בלק - "כי ירט הדרך לנגדי" | במדבר | פורום אוצר התורה בלק - "כי ירט הדרך לנגדי" | במדבר | פורום אוצר התורה

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,178
תודות
5,673
נקודות
497
ברש"י יש כמה פירושים [א' משבת (קה, א)], ובמדרש רבה יש שבא"ת ב"ש מגן, ויש ע"ז במפרשים. והרוקח (עה"ת) מפרש שזכות מגן אברהם פעלה כאן [וכמדומה שכ"כ גם רבינו אפרים]. עוד פירש הרוקח, שזה באלב"ם שטר [וכמדומה שגם זה כתב רבינו אפרים], והכוונה לשטר [הודאה או התחייבות] שהמלאך בפר' וישלח אמר ליעקב שאינו צריך ברכה, ושיעכב את בלעם אם יבוא לקללו, ועיי"ש ברוקח.

ואולי אפשר לפרש באופ"א [השטר], שהרי בתנחומא (סוף פר' ויצא) מבואר שבלעם זה לבן [וכתב הרא"ש (במדבר לא, ח) שיתכן שהכוונה שהיה ממשפחתו; וי"א נשמתו], ועבר על "עד הגל הזה" שלא יעבור את המצבה לרעה[1], וא"כ יתכן שעדות מוחשית נקראת שטר, וזה הכוונה בדברי המלאך – השטר שבדרך. וצ"ע אם ניתן להיאמר.


[1] ועיי"ש בתנחומא [וכ"כ כמה מפרשים] שמסיבה זו נלחצה רגל בלעם אל הקיר, כי יד העדים תהיה בו בראשונה.​
 
וכן לפי גירסת השל"ה ברש"י סנהדרין קה. ד"ה תנא הוא בעור
יישר כח, ועיין במושב זקנים מה שהתפלא בזה א"כ כיצד יתכן שנהרג בגיל 33. ולכאורה צ"ל שזו מחלוקת הסוגיות.
מיהו כמדומה שיש המפרשים שכשכתוב "הוא בעור" - הכוונה היא שיש קשר בנשמה, וכזאת כתב הגר"א באדרת אליהו (נצבים) שכשכתוב בגמ' שזמרי הוא שלומיאל - אין הכוונה כפשוטו. מיהו בראשונים נראה שכן פירשו כפשוטו, וכמהרש"א.​
 
[1] ועיי"ש בתנחומא [וכ"כ כמה מפרשים] שמסיבה זו נלחצה רגל בלעם אל הקיר, כי יד העדים תהיה בו בראשונה.​
עֵד הַגַּל הַזֶּה, זֶה שֶׁאָמַר הַכָּתוּב: וַתִּלְחַץ אֶת רֶגֶל בִּלְעָם אֶל הַקִּיר, הַגַּל הוּא הַקִּיר. לְפִי שֶׁעָבַר בִּלְעָם אֶת הַשְּׁבוּעָה שֶׁנִּשְׁבַּע לְיַעֲקֹב, שֶׁנֶּאֱמַר: אִם לֹא תַעֲבֹר אֶת הַגַּל הַזֶּה וְאֶת הַמַּצֵּבָה הַזֹּאת לְרָעָה, וּבִלְעָם זֶה לָבָן, שֶׁנֶּאֱמַר: אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וְעַל שֶׁבִּקֵּשׁ לְכַלּוֹת אֶת יִשְׂרָאֵל נִקְרָא אֲרַמִּי, שֶׁנֶּאֱמַר: וּלְכָה זֹעֲמָה יִשְׂרָאֵל, לְכָךְ נִפְרַע הַקִּיר מִמֶּנּוּ, לְפִי שֶׁהוּא הָעֵד עַל הַשְּׁבוּעָה, כְּדִכְתִיב, יַד הָעֵדִים תִּהְיֶה בּוֹ בָרִאשֹׁנָה. [תנחומא סוף ויצא]

הגל הזה עד ביני ובינך, שמעתי שהכניסו חרב שלופה בגל אצל המצבה, ואמרו מי שיעבור את הברית הזה איש על רעהו ידקר בחרב ויכשל במצבה, ואחז"ל בלעם זה לבן, ומבני בניו היה, ולפיכך אמר הכתוב ותלחץ את רגל בלעם אל הקיר, כלומר אל האבנים בשביל שהיה עובר הברית והיה הולך לנגד זרע יעקב ברך ה', ואח"כ נהרג בחרב כדכתיב ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב, פירש בחרב המבוררת ששמו תוך הגל, וזה שאמר הכתוב יד העדים תהיה בו בראשונה להמיתו ויד כל העם באחרונה. [פי' הרא"ש ויצא]

עד הגל הזה, נעצו חרב בגל גם לעדות, ולכך בלעם לקה בשניהם, דאמרי' הוא לבן הוא בעור הוא כושן רשעתים, שכן דרך המכזבים והמשקרים באמונתם להיות לוקים ע"י העדים, ובלעם ילקה בגל, כדכתיב ותלחץ רגל בלעם אל הקיר, ואותו קיר הגל היה, ובחרב דכתיב ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב, וכן מצאנו (תענית ח.) בבחור שקדש בחורה ונשבע לה שלא ישא אחרת עליה, ומסר לה בעדות חולדה ובור, לימים נשא אחרת וילדה לו שני בנים, האחד גררה חולדה והאחד נפל בבור, נמצא שלקה בעדיו, ויש סמך לזה מדכתיב יד העדים תהיה בו בראשונה. [דעת זקנים ויצא]

עד הגל הזה, ה"ר שלמה מטרויי"ש הוה כייל כלליה ואומר כל מקום שנאמר עד על כריתות ברית העובר על הברית נפרעין ממנו על ידי העד, וכן מצינו שישראל כרתו ברית לבלתי עזוב את ה' דכתיב הנה האבן הזאת תהיה לנו לעדה, והעובד ע"ז בסקילה, וכן מצינו גבי חולדה ובור בבחור שקדש בחורה אחת וישבע לה שלא יקח אחרת ולא היה שם אנשים להיות עדים בדבר, מה עשה מסר לה בעדות חולדה ובור, לימים נשא אשה אחרת וילדה לו שני בנים, האחד גררו חולדה והאחד נפל לבור, כמו כן לקה בעדיו לקיים מה שנאמר יד העדים תהיה בו בראשונה. וקשה דאמרי' הוא לבן הוא כושן רשעתים הוא בלעם, ובלעם הלך לקלל את ישראל, והיכן מצינו שנפרעו ממנו מכריתות ברית שביניהם, י"ל מצינו שנלחץ רגל בלעם בקיר, והקיר הוא היה עד בכריתות ברית, והוא הגל המפורש כאן, ובחרב שנעץ בו נהרג, דאיתא במדרש שנעצו חרב בגל גם הוא לעדות ובו נהרג שנאמר ואת בלעם בן בעור הרגו בחרב, מדקאמר בחרב ש"מ חרב הידוע, והוא חרב שנעצו בגל לעדות הברית. [הדר זקנים ויצא]​
 

הודעות מומלצות

לרגל ההילולא של מרן החבי"ף אצרף כאן...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון