לך לך - ה' בחר באברהם, או אברהם בחר בה'? | בראשית לך לך - ה' בחר באברהם, או אברהם בחר בה'? | בראשית

הנעור בלילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
710
תודות
1,649
נקודות
156
בתורה מסופר, שאברהם אבינו, האמין בה' מעצמו, ואז ה' התגלה אליו וכו' וכו'.
אך כתוב (נחמיה, טז, ז.) ואנו אומרים זאת בתפילה: "אתה ה' האלוקים אשר בחרת באברהם ומצאת את לבבו נאמן לפניך".
ולכאו' זה הפוך שהרי אברהם הוא זה שבחר בה' ולפניו לא היה מי שהאמין בה', כמש"כ רש"י בפרשת וירא:
"א"ל עכשיו הוא אלהי השמים ואלהי הארץ שהרגלתיו בפי הבריות אבל כשלקחני מבית אבי היה אלהי השמים ולא אלהי הארץ שלא היו באי עולם מכירים בו ושמו לא היה רגיל בארץ"
וא"כ כיצד ניתן לומר שה' בחר באברהם, הרי לא היה עוד א' שהאמין בה' חוץ מאברהם.

ובעצם יש כאן ב' הערות, א. שאברהם בחר בה' ולא הפוך. ב. מה שייך בחירה כשיש רק אחד.
 
שאלה גדולה שאלת!

ואני הוסיף ואשאל - לא על אברהם אלא על עצמנו:

ה' אומר לנו 'ובחרת בחיים', ואם כך נעשה - הוא מבטיח לנו כל טוב. יוצא א"כ, שכל מה שמגיע לנו, מגיע בגלל מעשנו הטובים.

מצד שני אומר איוב: 'מי הקדימנו ואשלם' - שהכל ה' עושה. שיוצא מזה, שה' הוא זה שעושה הכל.

איך א"כ משתלבים שני התנועות גם יחד.
 
בתורה מסופר, שאברהם אבינו, האמין בה' מעצמו, ואז ה' התגלה אליו וכו' וכו'.
אך כתוב (נחמיה, טז, ז.) ואנו אומרים זאת בתפילה: "אתה ה' האלוקים אשר בחרת באברהם ומצאת את לבבו נאמן לפניך".
ולכאו' זה הפוך שהרי אברהם הוא זה שבחר בה' ולפניו לא היה מי שהאמין בה', כמש"כ רש"י בפרשת וירא:

וא"כ כיצד ניתן לומר שה' בחר באברהם, הרי לא היה עוד א' שהאמין בה' חוץ מאברהם.

ובעצם יש כאן ב' הערות, א. שאברהם בחר בה' ולא הפוך. ב. מה שייך בחירה כשיש רק אחד.
אברהם בחר בבורא לאלוקים בניגוד למה שהיה מקובל בדורו.
הבורא בחר באברהם לייסד את האומה הישראלית.
אין זה מדבר על אותה בחירה כלל.

ואני הוסיף ואשאל - לא על אברהם אלא על עצמנו:

ה' אומר לנו 'ובחרת בחיים', ואם כך נעשה - הוא מבטיח לנו כל טוב. יוצא א"כ, שכל מה שמגיע לנו, מגיע בגלל מעשנו הטובים.

מצד שני אומר איוב: 'מי הקדימנו ואשלם' - שהכל ה' עושה. שיוצא מזה, שה' הוא זה שעושה הכל.

איך א"כ משתלבים שני התנועות גם יחד.
לא שייך לשאלת פותח האשכול.

הבורא לא חייב לנו כולם, אנו לא נותנים לו כלום, ולא מגיע לנו כלום, וכאמור "אם לא בחמה שפוכה אמלוך עליכם" - הבורא הוא מלכינו ואנו מחוייבים לשמוע למצוותיו אם נרצה ואם לא, בין אם נקבל שכר ובין אם לא.

ברוב חסדו וטובו הוא אומר לנו שלמרות שמעשינו אינם נותנים לו מאום והוא אינו צריך את מעשינו,
בכל זאת הוא מחשיב את זה כמעשה המשפיע עליו וכביכול נותן לו ולכן הוא - בהטבה גמורה - נותן לנו שפע טוב על כך.
 
אברהם בחר בבורא לאלוקים בניגוד למה שהיה מקובל בדורו.
הבורא בחר באברהם לייסד את האומה הישראלית.
אין זה מדבר על אותה בחירה כלל.


לא שייך לשאלת פותח האשכול.

הבורא לא חייב לנו כולם, אנו לא נותנים לו כלום, ולא מגיע לנו כלום, וכאמור "אם לא בחמה שפוכה אמלוך עליכם" - הבורא הוא מלכינו ואנו מחוייבים לשמוע למצוותיו אם נרצה ואם לא, בין אם נקבל שכר ובין אם לא.

ברוב חסדו וטובו הוא אומר לנו שלמרות שמעשינו אינם נותנים לו מאום והוא אינו צריך את מעשינו,
בכל זאת הוא מחשיב את זה כמעשה המשפיע עליו וכביכול נותן לו ולכן הוא - בהטבה גמורה - נותן לנו שפע טוב על כך.
בול!

למסקנא הזאת רציתי שיגיעו בעקבות השאלה שלי - שזה גם תירוץ על שאלת הרב @הנעור בלילה
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש לדון באדם שעבר והכשיל את חבירו בלפנ"ע והבעל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה