אלול - זמן אמירת הסליחות - מנהגי גדולי דורנו | ענייני דיומא אלול - זמן אמירת הסליחות - מנהגי גדולי דורנו | ענייני דיומא

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,968
תודות
6,042
נקודות
517
בשו"ע (סימן תקפ"א ס"א וס"ק א') נפסק: נוהגים לקום באשמורת לומר סליחות ותחנונים, דבסוף הלילה הקב"ה שט בעולם הזה והוא עת רצון. וביאר מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, שמלשון השו"ע יש ללמוד שהשכמה מוקדמת לסליחות עדיפה על אמירתם בחצות הלילה. ועדיף לאומרם בבוקר אף לאחר הנץ מאשר בחצות הלילה (אשרי האיש ח"ג עמוד ע"ח).

ופעם אחת התבטא מרן הגרי"ש ואמר, שיאמר סליחות בבוקר כשאי אפשר להשכים, כי בלילה אחר שאוכל סעודת ערב יאמר סליחות, איזה טעם יש לזה?! (וראה בלקנות חכמה 5 עמו' 1 משמו של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שעדיף לומר סליחות אחר חצות הלילה מאשר אחר הנץ, ותשובתו היה בזה שהכל תלוי לפי מה שהוא אדם, ותלוי מה יפריע לו פחות בלימודו).

ומנהגו של מרו הגרי"ש אלישיב זצ"ל היה בכל ימי הסליחות לומר סליחות לפני זמן וותיקין והתפלל שחרית כוותיקין, למרות שבכל הימים לא התפלל שחרית כוותיקין אלא בשעה 6:30 (רשימות הרה"ג רבי יוסף שוב שליט"א).

(הרב טוביה פריינד)
 
מנהגו של מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל, לומר את הסליחות בכל יום באשמורות הבוקר, וכן הסליחות הראשון היה אומר באשמורת הבוקר, (הרה"ג רבי אלטר אליהו מרמורשטיין שליט"א, ראש כולל 'ישועות יעקב' ומח"ס 'המינים המהודרים').

(הרב טוביה פריינד)
 
מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, מאז שפסק מפני הקושי לומר סליחות באשמורת הבוקר, נהג לומר הסליחות הראשונות במוצאי שבת אחר חצות לילה, (ולבש מלבושי חול). כך גם בשאר הימים היה אומר סליחות בחצות הלילה, מלבד ערב ראש השנה שהקפיד לומר באשמורת הבוקר, (רשימות נכדו הרה"ג רבי אהרן גולדברג שליט"א).

ואמר הגרש"ז אוערבאך זצ"ל, שנתברר לו שכן נהגו רבים בפולין לומר סליחות בלילה מתחילת אשמורה השניה קודם חצות, (הליכות שלמה, מועדים פ"א בארחות הלכה הערה 9, וציין שם ל'משמרת שלום' להרה"ק מקוידינוב זי"ע, סמן מ"א אות ד' שהקלו בזה). ויש שאמרו סליחות אף קודם לכן, (ראה אריכות בזה בספרנו 'מועדים לשמחה' ח"א סימן א'). ואמר מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל, ש'אשרי' ופסוקי 'לך ה' הצדקה' ו'שומע תפילה' וכו', מותר לאומרם קודם חצות (שם בדבר הלכה אות ד'). אך מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל חולק על כך, ודעתו שגם אמירת פסוקים כמו 'אשרי' ו'לך ה' הצדקה' ושאר פיוטים אין לומר קודם חצות הלילה, והטעם, כדי שגם אמירות אלו יהיו בעת רצון, (לוח עיתים לבינה, אלול תשס"ו; דיני סליחות לאלול ועשי"ת פ"ב ס"ג והערה ח' ואשרי האיש או"ח ח"ג פרק י"ג אות ז').

(הרב טוביה פריינד)
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

כידוע בכל מקום הלכתא כרבא לגבי אביי חוץ מיע"ל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון