קרח - ווארטים מהספר "ישמח לב" רבה של פרוינקיכן ז"ע | במדבר קרח - ווארטים מהספר "ישמח לב" רבה של פרוינקיכן ז"ע | במדבר

י"ג מידות

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,079
תודות
3,304
נקודות
395
בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי – וְלֹא הִזְכִּיר בֶּן יַעֲקֹב, שֶׁבִּקֵּשׁ רַחֲמִים עַל עַצְמוֹ שֶׁלֹא יִזָּכֵר שְׁמוֹ עַל מַחֲלֻקְתָּם, שֶׁנֶּאֱמַר: "בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי"

וקשה, מה אכפת ליעקב שיזכר איתם, והלא בין כה וכה קרח נשאר צאצא שלו?
ויש לתרץ שהבודק את סדר העולם, ישים לב כי הגדולה באה תמיד לקטן,
הבל לעמת קין, השי"ת קיבל את קורבנו של הבל ולא של קין,
שם לעמת יפת, שם היה כהן לקל עליון,
אברהם לעמת הרן,
יצחק לעמת ישמעאל,
יעקב לעמת עשיו,

חשש יעקב שקרח בטענותיו יאמר כי הגדולה אינה שייכת לעמרם הבכור, אלא ליצהר השני ממנו,
וביקש שלא יזכירו אותו יעקב שקיבל את הכבוד לעמת עשיו,
 
וישמע משה ויפול על פניו.

מפני שעניו אמיתי חושב תמיד שהוא גאוותן, ולכן לא מצא תשובה להשיב לקרח בטענתו "מדוע תתנשאו על קהל ה'".
 
בוקר וידע.

ביאר בפנים יפות, שמשה רצה לומר להם,
הרי לפני קבלת התורה היה ויכוח מתי תהיה קבלת התורה, כולכם אמרתם בנץ החמה, ואני משה אמרתי בעמוד השחר, שעמוד השחר הוא הלכה למשה מסיני, ואני צדקתי, כך הם כל הדברים שאמרתי, הלכה למשה מסיני, ואין אתם יכולים לחלוק עלי,

ועפי"ז מבאר רבינו, כתוב "נפשי להה' משומרים לבוקר שומרים לבוקר" יש לבאר שהגאולה צריכה לבוא בעיתרותא דלתתא, אלא שאם בני ישראל ישנים, תבוא הגאולה בעיתרותא דלעילא,

וע"ז אומר דוד ע"ה, עשה עיני אל ההרים, זכרו בקבלת התורה על הר סיני, שהיינו צריכים לקום בבוקר הראשון דהינו להתעורר מעצמנו שעדיין חשוך, ולא בנץ שיש כבר את אור החמה,
 
ותכס עליהם הארץ, ויאבדו מתוך הקהל.

במדרש, אמר ר"ע ותכס עליהם הארץ בעוה"ז ויאבדו מתוך הקהל לעולם הבא,

וי"ל שהטעם שהחמירו עליהם כ"כ. משום שכל רשע ע"י מותו יודעים ישראל להשמר מפני החטא ולא לחטוא ולכך ראוי לעולם הבא,
אבל אצל קורח מצינו בכל הדורות שעדיין יש מחלוקות, וא"כ מותו לא לא הועיל ולכן לא ראוי לג"ע.
 
וי"ל שהטעם שהחמירו עליהם כ"כ. משום שכל רשע ע"י מותו יודעים ישראל להשמר מפני החטא ולא לחטוא ולכך ראוי לעולם הבא,
אבל אצל קורח מצינו בכל הדורות שעדיין יש מחלוקות, וא"כ מותו לא לא הועיל ולכן לא ראוי לג"ע.
קצ''ע וכי כל רשע שמת לא עברו עוד ישראל על עבירות שעבר
 
וסתם כך ראוי לדיון בפנ"ע, ההתייחסות לווארטים בכזאת צורה ראוי לדון האם זה נכון או לא,

מטרה של ווארט אינה לדייק בפירוש מדוקדק, אלא להביא "גדענק"
כמו הוארט שהבאתי על קורח שאיבד את עולם הבא,
הקושייה של הרב @אוהב ספר יתכן והיא נכונה, אבל היא לא במקום מסיבה אחת, הרעיון של הווארט אינו לדייק בטעם שקורח מאבד את העולם הבא, אלא להבין את חומרת חטא המחלוקת שלא עוזבת אותנו אף פעם, ואף אחד לא לומד לשתוק ולהפסיק,
 

הודעות מומלצות

הידעתם שבזמן הראשונים הייתה פרשה בשם פרשת ויפן?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון