ויצא - וַיִּקְרָ֛א אֶת־שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא בֵּֽית־אֵ֑-ל - אימתי? | בראשית ויצא - וַיִּקְרָ֛א אֶת־שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא בֵּֽית־אֵ֑-ל - אימתי? | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

הצעיר שבחבורה

בית המדרש/הלכה ומנהג
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
מנהל פורום
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
3,589
תודות
8,441
נקודות
402
פעמיים, מוזכר שקרא יעקב את שם המקום "בית א-ל"

פעם אחת בתחילת הפרשה
וַיִּקְרָ֛א אֶת־שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא בֵּֽית־אֵ֑ל וְאוּלָ֛ם ל֥וּז שֵׁם־הָעִ֖יר לָרִאשֹׁנָֽה

ופעם שניה בפרשת וישלח, לאחר שעזב את שכם
וַיָּבֹ֨א יַעֲקֹ֜ב ל֗וּזָה אֲשֶׁר֙ בְּאֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן הִ֖וא בֵּֽית־אֵ֑ל ה֖וּא וְכׇל־הָעָ֥ם אֲשֶׁר־עִמּֽוֹ׃ וַיִּ֤בֶן שָׁם֙ מִזְבֵּ֔חַ וַיִּקְרָא֙ לַמָּק֔וֹם אֵ֖ל בֵּֽית־אֵ֑ל כִּ֣י שָׁ֗ם נִגְל֤וּ אֵלָיו֙ הָֽאֱלֹהִ֔ים בְּבׇרְח֖וֹ מִפְּנֵ֥י אָחִֽיו׃

והדברים טעונים ביאור...
 
הרשב"ם (בוישלח) מחלק,בפרשתנו הוא קרא את שם העיר, ושם [בוישלח] קרא את המקום שישן שם.
והאור החיים אומר שחזר והוסיף.
וא"כ, למה נכתב שם "ויבא יעקב לוזה"?

והמלבי"ם מפרש

לדעתי העיר שהיתה קרובה אל המקום ההוא נקראת אז בשם לוז, ולא שנה עתה את שמה עד אח"כ בשובו מפדן ארם, ששם כתיב ויבא יעקב לוזה ויקרא שם המקום אל בית אל, ועתה קרא שם המקום ששכב עליו בשם בית אל, "ואולם שם העיר" נשאר בשם "לוז לראשונה", היינו בפעם הראשון, עד שבפעם השני בשובו מפדן שאז שנה שם העיר.​
 
לכאורה בפעם הראשונה החליט יעקב אבינו לקרוא לה בשם זה מהיום ההוא והלאה, אך הוא היה היחיד שקרא לה כך, וגם לא היה לו מתי לקרוא לה כך אלא כשחזר לשם מחרן.
בפעם השניה, כשחזר מחרן, התחילו לקרוא לה כך כל בני יעקב אבינו ומשפחתו, ושם זה עבר אלינו בירושה מאז, אך למעשה נראה שלא היה לבני ישראל הזדמנויות רבות לקרוא לעיר זו בשם, עד שבאו בני יוסף וכבשו עיר זו לאחר מותו של יהושע בן נון, כמובא בספר שופטים (פרק א).
ולמעשה, אנשי המקום המשיכו לקרוא לה "לוז" ולא הושפעו מהשם הישראלי, וראיה לכך, שהכנעני שניצל מכיבוש העיר בנה עיר אחרת על שמה בשם "לוז", ככתוב שם, ואם נשכח שם זה מדוע בחר לקרוא לעיר המקבילה בשם זה?
 
נערך לאחרונה:
עוד אפשר לומר, שבפעם הראשונה לא קרא לו יעקב כלל בית א-ל, עד שחזר מחרן, ואז קרא לה כן.
ומה שנאמר בפרשת ויצא שקרא שמה כן, נכתב על שם העתיד, ואין מוקדם ומאוחר בתורה.

והיינו שהתורה הק' מפרשת כאן מדוע נקרא שמה בית א-ל, כיוון שבמעמד זה בברחו מפני עשו נגלו לו מראות אלקים, ולכן יקרא לה בעתיד בשם המתאים לכך, הוא בית א-ל.
אך למעשה קריאת השם מתפרשת במקומה, והיינו כשחזר עם בני משפחתו לארץ ישראל, שלפני כן לא היה לו לקרוא לה שם, כשהוא בורח משם לבדו.

ובהכי יישבתי באשכול אחר גם מה שנאמר בתורה פעמיים שנקרא שמה באר שבע, ושם קשה יותר, כי הראשונה נקראה לכאו' ע"י אברהם והשניה ע"י יצחק. ולפי הנ"ל לא קשה מידי, שבראשונה נכתב רק הטעם שנקרא שמה באר שבע על שם שבועת אברהם, ולמעשה מי שקרא לה כן הוא יצחק.
 
ובהכי יישבתי באשכול אחר גם מה שנאמר בתורה פעמיים שנקרא שמה באר שבע, ושם קשה יותר, כי הראשונה נקראה לכאו' ע"י אברהם והשניה ע"י יצחק. ולפי הנ"ל לא קשה מידי, שבראשונה נכתב רק הטעם שנקרא שמה באר שבע על שם שבועת אברהם, ולמעשה מי שקרא לה כן הוא יצחק.
גם בזה כתב המלבי"ם

והנה בימי אברהם קרא למקום ההוא באר שבע רק להמקום של הבאר והאשל, והעיר לא נקראת עדיין בשם זה, ועתה שיצחק קרא ג"כ בשם שבעה נעשה באר שבע שם כולל לכל העיר, ושם זה נשאר עד היום הזה:​

ולמעשה, אנשי המקום המשיכו לקרוא לה "לוז" ולא הושפעו מהשם הישראלי,
איני רואה סיבה שישנו אנשי המקום את שם עירם בגלל יעקב אבינו
אבל מה שכתב
ראיה לכך, שהכנעני שניצל מכיבוש העיר בנה עיר אחרת על שמה בשם "לוז", ככתוב שם,
אינה ראי' מכרעת, שלא נזכר שם בפירוש שקרא את העיר החדשה על שם העיר הישנה, וראה רש"י שם.
 
גם בזה כתב המלבי"ם

והנה בימי אברהם קרא למקום ההוא באר שבע רק להמקום של הבאר והאשל, והעיר לא נקראת עדיין בשם זה, ועתה שיצחק קרא ג"כ בשם שבעה נעשה באר שבע שם כולל לכל העיר, ושם זה נשאר עד היום הזה:​
לכאורה דבריו תמוהים, שאם כשאברהם קרא לבאר ולאשל בשם "באר שבע", מכל מקום לא נקראה העיר בשם זה, מדוע כשיצחק קרא לבאר בשם שונה "שבעה", הפכו פתאום בני העיר לקרוא לכל עירם בשם, ולא בשם "שבעה" שקראה יצחק, אלא בשם "באר שבע" שקראה אברהם.

עוד יש לציין, כי מאי דפשיטא ליה שהיה שם עיר בימי אברהם ויצחק ע"ה, לא ידעתי מנא ליה, שמא נבנתה אחר כך.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הרש״ר הירש באגרות צפון טז כותב:
"ארץ ישראל היא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה