חנוכה - מבקש נא פשט פשוט בהנחת נר חנוכה משמאל. | ענייני דיומא חנוכה - מבקש נא פשט פשוט בהנחת נר חנוכה משמאל. | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • חזרנו! התקלה יצאה להפסקה - והפורום שוב באוויר. פורום אוצר התורה מאחל לחברי הפורום וכל בית ישראל חג חנוכה שמח!

לב טוב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
הודעות
1,089
תודות
2,540
נקודות
215
תלמוד בבלי מסכת שבת דף כב עמוד א
אמר רבה נר חנוכה מצוה להניחה בטפח הסמוכה לפתח והיכא מנח ליה רב אחא בריה דרבא אמר מימין רב שמואל מדפתי אמר משמאל והילכתא משמאל כדי שתהא נר חנוכה משמאל ומזוזה מימין:


לכ' אם היו נותנים לי להחליט הייתי אומר מימין משום שמצאנו הימין חשוב בכל מקום
ואדרבה כיון שיש שם מזוזה נוסיף עוד מצוה שם

מי יכול להאיר עיני?
 
לכ' אם היו נותנים לי להחליט הייתי אומר מימין משום שמצאנו הימין חשוב בכל מקום
ואדרבה כיון שיש שם מזוזה נוסיף עוד מצוה שם

מי יכול להאיר עיני?
רב שמואל מדפתי כבר האיר עיניך ואמר שלהיות מסובב במצוות הוא מעלה יותר מלהוסיף באותו צד עוד מצוה.
 
רב שמואל מדפתי כבר האיר עיניך ואמר שלהיות מסובב במצוות הוא מעלה יותר מלהוסיף באותו צד עוד מצוה.
שאלתי היא
הרי ימין הוא סברא בכל התורה כולה ויש לזה מקור וסמך בתורה שהימין חשוב
וכאן רב שמואל מדפתי מחדש סברא מסובב במצוות
מה המקור לסברא זו
ומנין שעדיפה על ימין
זו שאלתי
ועל זה ביקשתי להאיר.
 
נערך לאחרונה:
מנין שעדיפה על ימין
פעם שמעתי (אינני זוכר ממי ובשם מי) שבאמת באיזה צד שישים הנרות זה יהיה בצד ימין, והנידון הוא אם להניחו בצד ימין של הנכנס כמו במזוזה או בצד ימין של היוצא.
ועל זה אמר רב שמואל מדפתי שלכן קבעו חכמים שזה יהיה משמאל הנכנס שהוא ימין היוצא כיון שהמזוזה כבר נמצאת בימין הנכנס, ולכן עדיף להדליק בימין היוצא שהוא משמאל הנכנס כך כשיכנס יהיה מסובב במצוות.
אלא מאי יש צד לומר שיש מעלה לשים את הנרות באותה צד של המזוזה - כי כבר יש שם מצוה, ועל זה כתבתי -
רב שמואל מדפתי כבר האיר עיניך ואמר שלהיות מסובב במצוות הוא מעלה יותר מלהוסיף באותו צד עוד מצוה.
 
נערך לאחרונה:
פעם שמעתי (אינני זוכר ממי ובשם מי) שבאמת באיזה צד שישים הנרות זה יהיה בצד ימין, והנידון הוא אם להניחו בצד ימין של הנכנס כמו במזוזה או בצד ימין של היוצא.
כמעט רקדתי משמחה על הסברא היפה הזאת
אמנם אינני בטוח שהיא אמיתית
גדולי תורה צריכים להחליט
אך מכל מקום הסברא יפה מאוד
וכבר הקושיה לא כל כך קשה לי כמו שהיתה בתחילה
יישר כח.
 
נערך לאחרונה:
פעם שמעתי (אינני זוכר ממי ובשם מי) שבאמת באיזה צד שישים הנרות זה יהיה בצד ימין, והנידון הוא אם להניחו בצד ימין של הנכנס כמו במזוזה או בצד ימין של היוצא.
אסמכתא לסברא זו אולי שהרי הפרסום הנס הוא גם לבני הבית ואולי העיקר הוא לבני הבית אלא שצריך גם לרבים
ואם אי אפשר לפרסם לרבים יש פרסום לבני הבית ומשמע שזה העיקר שבעיקרים והדבר הבסיסי היכר נס לבני הבית
ועל כן מתאים לומר מצד ימין שהם יוצאים ובפרט שהם נמצאים בבית וכך הנרות דולקים לצד ימין שהם רואים.
 

חברים מקוונים לאחרונה

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה