בלק - למה בקללה כתוב בלשון עתיד | במדבר | פורום אוצר התורה בלק - למה בקללה כתוב בלשון עתיד | במדבר | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חדש בפורום אוצר התורה: "קבוצות ידע תורני" - התייעצו, למדו ומצאו מומחים! >>> לפרטים לחצו כאן

אחד יחיד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
5,309
תודות
7,698
נקודות
662
כי ידעתי את אשר תברך מבורך ואשר תאר יואר.

מדוע לעניין הברכה כתב מבורך בלשון הווה, ואילו בקללה כתב בלשון עתיד יואר?

וי''ל, אומר הזרע שמשון, ע''פ רש''י בשמות ד ז שהובא שם שמידה טובה מרובה ממידת פורענות, וכשיש מידה טובה הקב''ה ממהר להביאה ולכן אשר תברך באותו רגע זה כבר מבורך, אבל פורענות זה לא כך אלא אשר תאור הוא יואר רק אח''כ כי הקב''ה לא ממהר לעשותה. (קולודצקי)
 
מדוע לעניין הברכה כתב מבורך בלשון הווה, ואילו בקללה כתב בלשון עתיד יואר?
בפשטות

חז"ל אומרים שכחו של בלעם היה שידע לכוון את הרגע שבו הקב"ה כועס

וכח זה מועיל רק לענין קללה, ולא לענין ברכה, לכאו'.

וע"כ אמרו "את אשר תברך, מבורך" שע"כ כבר הוא מבורך קודם לכן (בנבואה) "ואשר תאר יואר" בלשון עתיד, שקללתו פועלת.
 
בפשטות

חז"ל אומרים שכחו של בלעם היה שידע לכוון את הרגע שבו הקב"ה כועס

וכח זה מועיל רק לענין קללה, ולא לענין ברכה, לכאו'.

וע"כ אמרו "את אשר תברך, מבורך" שע"כ כבר הוא מבורך קודם לכן (בנבואה) "ואשר תאר יואר" בלשון עתיד, שקללתו פועלת.
כך באור החיים:
אור החיים במדבר פרק כב פסוק ו (פרשת בלק)
ונראה כי לעולם ברכת בלעם כברכת חמור אלא שהרשע היה מערים כשהיה רואה באצטגנינות שפלוני יעלה לגדולה וכדומה היה עושה שמברכו וכשבא הדבר ומתברך חושב שברכתו של בלעם גרמה ולא כן הוא אלא מזלו גרם, וכמו כן עשה לבלק שראה בכוכבו שעתיד למלוך במואב וברכו בדבר עצמו לרמותו כי הוא הסובב:
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

שלום לכולם!

אני שמח לשתף אתכם בקונטרס החדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה