיבור לגשמיות, מחברים התורה לגשמיות על ידי מצוות אכו''ש.
ועיקר החיבור לגשמיות יהיה בגאולה ע''י משיח צדקנו שאז יתגלה הרוחניות בעולם ולכן מובא בשם ר''מ מנדבורנא ש'נמי לכם' בגימ' קץ
 
וכי האופן להודות על כך שלמדתי תורה ונתרוממתי הוא על ידי אכילת עגל משובח?
וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ וְאַל־תֵּ֣עָצֵ֔בוּ כִּֽי־חֶדְוַ֥ת ה' הִ֥יא מָֽעֻזְּכֶֽם:
 
הרי אי אכילה נחשב 'עינוי', ומהי הדרך לדעת מר?
לא אמרתי שצריך להתענות, אבל אם המטרה היא להודות על כך שלמדתי תורה ונתרוממתי - לכאורה יותר מתאים להודות על ידי תורה ומצוות ולא על ידי תענוגות הגוף.

ועונג שבת לא קשיא למר, מ"ט?
אם צריך עונג - זה בתענוגות הגוף.
אך כאן שהמטרה אינה עונג - אלא הודאה להשי"ת, קשיא לי.

וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ וְאַל־תֵּ֣עָצֵ֔בוּ כִּֽי־חֶדְוַ֥ת ה' הִ֥יא מָֽעֻזְּכֶֽם:
שם זה מדין שמחה, ולא מדין הודאה.
 
בדבר מלכות מובא שהחידוש של חג השבועות הוא שרוחניות תורה נתחברו עם העולם, היינו שמסוגלים לתפוס תורה בשכל אנושי ולא נותרה בשמים כטענת המלאכים. ובשביל החיבור לגשמיות, מחברים התורה לגשמיות על ידי מצוות אכו''ש.
ועיקר החיבור לגשמיות יהיה בגאולה ע''י משיח צדקנו שאז יתגלה הרוחניות בעולם ולכן מובא בשם ר''מ מנדבורנא ש'נמי לכם' בגימ' קץ
נפלא!
אבל זה פשט על דרך החסידות, ואשמח לשמוע פשט בדרך הפשט.
 
אם נלך לפי הקו שעליו אתה מדבר תצטרך לנקוט באחד משני הדרכים. או שאנחנו ניקח את הצד שהתורה היא הנאה גשמית ולכן מוסיפים בהנאה גשמית או שנלך מהצד ההפוך שהאכילה היא הנאה רוחנית ולכן היא על דרך ההנאה שמביאה התורה.
 
אם נלך לפי הקו שעליו אתה מדבר תצטרך לנקוט באחד משני הדרכים. או שאנחנו ניקח את הצד שהתורה היא הנאה גשמית ולכן מוסיפים בהנאה גשמית או שנלך מהצד ההפוך שהאכילה היא הנאה רוחנית ולכן היא על דרך ההנאה שמביאה התורה.
או שנגיד שהתורה היא הנאה רוחנית, ואכילה היא הנאה גשמית - אלא שעל ידי קידוש החומר זה הופך למשהו רוחני.
רק שאני רוצה מקור למישהו שאומר דבר כזה.
 
אומר את זה בעל התניא בתניא פרק ו' ומוסיף בפרק ח' שאפילו אם אכל שלא לשם שמיים יכול להעלות את האכילה לשם לקדושה
 
תמיד ההודאה היא דבר רוחני
והדרך להגיע אליה באמת היא ע''י דבר גשמי
אם כן, זה מה שכתבתי לעיל:
או שנגיד שהתורה היא הנאה רוחנית, ואכילה היא הנאה גשמית - אלא שעל ידי קידוש החומר זה הופך למשהו רוחני.
רק שאני רוצה מקור למישהו שאומר דבר כזה.
 
מקור הדברים הוא בגמרא פסחים דף סח:
"אמר רבי אלעזר הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, מאי טעמא יום שניתנה בו תורה הוא".
ומפרש שם רש"י, "להראות שנוח ומקובל יום זה לישראל שנתנה בו תורה".
עוד מובא שם על רב יוסף שאמר שיכינו עגלא תילתא כי "אי לאו האי יומא כמה יוסף איכא בשוקא".
וברש"י, "אי לאו האי יומא שלמדתי תורה ונתרוממתי הרי אנשים הרבה בשוק ששמן יוסף, ומה ביני לבינם".
והקושיא מתעוררת מאליה, וכי הדרך להראות שאנו חפצים בתורה הוא על ידי אכילה ושתיה ושאר עינוגי הגוף?
וכי האופן להודות על כך שלמדתי תורה ונתרוממתי הוא על ידי אכילת עגל משובח?
שמעתי ואיני מצליח למצוא את מקורו היה זכור לי שזה מדויק ברש"י
שהכוונה היא משום שאנו רוצים להראות שגם על הגוף מקובל מתן תורה ולא רק על הנשמה והדרך להראות שהדבר מקובל על הגוף שהוא מגיב בדרכי הנאות שלו אכילה שתיה עגלא תילתא וכדו'
 
שמעתי ואיני מצליח למצוא את מקורו היה זכור לי שזה מדויק ברש"י
שהכוונה היא משום שאנו רוצים להראות שגם על הגוף מקובל מתן תורה ולא רק על הנשמה והדרך להראות שהדבר מקובל על הגוף שהוא מגיב בדרכי הנאות שלו אכילה שתיה עגלא תילתא וכדו'

כמדומה שזה אכן הביאור על דרך הפשט,
וכלשון רש"י "להראות שנוח ומקובל יום זה לישראל",
שיש ענין מיוחד בעצרת להדגיש שקבלת התורה איננה באה "על חשבון" החיים של האדם [כפי תשובתם של האומות בסירובם],
אלא אדרבה - גם מערכת החיים הארצית שמחה בקבלת התורה.

בנותן טעם להביא כאן מה שראיתי כתוב בשם הגרב"צ קוק שליט"א,
שידוע שמרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל הקפיד שלא לאכול בפני אחרים, וק"ו בפני ציבור,
אמנם פעם אחת בשנה היה אוכל מרן הגרי"ש בפרהסיא - בקידוש שנערך בביהכנ"ס לאחר סיום התפילה בחג השבועות.
והסביר הגרב"צ שהגרי"ש עשה כן מכח דברי רש"י הנ"ל - להראות שנוח ומקובל יום זה לישראל.

כך שהמסקנה היא שמטרת ה"לכם" בשבועות איננה בשביל ההנאה שלנו באכילה,
אלא בשביל המשמעות שהאכילה שלנו מייצגת - שנוח ומקובל להם לישראל.
היא מרוממת את החיים של האדם.
 

הודעות מומלצות

הסתפקתי אמרו את ההגדה בלי לשאול מה נשתנה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון