למה כתוב משכן פעמיים. | פרשת פקודי | פורום אוצר התורה למה כתוב משכן פעמיים. | פרשת פקודי | פורום אוצר התורה

למה כתוב משכן פעמיים.

י"ג מידות

משתמש מוביל
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
844
תודות
1,936
נקודות
302
אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל פִּי מֹשֶׁה עֲבֹדַת הַלְוִיִּם בְּיַד אִיתָמָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן.
רש"י: המשכן משכן- שני פעמים רמז למקדש שנתמשכן בשני חורבנין על עונותיהן של ישראל.
עיין ברמב"ן שהביא ביאור ע"פ פשט "המשכן משכן העדות - בעבור כי יריעות שש משזר הם שיקראו משכן במצוה (לעיל כו א) ובמעשה (לעיל לו ח) אבל משכן העדות כולל הבית בכללו שהוא המשכן הנעשה ללוחות העדות"
וא"כ מדוע רש"י המפרש. בחר במדרש,
ונראה שהתירוץ הוא כי ע"פ הרמב"ן לא מבואר מדוע כתוב פעמיים משכן. והלא די אם יכתוב "אלה פקודי משכן העדות".
ועוד שמהפירוט הבא שמביא הפסוק מובן שהכוונה לכל המשכן ולא רק ליריעות המשכן.
ונראה להוסיף שהתוס' כתבו שאין דרך הכתוב לכתוב דבר כדי שבני"א לא יטעו. ועיין כאן
 
בבירור הטעם שהמילה משכנה נכפלה מצינו שני מדרשים בעניין.
רש"י הביא מדרש המשכן משכן- שני פעמים רמז למקדש שנתמשכן בשני חורבנין על עונותיהן של ישראל.
אך מצינו בזה מדרש נוסף. "ללמד שהיכל של מטה מכוון כנגד היכל של מעלה".
והנה רש"י בחר בביאור הראשון.
ונראה לבאר ובהקדם. עיין בכלי יקר שמבאר שהנה רש"י הביא "משכן העדת - עדות לישראל שויתר להם הקדוש ב"ה על מעשה העגל שהרי השרה שכינתו ביניהם"
ומבאר שמדוע ויתר להם הקב"ה משום שהמשכן נבנה מזהב וכו' וזה משכון על חוב של חטא העגל. וברגע שעם ישראל חטאו לקח השי"ת את המשכון.
וע"פ הכלי יקר מובן מה הקשר בין חלק א' ברש"י לחלק ב' ברש"י שהטעם שכתוב פעמיים משכן והטעם שנק' משכן העדות קשורים אחד בשני.
אבל לפי המדרש השני הא דכתיב משכן תרי זמני אין שייכות לשמו "העדות" ולכן בחר רש"י בביאור הראשון.
 
לכאורה המילה משכן השניה, אינה שם עצם - אלא ששם הוא משכנה של העדות.
 
ניתן להקבילו ל"משכן אהל מועד" וראה בתרגום אונקלוס
 
חזור
חלק עליון