קרח - מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי, בעניין האיסור לטמא תרומה | במדבר קרח - מִשְׁמֶרֶת תְּרוּמֹתָי, בעניין האיסור לטמא תרומה | במדבר

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
2,049
תודות
5,382
נקודות
497
הרשב"א (גיטין נג, ב ד"ה משום) מביא בשם תוס' שהאיסור לטמא תרומה הוא רק מדרבנן, וקרא דמשמרת תרומתי אסמכתא בעלמא היא,
וכתב הרשב"א על זה שאינו מחוור, והעיקר כרש"י (סא, א) שזה איסור דאורייתא.

ויש לעיין כיצד פירשו ראשונים אלו את הגמ' בבכורות (לד, א) שמביאה מחלוקת ר' אליעזר ור' יהושע אם יש משמרת בתרומה תלויה,
שאם יש אם למקרא - תְּרוּמֹתָי לשון רבים, וזה כולל טהורה ותלויה, ואם יש אם למסורת, מכיון שכתוב בכתיב חסר - זה כמו תְּרוּמָתִי, ורק טהורה;
ואם כן רואים לכאורה שזה דאורייתא, וכדהוכיח מכאן הר"ש (תרומות פ"ח מ"ח) שע"כ איסור הספק בתרומה זו הוא מדאורייתא,
מיהו כמדומה גם יש ראשונים שמדובר בספק דרבנן, ואולי שייך אם למקרא ולמסורת גם באסמכתא, וצ"ע.

ואשמח אם יוסיפו על זה.
 
ויש לעיין כיצד פירשו ראשונים אלו את הגמ' בבכורות (לד, א) שמביאה מחלוקת ר' אליעזר ור' יהושע אם יש משמרת בתרומה תלויה,
שאם יש אם למקרא - תְּרוּמֹתָי לשון רבים, וזה כולל טהורה ותלויה, ואם יש אם למסורת, מכיון שכתוב בכתיב חסר - זה כמו תְּרוּמָתִי, ורק טהורה;
ואם כן רואים לכאורה שזה דאורייתא, וכדהוכיח מכאן הר"ש (תרומות פ"ח מ"ח) שע"כ איסור הספק בתרומה זו הוא מדאורייתא,
אפשר דהם למדו דאסמכתא בעלמא היא
 
ואשמח אם ימצא כ"ת מקור שגם באסמכתא שייך אם למקרא ואם למסורת.
מסברא זה קיים, כי המחלוקת היא איך להסתכל על הפסוק, כמקרא או כמסורת, ואחר שזה מה שכתוב בפסוק ממילא האסמכתא תהיה לפי זה,
ובפרט לפי דברי הריטב"א הידועים "שכל מה שיש לו אסמכתא מן התורה העיד הקדוש ברוך הוא שראוי לעשות כן אלא שלא קבעו חובה ומסרו לחכמים וכו' "
 
תוס' השלם (אמור עמ' קסג):

1750680683350.png
1750680629666.png


ויש לעיין אם אכן הכוונה שזה רק אסמכתא, כי בפשטות זה מחלוקת בדאורייתא,
ואולי הדרשא היא רק אסמכתא והמקור הוא מהלכה.
 

הודעות מומלצות

מתוך ה'מגדלות מרקחים':...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון