שופטים - למה נצרך איסור לשים מלך נכרי | דברים | פורום אוצר התורה שופטים - למה נצרך איסור לשים מלך נכרי | דברים | פורום אוצר התורה
  • פורום אוצר התורה מאחל לכל לומדי התורה: הצלחה מרובה בעבודת אלול, שיזכו לגדול בתורה, ביראה וביראת הרוממות, ולהתחיל את הזמן החדש בחשק ובשמחה - גילו ברעדה!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,608
תודות
6,286
נקודות
497
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
שום תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלהיך בו מקרב אחיך תשים עליך מלך לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא (יז טו)

כתב הרמב"ם בהלכות מלכים פ"א ה"ג, שאין מעמידין מלך אלא על פי נביא. ומקורו מהספרי שדורש כן מדכתיב "אשר יבחר ה' אלקיך בו". והקשה הרמב"ן אם כן למה הוצרכה התורה לאסור להעמיד מלך איש נכרי, הרי בלאו הכי אינו נבחר אלא על פי נביא, והנביא לא יבחר אלא מישראל.

ולכאורה יש ליישב בפשיטות, שאם מינו מלך שלא על פי נביא, אע"פ שביטלו מצוה ועשו שלא כדין, מ"מ לא עברו בלאו, אבל אם מינו איש נכרי, עברו בלאו של "לא תוכל לתת עליך" וגו', וא"כ נפק"מ היכא שעברו ומינו שלא על פי נביא איש נכרי, שיעברו בלאו.

אכן עדיין קשה שמצינו כמה הלכות במלך שאין בהם לאו, כגון מש"כ הרמב"ם שם בה"ו שאין מעמידין מלך מי שהיה לו אומנות מבוזה, וכן מש"כ תוס' ביבמות מה: בשם התוספתא שאין מעמידין מלך אלא מן המשיאין לכהונה, וכתבו התוס' שם שאינו אלא מדרבנן. עכ"פ בזה הרי אם עברו ומינו לא עברו בלאו, רק הוי דין לכתחילה, וא"כ קשה כנ"ל מאי נפק"מ בזה לדידן, הרי בלאו הכי אינו מתמנה אלא על פי נבואה, והקב"ה לא יבחר בו, ומה שייך בזה דינים כלפינו.

והרמב"ן שם תירץ, שבזמן שאין נביא ממנים מלך לכתחילה שלא על פי נביא, כמו שעשו בבית שני בזמן מלכי בית חשמונאי, שכבר פסקה הנבואה, ובזה נפק"מ שלא למנות מלך שאינו מישראל. ולפי"ז ניחא ג"כ לענין שאר הדינים הנ"ל.​
 
ודילמא קרא אתי למימר דאף אם נביא ממנה אנשים כאלו אין לשמוע לנביא? דאולי אי"ז כהוראת שעה, שהרי מינוי המלך הוא לזמן מרובה.
 
ודילמא קרא אתי למימר דאף אם נביא ממנה אנשים כאלו אין לשמוע לנביא? דאולי אי"ז כהוראת שעה, שהרי מינוי המלך הוא לזמן מרובה.
לכאו' אין הכוונה שנביא ימנה מדעת עצמו, אלא שתהיה לו נבואה על כך, וכי ההיא דיהושע בן נון, ודשאול ודוד, שהביא הרמב"ם.
וכן מוכח ממקור הדברים לכאו'
ומקורו מהספרי שדורש כן מדכתיב "אשר יבחר ה' אלקיך בו".
ואם כן, הכי נצרך קרא ללמדנו שלא יבחר ה' במי שאינו ראוי למלוכה, או בנכרי?
או שמא הכוונה שאף אם יבחר ה' באיש כזה שלא נמנהו?
 
לא הבנתי את שאלתך על דבריי.

נביא המוחזק לנביא, ואומר דברים בשם ה', אפילו אם אינו מראה מופת, חובה לשמוע לו, ואף לבטל את המצוה בהוראת שעה,

נביא שבא ואומר בשם ה' תמנו את פלוני למלך, עלינו לשמוע בקולו ולמנות כדבריו, כיון שאומר בשם ה', אבל אם אומר תמנו נכרי למלך עליכם, אף שאומר כן בשם ה', וחוייבנו להאמין לדברי הנביא שכל דבריו מפי השכינה, בזה אין אנו שומעין לנביא ותולין אנו שהוא משקר. אף דבעלמא אסור לתלות שהנביא משקר.

צורת הדרשה שממנה למדו שיש לשאול לנביא ע"פ ה' לפני כל מינוי מלך, הוא מדכתיב אשר יבחר ה' אלוקיך בו, והרי דברי הנביא כדברי השכינה. אבל אם הנביא אומר בשם ה' להעמיד נכרי, על כרחך אין להאמין שבו בחר ה'.
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מדגלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון