כי תצא - המוסיף על מלקות תיפו"ל משום בל תוסיף | דברים כי תצא - המוסיף על מלקות תיפו"ל משום בל תוסיף | דברים

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,831
תודות
6,538
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
ארבעים יכנו לא יוסיף פן יוסיף להכותו על אלה מכה רבה (כה ג)

הקשה החזקוני, למה צריך לאו למוסיף על המלקות, תיפוק ליה משום "בל תוסיף" שבכל המצוות, כמו נוטל ה' מינים בלולב וכדומה. [ואמנם נפק"מ לסתם אדם שאינו שליח בי"ד המכה את חבירו שאינו חייב כלל מלקות, אך הקושיא היא דהכתוב מדבר באופן של הוספה על המלקות, ובזה אין צריך לאסור].

ואפשר לומר, דהאיסור של בל תוסיף על המצוות הוא מצד בין אדם למקום, ואתי קרא הכא לאשמועינן דאיכא בזה גם לאו של בין אדם לחבירו, ונפקא מינה שאין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו.

ואולי יש לומר עוד, דהמלקות שהוסיף ניתנו בלא פסק בית דין, א"כ אין זה נחשב הוספה על המצוה, דבתורת מלקות של מצוה אין זה מלקות כשרות, דחסר בתנאי המצוה. והוי כמו שכתב בביאור הלכה סי' קכ"ח סעיף כ"ז דאם הכהן הוסיף ברכה שלא בנשיאת כפים אין בזה משום בל תוסיף.​
 
[]ואולי יש לומר עוד, דהמלקות שהוסיף ניתנו בלא פסק בית דין, א"כ אין זה נחשב הוספה על המצוה, דבתורת מלקות של מצוה אין זה מלקות כשרות, דחסר בתנאי המצוה. והוי כמו שכתב בביאור הלכה סי' קכ"ח סעיף כ"ז דאם הכהן הוסיף ברכה שלא בנשיאת כפים אין בזה משום בל תוסיף.[/]​
והוסיף ה'מגדלות מרקחים' בהערה:
והרב ראובן מילצקי שליט"א העיר די"ל לשיטת התוס' שבקיום המצוה ב' פעמים ליכא בל תוסיף, א"כ ה"נ ל"ש בל תוסיף במוסיף עוד מלקות. אמנם נראה דכל דברי התוס' הוא רק כשהקיום השני הוא ג"כ ראוי לקיום המצוה אלא שכבר נפטר ממנה בקיום הראשון, אבל הכא דהמלקות השניות הם בלא חיוב, ובלא פסק בי"ד וכנ"ל, א"כ אין זה נחשב קיום המצוה ב' פעמים.​
 

הודעות מומלצות

מבואר שהארון היה זהב מבפנים וזהב מבחוץ, ובתוכו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון