חנוכה - כבתה אין זקוק לה - ממתי ? | ענייני דיומא| דף 3 חנוכה - כבתה אין זקוק לה - ממתי ? | ענייני דיומא| דף 3
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!
מה שייך, הא כבר נגמר המצווה, שהא אם כבתה אינו זקוק לה, אפי' עוד לא סיים להדליק את כל הנרות, כדמשמע מהבה"ל דלעיל דהטעם שחוזר רק משום ההידור ולא משום שעדין לא נגמר המצווה של הראשון.

לבה"ל הנ"ל לכאו' כן ובפרט לביאור המחודש שבאשכול זה
איפה ראית בביה"ל שצריך לחזור ולהדליק מצד ההידור?
ומה שכבתה אין זקוק לה, הוא מצד גמר המעשה מצדו, ואם עדין לא גמר המעשה אז המצווה לא נעשתה ואם המעשה כולל הדלקת כל הנרות אזי צריך להדליק מצד עיקר המצווה.
 
איפה ראית בביה"ל שצריך לחזור ולהדליק מצד ההידור?
ומה שכבתה אין זקוק לה, הוא מצד גמר המעשה מצדו, ואם עדין לא גמר המעשה אז המצווה לא נעשתה ואם המעשה כולל הדלקת כל הנרות אזי צריך להדליק מצד עיקר המצווה.
אצטט שוב
דכמו כן בעינן שבעת הדלקה יהיה כל הנרות לפי חשבון הימים ואז נחשב למהדר מן המהדרין וע"כ אם כבתה אחת קודם שהשלים ההדלקה צריך לחזור ולהדליקה"
משמע שרק בגלל דין המהדרין צריך לחזור ולהדליק ולא מצד עיקר החיוב
דאם מצד עיקר החיוב אפי' לא היה צריך שידלקו כל הנרות לפי חשבון הימים מ"מ כל עוד שלא סיים להדליק עדין לא גמר המצווה וע"כ צריך לחזור ולהדליק
 
אצטט שוב

משמע שרק בגלל דין המהדרין צריך לחזור ולהדליק ולא מצד עיקר החיוב
דאם מצד עיקר החיוב אפי' לא היה צריך שידלקו כל הנרות לפי חשבון הימים מ"מ כל עוד שלא סיים להדליק עדין לא גמר המצווה וע"כ צריך לחזור ולהדליק
צריך לעיין בעוד מקורות, וביותר הרחבה, שכויוח על הדברים,
 
אצטט שוב

משמע שרק בגלל דין המהדרין צריך לחזור ולהדליק ולא מצד עיקר החיוב
דאם מצד עיקר החיוב אפי' לא היה צריך שידלקו כל הנרות לפי חשבון הימים מ"מ כל עוד שלא סיים להדליק עדין לא גמר המצווה וע"כ צריך לחזור ולהדליק
ועדין יש לעיין שכתב שלא השלים ההדלקה, והרי השלים את ההדלקה של הנר הראשון, ומשמע שבשעה שמדליק כמה נרות אז השלמת ההדלקה, היא גמר המצווה ואולי אפילו של הנר הראשון.
 
ועדין יש לעיין שכתב שלא השלים ההדלקה, והרי השלים את ההדלקה של הנר הראשון, ומשמע שבשעה שמדליק כמה נרות אז השלמת ההדלקה, היא גמר המצווה ואולי אפילו של הנר הראשון.
זה רק אם תרצה לדחוף בכח
אבל בפשוטו הכוונה שלא גמר להדליק את כל הנרות שצריך לדליק
דאם גמר אינו זקוק לה
 
מצאתי מפורש בהגהות רע"א, בסימן תרעו'
שאין זקוק לה,
אם מישהו יכול לעלות ציטוט זה יעזור מאוד בסוף הגהה א
והנפק"מ אם צריך להדליק את הנר הראשון שכבה מצד עיקר המצווה או רק מצד ההידור, וכמו שנתבאר כאן שזו היתה השאלה:
הרב הפותח כתב שהתכוון לשאול משום עיקר המצווה
היא במקרה ששכח לברך ונזכר לאחר שנכבה הנר, דאם לא יצא מצד עיקר הדין חייב לברך ואם רק מצד ההידור לא יכול לברך
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

רש"י בשה"ש עה"פ 'סוגה בשושנים' מביא שהוא בא...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה