חזון איש - השתדלות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית חזון איש - השתדלות | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית

חזון איש - השתדלות

ספרייה תורנית

משתמש רשום
הודעות
58
תודות
81
נקודות
18
כבר דשו רבים בדעת גדו"י על הצבעה בבחירות מצד איסור התחברות לרשעים. אשכול זה לא יעסוק בשאלה זו.

מצאתי בימים האחרונים דבר חדש (עכ"פ לי), שהחזו"א כשלעצמו נמנע מלהצביע מסיבה אחרת לגמרי. בקובץ גליונות התפרסמה כתבה על הגרש"ז אולמן זצ"ל הרב דמשכנות יעקב ב"ב שהסתופף בצעירותו בצילו של החזו"א:
החזו''א על הבחירות.PNG

מה הפירוש "אני יודע שזה לא מעלה ולא מוריד, זה כמו כדורגל"?

להבנתי הכוונה היא שחובת ההשתדלות היא רק בפעולה שמביאה ישירות את התוצאה. אך הצבעה בבחירות של אדם אחד אין לה סיכויים להביא תוצאה כלשהי (נא לא להביא דוגמאות שפ"א בבחירות בבנימינה בשנת XXX נבחר פלוני על חודם של X קולות וכו'. זה בסדר), אלא שהצבעה של רבים בכוחה להשפיע. ולכן מי שחש עצמו כחלק מהכלל א"כ פעולתו היא בעיניו כחלק מהכלל, ובחובתו להצביע כיון שזו ההשתדלות שלו, משא"כ מי שחש שהאדם נברא יחידי, וחי לעצמו, א"כ הדר דינא ד"אני יודע שזה לא מעלה ולא מוריד", וכמו כדורגל שהאדם בועט ומי יודע לאן הכדור יגיע, ולכן זה לא מחובת ההשתדלות שלו.

אבל כמה חברים חלוקים עלי בביאור דברי החזו"א. אולי הציבור דכאן יכריע. צריך כמובן הסבר לכך שהחזו"א עצמו לא הצביע ומאידך שהוא הורה לאחרים להצביע, וזה האתגר הגדול כאן.
 
אגב באמונה ובטחון כותב החזו"א שמה שלא דרך הטבע שיהיה, אין זו השתדלות אלא מעשה יאוש. וצריך ביאור מהמעשה של "איש חסיד" בפיוט של מוצאי שבת. שנראה שלא היתה שום מלאכה שידע לעסוק בה. אלא שסמך על הבורא שיזמין לו. ולמה זה לא דומה למה שאין דרך שימצא כלל.
 
אני לא מבין מה ההבדל בין דרגת הביטחון לגבי זה, כ"א מבין את זה, גם אם אינו בעל ביטחון גדול.
 
מדוע לא לומר פשוט שאותה תוצאה תבוא גם אם לא תשלשל פתק מסוים, בלי קשר לרבים או יחיד.
 
חזור
חלק עליון