עבודה זרה - הערות והארות במסכת עבודה זרה | ים התלמוד עבודה זרה - הערות והארות במסכת עבודה זרה | ים התלמוד
ח: ברש"י ד"ה ומעיקרא - קודם שיכניס את אשתו כו' לכאורה קשה מדוע כתב רש"י אשתו, הרי מהגמרא בדף ח. מבואר שעשה סעודה לבנו.
 
רש"י עבודה זרה ח:

דיני קנסות - אונס ומפתה ושלשים של עבד שנתנה תורה קצבה אחת ליקר ולזולל ומאחר שלא ישבו בלשכת הגזית לא דנו ובטלו דיני קנסות דכתיב בתשלומי "כפל" שהוא קנס אשר ירשיעון אלהים דהיינו מומחין וסמוכין בשם רבי כדאמרינן בסנהדרין ומי שאינו סמוך אינו דן דיני קנסות

יש להעיר מדוע בתחילה הביא רש"י אונס ומפתה ושלשים של עבד ולא כתב כפל ולבסוף הביא כפל, הול"ל כפל בהדי אינך. וצ"ע בזה.
 
עבודה זרה ח.
רש״י ד״ה מעין כל ברכה וברכה - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת אם ״בעל תשובה״ הוא מאריך ״בהרוצה בתשובה״ וכן כולן
ראיתי בס״א שהעיר מדוע נקט רש״י הרוצה בתשובה ולא סלח לנו
ועוד יש להעיר דמשמע מרש״י דמיירי במי שכבר עשה תשובה ועדיין צריך להתפלל בהרוצה בתשובה ועיין בזה
 
ראיתי בס״א שהעיר מדוע נקט רש״י הרוצה בתשובה ולא סלח לנו
ועוד יש להעיר דמשמע מרש״י דמיירי במי שכבר עשה תשובה ועדיין צריך להתפלל בהרוצה בתשובה ועיין בזה
לכאו' הערה חדא מתרצת חברתה, ודוק
 
יד: רש״י ד״ה קטוע - רגל

עיין לעיל יג: במתניתין ״קוטע את אצבעו״ כו׳ וק״ק מדוע שינה רש״י בלשונו ונקט רגל.
 

קבצים מצורפים

עבודה זרה ל.

רש״י ד״ה לאיחלופי - לשתות

מה כוונתו בזה, הרי כבר פירש לעיל כט: משום איחלופי לצורכו כו׳ ע״ש
 
ל.
שמואל לא שתי מיא מבי ארמלתא אמר לית לה אימתא דגברא ולא מיכסיא מיא אבל מבי ארמאה שתי נהי דאגילויא לא קפדי אמנקרותא מיהא קפדי

לכאורה קשה מדוע טעמא דאמנקרותא לא שייך בארמלתא, וקשה לומר שהנכרים מקפידים על נקיות יותר מישראל.
 
דף ל:
והתניא אבל משקהו לבהמת עצמו כי תניא ההיא לשונרא אי הכי דחבריה נמי דחבריה כחיש דידיה נמי כחיש ״הדר בריא״ דחבריה נמי ״הדר בריא״ זימנין דבעי לזבונא ומפסיד ליה מיניה

ק״ק דאע״ג דהדר בריא, מ״מ יש צער בע״ח וצ״ב
 
עבודה זרה לב:

רש"י ד"ה מה מת כו'
כדגמרינן בסנהדרין כו'

ק״ק מדוע ציין רש"י לסנהדרין, ממרחק תביא לחמו, הול"ל לעיל כט: וצ"ע
 
מה: רש״י מיבעי ליה לכדר' יהושע וכו' - גידוע זה לא להתיר עיקרו אלא שיגדעו מיד בכניסתם ולאחר כיבוש יחפשו אחריהם לשרשם ולבערם:

גידועי עבודת כוכבים קודמין לכיבוש א"י - בכניסתן נצטוו לגדעם מיד ולאחר כיבוש ישרשו אחריהם:

לכאורה כפילות לשון הוא וצ״ע
 
מז: רש״י ד״ה נוטל - ישראל מה שחידש העובד כוכבים ״וזורה לרוח״ והאבן מותרת שלא נעשה עבודת כוכבים אלא החידוש

צע״ק מדוע לא כתב כן לעיל אצל בית.
 

הודעות מומלצות

אשכול זה מיועד לדיון כללי על ה-מאמר...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון