מסכת סוכה - חמתה מרובה מצלתה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה מסכת סוכה - חמתה מרובה מצלתה | ים התלמוד | פורום אוצר התורה

יואל שילה

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
400
תודות
1,423
נקודות
281
סוכה ב'.
"ושחמתה מרובה מצלתה" - מתוך הלימוד בדף כ"ב: למדים שכאן מדובר על למטה, כלומר שרש"י מתכוון ב'המועט בטל ברוב' לרצפה, ונשאלת השאלה מדוע הוא עובר לדבר על 'ועל שם הסכך', אלא אח"כ אמר לנו כיצד בודקין - קודם מסתכלים שלמטה יהיה לפחות שוויון - שלא יתבטל הצל, ואח"כ מסתכלים שיהיה לפחות חצי סכך - כשר, כנ"ל שלא יתבטל ברוב סכך פסול, עי' קה"י שמחלק בין ביטול ברוב - שאז דנים על דבר מסויים כגון האם הסוכה מסוככת, ואז מהני אף נגד מיעוט מינכר, ובין אחרי רבים להטות - שמשם למדו
ביטול איסורים ברוב - דהנדון על שני דברים שונים מי מהם יתן את שמו לדבר כגון עומד ופרוץ, וכה"ג, ועיי"ש בהסבר מחלוקת רש"י ותוס' האם עיקר הסוכה הוא הצל, או לא . באשר לסוגיית 'כזוזא מלעיל כאיסתרא מלתחת' יש לציין שי ש הבדל גדול באם המדידה היא בסכך או בצל, שהרי לסכך יש עובי ולצל אין עובי; וממילא יתכן מצב שבו הסכך הוא חצי חצי, ועם זאת בגלל זוית השמש ועובי הסכך - הצל יהיה מרובה, שהרי השמש באה באלכסון, והסכך מיצל לכל עוביו; ורק באם מיירי בשמש הבאה ממש מלמעלה - לא תהיה נפ"מ בעובי הסכך, אך זה מציאותי בימי סוכות רק בקו המשווה, ומן הסתם לא בזה מיירי חז"ל בסוגיית החצי חצי. הרב יונה גלובוס.
 
סוכה ב'.
"ושחמתה מרובה מצלתה" - מתוך הלימוד בדף כ"ב: למדים שכאן מדובר על למטה, כלומר שרש"י מתכוון ב'המועט בטל ברוב' לרצפה, ונשאלת השאלה מדוע הוא עובר לדבר על 'ועל שם הסכך', אלא אח"כ אמר לנו כיצד בודקין - קודם מסתכלים שלמטה יהיה לפחות שוויון - שלא יתבטל הצל, ואח"כ מסתכלים שיהיה לפחות חצי סכך - כשר, כנ"ל שלא יתבטל ברוב סכך פסול, עי' קה"י שמחלק בין ביטול ברוב - שאז דנים על דבר מסויים כגון האם הסוכה מסוככת, ואז מהני אף נגד מיעוט מינכר, ובין אחרי רבים להטות - שמשם למדו
ביטול איסורים ברוב - דהנדון על שני דברים שונים מי מהם יתן את שמו לדבר כגון עומד ופרוץ, וכה"ג, ועיי"ש בהסבר מחלוקת רש"י ותוס' האם עיקר הסוכה הוא הצל, או לא . באשר לסוגיית 'כזוזא מלעיל כאיסתרא מלתחת' יש לציין שי ש הבדל גדול באם המדידה היא בסכך או בצל, שהרי לסכך יש עובי ולצל אין עובי; וממילא יתכן מצב שבו הסכך הוא חצי חצי, ועם זאת בגלל זוית השמש ועובי הסכך - הצל יהיה מרובה, שהרי השמש באה באלכסון, והסכך מיצל לכל עוביו; ורק באם מיירי בשמש הבאה ממש מלמעלה - לא תהיה נפ"מ בעובי הסכך, אך זה מציאותי בימי סוכות רק בקו המשווה, ומן הסתם לא בזה מיירי חז"ל בסוגיית החצי חצי. הרב יונה גלובוס.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

המשך חכמה (עה"פ "ומשחת את הכיור וקדשת אותו")...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה