תולדות - למה בשבועת עשיו ליעקב לא היה נקיטת חפץ כמו אצל אליעזר | בראשית תולדות - למה בשבועת עשיו ליעקב לא היה נקיטת חפץ כמו אצל אליעזר | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
מדוע מכירה בעיא שבועה
מכירה לא בעי שבועה
אבל האיך שלא נבאר למה כאן היה שבועה [אולי כדי להסיר החסרון של לא בא לעולם כמו שביארו בזה] הלא למה לא היה נקיטת חפץ בשבועה זו
ובאמת בשבועות דף לח יש נידון אי בעי נקיטת חפץ בכל שבועה או רק בשבועת הדיינים עיי''ש
 
עוד יש לומר שעשו ידוע שהי' מושך בערלתו בין אם נימול בין אם נולד מהול ועל כן לא הי' מקום להשביעו במילה כמו אצל אברהם ואליעזר. ויעקב ויוסף
ובכלל על מכירה אין דין שבועה בנקיטת חפץ עכ''פ לא מצאנו.
 
בלת"ק
הרי עשו הוא כגוי. וחמש עבירות עבר באותו היום כמבואר בגמרא ביבמות. ותוספות כותבים במפורש שדעת רבינו שמואל שאין מקבלים מהם שבועה (בכורות ב: ד"ה שמא) וז"ל:
שמא יתחייב לו עובד כוכבים שבועה. מכאן אוסר רבינו שמואל קבלת השבועה מק"ו ור"ת מתיר מפני שהוא כמציל מידם כדתניא פ"ק דמס' ע"ז (דף ו:) מלוה על פה גובין מהן מפני שהוא כמציל מידם אע"ג דאזיל ומודה ויש לחלק בין ספק לודאי עוד מייתי ר"ת ראיה מההיא דפרק [בתרא] דמגילה (דף כח.) דאמר אבוה בר איהי תיתי לי דלא עבדי שותפות עם עובד כוכבים ואי אסור מאי רבותיה וכן פר"ת שלא היו נזהרים משלש סעודות מדאמר פרק כל כתבי (שבת דף קיח:) תיתי לי דקיימית ג' סעודות משמע שכולן לא היו נזהרים בהן עוד פר"ת בזמן הזה כולן נשבעים בקדשים ואין תופסין בהם אלהות ואע"פ שמזכירין [עמהם] שם שמים וכוונתם [לד"א מ"מ] אין זה [שם] עבודת כוכבים כי דעתם לשם עושה שמים וארץ ואע"ג שמשתתף ש"ש ודבר אחר אין כאן לפני עור לא תתן מכשול דבני נח לא הוזהרו על כך ולדידן לא אשכחן איסור בגרם שיתוף:
 
נערך לאחרונה:
למה בשבועת עשיו ליעקב במכירת הבכורה לא מצינו שהיה בנקיטת חפץ כמו בשבועת אליעזר לאברהם
שבועה שתלויה בדבר פיזי כמו אברהם עם אבימלך על הכבשים והבאר וכן יעקב ועשו שקנה בעד הנזיד שהיה לפניו ושבועת סוטה שמשביעה על האלה הכתובה בספר שבידו וכל כיו"ב זהו נקיטת חפץ עצמה, אלא שבועה שראינה עם דבר פיזי כגון שבועת הפקדון שנטרפה וכדומה צריך שיאחז משהו קדוש. ופשוט.
 
שבועה שתלויה בדבר פיזי כמו אברהם עם אבימלך על הכבשים והבאר וכן יעקב ועשו שקנה בעד הנזיד שהיה לפניו ושבועת סוטה שמשביעה על האלה הכתובה בספר שבידו וכל כיו"ב זהו נקיטת חפץ עצמה, אלא שבועה שראינה עם דבר פיזי כגון שבועת הפקדון שנטרפה וכדומה צריך שיאחז משהו קדוש. ופשוט.
לא זכיתי להבין בעוונותי הרבים.
מי שהבין נשמח לביאור מורחב לדלים ועניים שכמוני
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בן האדמו"ר מאלכסנדר באוטובוס בבני ברק כאחד...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה