הסיבה לא לעבור עבירה | בית המדרש – דיונים תורניים הסיבה לא לעבור עבירה | בית המדרש – דיונים תורניים

ליחדא שמיה

משתמש רגיל
gemgemgem
הודעות
119
תודות
247
נקודות
40
הנה, נצטוינו בשס"ה לאוים, והסיבה שאנו לא עוברים עליהם לכאורה היא משום שכך ציוה השם.
אך יל"ע מלשון התורה בכמה מקומות שנקטה שהטעם לא לעבור על האיסור הוא משום 'כי כל---- ונכרתה הנפש ההיא' . ולדוג', 'שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם, כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מעדת ישראל'. 'כי כל נפש אשר לא תעונה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה'. ומבואר לכאורה שהסיבה שלא לעבור על האיסור אינה משום שזהו ציווי השם, אלא משום שיש עונש כרת, וצ"ב.
עוד יל"ע מדוע נקטה כן התורה דוקא לגבי עונשי כרת ולא לגבי שאר העונשים.
 
הנה, נצטוינו בשס"ה לאוים, והסיבה שאנו לא עוברים עליהם לכאורה היא משום שכך ציוה השם.
אך יל"ע מלשון התורה בכמה מקומות שנקטה שהטעם לא לעבור על האיסור הוא משום 'כי כל---- ונכרתה הנפש ההיא' . ולדוג', 'שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם, כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מעדת ישראל'. 'כי כל נפש אשר לא תעונה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה'. ומבואר לכאורה שהסיבה שלא לעבור על האיסור אינה משום שזהו ציווי השם, אלא משום שיש עונש כרת, וצ"ב.
עוד יל"ע מדוע נקטה כן התורה דוקא לגבי עונשי כרת ולא לגבי שאר העונשים.
אולי לכן התורה אמרה את העונש,
גם בגלל שזה מה שמשכנע אדם - העונש. כי מדוע לשמוע בקול ד'.
וב' שזה ההוכחה שהוא חייב לשמוע בקול ד' כי אחרת לא היה עונש.
 
הנה, נצטוינו בשס"ה לאוים, והסיבה שאנו לא עוברים עליהם לכאורה היא משום שכך ציוה השם.
אך יל"ע מלשון התורה בכמה מקומות שנקטה שהטעם לא לעבור על האיסור הוא משום 'כי כל---- ונכרתה הנפש ההיא' . ולדוג', 'שבעת ימים שאור לא ימצא בבתיכם, כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מעדת ישראל'. 'כי כל נפש אשר לא תעונה בעצם היום הזה ונכרתה מעמיה'. ומבואר לכאורה שהסיבה שלא לעבור על האיסור אינה משום שזהו ציווי השם, אלא משום שיש עונש כרת, וצ"ב.
עוד יל"ע מדוע נקטה כן התורה דוקא לגבי עונשי כרת ולא לגבי שאר העונשים.
יש ל'כי' גם משמעויות אחרות, (אני לא זוכר כרגע הכל, אבל אחת מהם ודאי מתאימה גם כעונש ולא כטעם).
 
יש ל'כי' גם משמעויות אחרות, (אני לא זוכר כרגע הכל, אבל אחת מהם ודאי מתאימה גם כעונש ולא כטעם).
ר"ה ג. והוזכר גם ברש"י באחת הפרשיות.

לגוש"ד יראת העונש לא סותרת את יראת הרוממות. ואדרבה צריך לאחוז משניהם.
 
עוד יל"ע מדוע נקטה כן התורה דוקא לגבי עונשי כרת ולא לגבי שאר העונשים.
מצאנו כן גן בשוחד 'ושוחד לא תקח כי השוחד יעור פקחים ויסלף דברי צדיקים, ולאשר שאלת התשובה היא כמו שכ' חרש המדבר כי משמש בד' לשונות ובכל התורה אין הכוונה היא בגלל אלא כאשר, אמנם על שוחד קשה.
 

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון