חנוכה - כבתה אין זקוק לה - ממתי ? | ענייני דיומא חנוכה - כבתה אין זקוק לה - ממתי ? | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן
אדם הדליק נר ראשון וקודם שהדליק את הנר השני כבה הראשון
כך שלא גמר את ההידור האם גם בזה אמרינן כתבה אין זקוק לה?

@קבוצה הלכות חנוכה
לכאורה כבתה זקוק אין זקוק לה לא נאמר על נרות ההידור אלא על נר המצוה.
והעיקר הוא הדלקה עושה מצוה והרי הדליק ומאי שנא נר הידור או נר מצוה.
 
לכאורה כבתה זקוק אין זקוק לה לא נאמר על נרות ההידור אלא על נר המצוה.
והעיקר הוא הדלקה עושה מצוה והרי הדליק ומאי שנא נר הידור או נר מצוה.
השאלה שלי
כי יתכן ואינו מכוון לקיים את המצוה עד שיסיים להדליק את הנרות של ההידור
ונמצא שבזה אולי לא נימא אין זקוק לה כי לא כוון לקיים המצוה עד שיסיים.
 
אדם הדליק נר ראשון וקודם שהדליק את הנר השני כבה הראשון
כך שלא גמר את ההידור האם גם בזה אמרינן כתבה אין זקוק לה?

@קבוצה הלכות חנוכה
ביה"ל תרעג סעי' ב' ד"ה אם
"ונ"ל דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים ואז נחשב למהדר מן המהדרין וע"כ אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה"
 
ביה"ל תרעג סעי' ב' ד"ה אם
"ונ"ל דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים ואז נחשב למהדר מן המהדרין וע"כ אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה"
לא ראיתי דבריו בפנים
אך האם יש ברירות אם הביאור הלכה מדבר מדין ההידור או גם מעיקר נר אחד שגם אותו לא קיים כי לכ' הוא מדבר על ההידור
והשאלה שלי על הראשון.
 
כדי לקיים מצוה מהודרת
משום הר' חיים שא"א לקיים הידור אחר הקיום?
דבפשוטו שי כאן שני ענינים א' לדליק נר וגם שיראו את מספר הימים ושניהם מתקיימים כבר מהנר הראשון
דהינו שאת עיקר המצווה וודאי הוא מקיים רק בנר אחד גם אם לא מכוון לצאת ובנר הזה ובצירוף הנרות שאיתו גם רואים את מספר הימים
ולכאו' גם לר' חיים ניחא
 
הוא יכול לכוון כונות האר"י.
אבל מצד מעשה המצוה הוא כבר קיים בהדלקה.
אפי' שזה מה שהוא רוצה מ"מ אזלינן אחר מעשה המצוה.
ומעשה המצוה הוא הדלקה.
 
הוא יכול לכוון כונות האר"י.
אבל מצד מעשה המצוה הוא כבר קיים בהדלקה.
אפי' שזה מה שהוא רוצה מ"מ אזלינן אחר מעשה המצוה.
ומעשה המצוה הוא הדלקה.
אם הוא הדליק, וכיון לא לצאת עד 40 דק' אחר השקיעה, וכבה, לא זקוק להדליק?
 
כשלא כיון
אבל לא אם כיון לא לצאת..
השאלה אם אפשר לעשות כוונה בהשהיה
דהינו לא לצאת עד שיקרה כך וכך
לכאורה מצינו בהלכות ברכות שבשביל לא לצאת י"ח ברכה מסויימת הוא יכול להתכוון לא לצאת.
אבל יש לעיין באופן שהברכה אינה מעכבת את מעשה המצווה.
 
לכאורה מצינו בהלכות ברכות שבשביל לא לצאת י"ח ברכה מסויימת הוא יכול להתכוון לא לצאת.
אבל יש לעיין באופן שהברכה אינה מעכבת את מעשה המצווה.
וודאי אפשר לעשות מעשה מצווה, ולכוון לא לצאת יד"ח המצווה, ואז אין כאן כל קיום מצווה.
גם אם מצוות לא צריכות כוונה, אבל כוונה הופכית מועילה בזה.
וזה מצינו הרבה תנאים בקיום המצוות, שאדם מתנה שאם הלכה כמו זה אני מכוון לצאת, ואם אין הלכה כך אני מכוון לא לצאת.
[רק במצוות של הנאה יש לעיין מצד שכן נהנה..]
והשאלה האם מועיל לכוון לצאת רק בעוד שעה, או רק כשאגמור להדליק, דוודאי השתא מכוון לא לצאת, אבל מה יגרום שבעוד שעה כן יצא יד"ח.
 
אולי יש ראיה לדברי מורינו הרב @עוזי ומגני מהשו''ע סי' תרע''ב ס''ב במי שרוצה להדליק מפלג שצריך שהשמן ידלק חצי שעה אחרי הזמן,
ויעוין שם במ''ב דאם לא ידלוק בלילה ליכא פרסומי ניסא, וצריך לחזור ולהדליק משמע שעד אז לא יצא וצ''ע
 
אולי יש ראיה לדברי מורינו הרב @עוזי ומגני מהשו''ע סי' תרע''ב ס''ב במי שרוצה להדליק מפלג שצריך שהשמן ידלק חצי שעה אחרי הזמן,
ויעוין שם במ''ב דאם לא ידלוק בלילה ליכא פרסומי ניסא, וצריך לחזור ולהדליק משמע שעד אז לא יצא וצ''ע
כי פלג זה עדיין לא הזמן לרוב השיטות.
ולכן ידלק לפחות עד אחרי השקיעה.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה