למה מתחילים בכוללים כ''כ מאוחר את הזמן!!!. האם עבודה חשובה יותר? ח''ו. | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4 למה מתחילים בכוללים כ''כ מאוחר את הזמן!!!. האם עבודה חשובה יותר? ח''ו. | בית המדרש – דיונים תורניים| דף 4
וממילא זה לא נגד האברכים אלא בשביל [הרבה] אברכים. (וכדלעיל שיוכל לגרום שיוסכם בין האברכים על הקדמת הכולל אם זה אפשרי כמובן).

[ונכון שביה''ז אפשר להספיק, אבל אין את 'התורה נקנית בחבורה' ואת הגישמאק שיש בכולל בדר''כ. אלא יש יותר את החזרות שומדים לבד, או התעמקות בנושא שלא הגענו אליו]
 
יותר מוכשר מרבותינו?

ושוב אני מוחה בעצם כל הדיון שלא מצינו מרבותינו שאחזו לבטל הבינה"ז.(לפחות לא משהו שידוע לי.)
הרבה מרבותינו (הרב שטיינמן ועוד) אחזו שאין טעם לבין הזמנים, ורק אחר שכבר הונהג כך אי אפשר לבטל
 
ממש לא רעיון טוב אלא להפך
ואסביר אברךהוא לא עובד אברך רק לומד ובגלל שהוא עושה מעשה מיוחד ומועיל מגיע לו מלגת קיום ולא סכום שמספיק לשכירות של אמה על אמה מה שהפריע לכולם הוא הענין שהמלגה היא זעומה ואולי באמת למה היא שונה ממלגה לסטונדנט שלומד לימודי פילוספיה תימנית באונברסיטה
אתה צודק, אך אם נחשוב לרגע, עבודה בעיקרה אינה אלא עבור קיום [ומה שהעולם היום עובד בכדי לשדרג את האוטו זה כבר ענין אחר] ואשר ע"כ נראה הגיוני מאד שיעבוד האברך בלימוד התורה ויקבל ע"ז מלגת קיום -דהיינו 15000 בחודש אשר היא מלגת קיום בסיסית בכדי שאשתו לא תצטרך לעבוד, וגם הוא לא יצטרך לכתת את רגליו מגמ"ח לגמ"ח ולחפש כל מיני עבודות תורניות מזדמנות, [כן, שהאשה לא תעבוד זו זכות קיום בסיסית! עי' ערך כל כבודה וכו'],

ואגב למיטב ידיעתי התמינים לא הרבו להתעסק בפילוסופיה,
 
יש פה גישה שעולה מבין השורות...
שכמו שיש מוסד חינוכי ששמו ישיבה כך יש מוסד המשך ששמו כולל וכיון שהוא מוסד חינוך נשאלת השאלה היאך מחנכים לביטול תורה אחרי החגים ואחרי פסח,
האם זו הגישה? מתי מפסיקים ללמוד במוסדות חינוך בגיל 50, בגיל 60?
כולל הוא לא מוסד חינוך, הוא מערכת שאמורה לעזור עזרה סמלית למי שבחר שעסקו יהיה בתורה!
והא לא אמור לקבוע לאברך את הנהגתו בלימוד התורה!
בנוסף כל ההשוואה לעובדים היא מוזרה כאילו יש חוק תעסוקה חובה ומי שלא עובד חייב להצדיק את קיומו בעיסוק בתורה,
וכיון שכך אפשר להשוות ולדרוש הקבלה בשעות העבודה וקשיחותם,
מי שלא רוצה לעבוד לא חייב לעבוד והוא לא צריך תירוצים למה הוא לא עובד
וזכותו של כל אדם להחליט שהא לא עובד בכלל ומאידך בא לו ללמוד סדר אחד או שניים או שלושה,
אך הלימוד אינו בא לענות על אי העבודה!
 
אדרבה אשמח שתסביר לי.
א. אני לא כתבתי שזה משכורת.
ב. היו כאלו שהתחילו לטעון שהכולל הוא כמו עבודה, ולכן צריך להתחיל עכשיו את הזמן, ועל זה עניתי:
רק אציין, שאם מתייחסים לכולל כאל עבודה, הדבר הראשון שצריך לשנות זה את תנאי התשלום וזמנה.
דהיינו, שאני ח"ו לא חושב שצריך להתייחס לכולל כאל עבודה, אלא אמרתי רק שאם כן מתייחסים לזה כך - הדבר ראשון שצריך לשנות זה את תנאי השכר.

ועל זה כתבת:
אברך כולל מקבל מלגה ולא משכורת ,אתה רוצה לקחת לו את שכר הת"ת?
אתה מבין?
 
בנוסף כל ההשוואה לעובדים היא מוזרה כאילו יש חוק תעסוקה חובה ומי שלא עובד חייב להצדיק את קיומו בעיסוק בתורה,
וכיון שכך אפשר להשוות ולדרוש הקבלה בשעות העבודה וקשיחותם,
מי שלא רוצה לעבוד לא חייב לעבוד והוא לא צריך תירוצים למה הוא לא עובד
וזכותו של כל אדם להחליט שהא לא עובד בכלל ומאידך בא לו ללמוד סדר אחד או שניים או שלושה,
אך הלימוד אינו בא לענות על אי העבודה!
לא זה הענין
הרי יש חובה ללמוד כל היום אלא שיש צורכי הגוף שחייבם לעשותם
וטענתו שכמו שאדם עובד הוא מוצא את כל הזמן הפנוי לעבודתו ואין לו תירוצים כאלו ואחרים אה"נ בלומד אמור למצוא את הזמן הנ"ל פנוי
ולא תהא כהנת כפונדקית
 
הרבה מרבותינו (הרב שטיינמן ועוד) אחזו שאין טעם לבין הזמנים, ורק אחר שכבר הונהג כך אי אפשר לבטל
ועדיין זה לא מכשיר את השאלה.
א. אני לא כתבתי שזה משכורת.
ב. היו כאלו שהתחילו לטעון שהכולל הוא כמו עבודה, ולכן צריך להתחיל עכשיו את הזמן, ועל זה עניתי:

דהיינו, שאני ח"ו לא חושב שצריך להתייחס לכולל כאל עבודה, אלא אמרתי רק שאם כן מתייחסים לזה כך - הדבר ראשון שצריך לשנות זה את תנאי השכר.

ועל זה כתבת:

אתה מבין?
אני מאד מבין את דברי כי מי שקישר בין עבודה לתורה לא התכוון שזה ח"ו דומה אלא בא לומר שאם עבודה שהרווח הוא גשמי התחילו לעבוד כולל שזה חיי נצח ודאי שצריך להתחיל , ופה מתחיל כל הנידון באשכול האם שייך לכוף אברכי כולל וכדו'
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

ממוכן בגי' יוסף, כי קצף המן היה...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה