חנוכה - 'זאת חנוכה' - במשנת הגר"א!!! | ענייני דיומא חנוכה - 'זאת חנוכה' - במשנת הגר"א!!! | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

בן תורה

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
171
תודות
418
נקודות
102
כתוב בליקוטי הגר"א עמוד קנ"ד:
"והנה ח' ימים מהם שאין גומרין את ההלל וכנגדן ח' ימי חנוכה".
וז''ל הבאר יצחק שם:
"ר"ל שח' ימים אלו הם ו' ימי פסח ור''ה ויוה''כ שאין בהם הלל ומשלימים ע"י ח' ימי חנוכה שגומרים בהם את הלל".
וכפי הנראה, הסדר הוא שו' ימים ראשונים של חנוכה - כנגד ו' ימי הפסח. יום ז' של חנוכה - כנגד ראש השנה. ויום ח' של חנוכה "זאת חנוכה" - כנגד יום הכיפורים.
הרי שיום ח' דחנוכה "זאת חנוכה" הוא כנגד יום הכיפורים.
מעתה מובן "זאת חנוכת המזבח" שקוראים ביום ח' דחנוכה, כנגד "בזאת יבא אהרן אל הקדש" שמדבר על יום הכיפורים.

נ.ב. יש שפירשו (כך היה מביא הגר"ש אויערבאך זצ"ל) בביאור דברי הגר"א דלא כהבאר יצחק, אלא ח' ימים שאין גומרין את ההלל הם ו' ימי פסח וב' ימי ראש השנה, ונגדם ח' ימי חנוכה. (וההשלמה ליום הכיפורים הוא בהלל של יום הפורים - היינו מגילת אסתר ש"קרייתא זו הלילא"). ולפ"ז יום ח' דחנוכה הוא כנגד יום ב' של ראש השנה.
 
וכפי הנראה, הסדר הוא שו' ימים ראשונים של חנוכה - כנגד ו' ימי הפסח. יום ז' של חנוכה - כנגד ראש השנה. ויום ח' של חנוכה "זאת חנוכה" - כנגד יום הכיפורים.
הרי שיום ח' דחנוכה "זאת חנוכה" הוא כנגד יום הכיפורים.
גם לפי ביאור הבאר יצחק לא בהכרח שיש משהו גדול יותר בזאת חנוכה יותר משאר ימים, וכי תאמר שהימים שהם כנגד ר"ה גבוהים יותר משאר ימים?,
ומסתמא כוונת הגר"א בלא להפריד ברמת הקדושה של אותו היום.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה