חייב אדם לראות פני מלכי עכו"ם - ברכה על נשיא ארה"ב | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2 חייב אדם לראות פני מלכי עכו"ם - ברכה על נשיא ארה"ב | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 2
ומביאים משמיה דמרנא שר התורה הגרח"ק זיע"א

דמקור דברי מרן הקה"י הם על פי המבואר במסכת סנהדרין (דף כ ע"ב) 'אמר רב יהודה אמר שמואל כל האמור בפרשת מלך, מלך מותר בו', והקשו התוס' אם כן למה נענש אחאב על כך שלקח את כרם נבות. ותירצו כמה תירוצים, ובתירוצם האחרון כתבו דפרשת מלך לא נאמרה רק על מלך שנמלך על כל ישראל ויהודה מאת המקום, ואחאב לא מלך על יהודה ולא מאת המקום, יעו"ש. אם כן מוכח מדברי התוס' דיש חילוק בין מלך שנמלך על ידי הקדוש ברוך הוא או מעצמו. [ומלך שהעם המליכוהו, נחשב שנמלך ע"י הקדוש ברוך הוא].
 
עוד מביאים שמי' דמרנא ורבנא זיע"א

מהירושלמי בהוריות (פ"ג ה"ב) מלך ישראל ומלך יהודה שניהן שוין, לא זה גדול מזה ולא זה גדול מזה..., אמר רבי יוסי בי רבי בון ובלחוד עד דיהוא בן נמשי, ומה טעם בני רביעים ישבו לך עד כסא ישראל מיכן ואילך בליסטייא היו נוטלין אותה, כלומר היו הורגים זה את זה ליטול המלכות.
ולכאורה יש מקום להביא ראיה נוספת על פי הגמ' בכתובות דף נא ע"ב ת"ר שבויי מלכות הרי הן כשבויים, גנבי ליסטות אינן כשבויים, והתניא איפכא? לא קשיא הא במלכות אחשורוש, הא במלכות בן נצר, ופרש"י בן נצר ליסטים היה ולכד עיירות ומלך עליהן ונעשה ראש ליסטים, יעו"ש. [עוד כתב בשם הגרי"ח זוננפלד שהורה לא לברך על קיסר גרמניה שביקר בירושלים משום שהוא מזרעו של עמלק שכתוב בו מחה תמחה].
 
ויש לעיין בעיקר כל מצוה שלא יברך בה,

האם יבטל על קיומה,

עי' ברכות טו.,

אך אין הדברים בכאן שייכים לזה כלל ועיקר,

ועיי' בזה סי' רכ"ה.

ודוק ותשכח
 
יל"ע אי הסתכלות בתמונה והסרטה וכדו' מהני, [וזה נידון רחב בפו' לגבי הרבה דברים בתו'].
ואת"ל שכן, לכאו' יהיה אסור להסתכל מי שלא יברך מספק, שכן ערום לא יתרום.
 

הודעות מומלצות

הוא עומד בין השלישית לרביעית
מברך...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון