בהר - וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה - רמזים על שבת קודש | ויקרא בהר - וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה - רמזים על שבת קודש | ויקרא

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,675
תודות
4,335
נקודות
485
וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה

בש"ך על התורה * (בגימטריאות): שבת הארץ להם לאכלה ראשי תיבות בגימטריא שס"ה, רמז שלא יאכל אדם כל ימות השנה אלא משל שבת, כמו שהיה עושה שמאי, וכן מזון כל השבוע הוא מן שבת, לזה מונין אחד בשבת שני בשבת וכו'. לאכלה עם האותיות בגימטריא מלאך, רמז שנעשה הישראלי יום שבת כמלאך לובש לבנים, כמו שאמרו (שבת כה:) על רבי יהודה בר אלעאי ז"ל שהיה לובש סדינים לבנים ודומה כמלאך ה'. שבת הארץ לכם בגימטריא זו היא הנפש יתירה, וזהו לכם לא עשה כן לאחרים. לכם - מלך שהוא בשבת כמלך בטל ממלאכה.

אפשר להוסיף, והיתה שבת הארץ לכם לאכלה ר"ת בגימטריא כשמאי.

ואולי נרמז גם שיטת הלל ברוך ה' יום יום, והיתה שבת הארץ לכם לאכלה מה שתמצאו אז לאכלה.
הארץ לכם לאכלה ר"ת הלל. שבת הארץ לכם לאכלה ר"ת (עם הכולל) בגי' ברוך ה' יום יום.
והיתה שבת הארץ לכם ר"ת שלוה, כי שיטת הלל שיהיה שלוה וביטחון שיהיה לו מה לאכול בשבת.

ומה שכתב הש"ך שבת הארץ לכם בגימטריא זו היא הנפש יתירה,
אולי הכוונה שהנשמה יתירה היא בשביל "לאכלה" כמ"ש רש"י (ביצה טז. ד"ה נשמה יתירה):
"רוחב לב למנוחה ולשמחה, ולהיות פתוח לרוחה, ויאכל וישתה ואין נפשו קצה עליו"

* שפתי כהן להרב מרדכי הכהן זצ"ל מגורי האריז"ל, תלמיד הרב ישראל די קוריאל זצ"ל, בסוף כל פרשה הוא מביא גימטריאות מרבינו שמשון מאסטראפולי הי"ד.
 
וצ''ע דאנן קיי''ל לכאו' כהלל
משנה ברורה סימן רנ ס"ק ב
"והסכימו הרבה פוסקים שגם הלל מודה שכדברי ב"ש עדיפא טפי אלא שהיה בוטח בה' שבודאי יזמין לו לשבת מנה יפה משאר הימים וכדי לחזק מדת בטחונו היה נוהג כן אבל בשאר כל אדם שאין בטחונו חזק כ"כ גם הוא מודה דכשמאי עדיפא טפי"
 
משנה ברורה סימן רנ ס"ק ב
"והסכימו הרבה פוסקים שגם הלל מודה שכדברי ב"ש עדיפא טפי אלא שהיה בוטח בה' שבודאי יזמין לו לשבת מנה יפה משאר הימים וכדי לחזק מדת בטחונו היה נוהג כן אבל בשאר כל אדם שאין בטחונו חזק כ"כ גם הוא מודה דכשמאי עדיפא טפי"
ולכן בזמר לשבת (חי ה'): אֶל הֶהָרִים אֶשָּׂא עֵינַי כְּהִלֵּל וְלֹא כְשַׁמַּאי
יש שגורסים: "כהלל וכשמאי"
 

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון