כי תצא - מדוע בית שאינו לדירה פטור ממעקה | דברים כי תצא - מדוע בית שאינו לדירה פטור ממעקה | דברים

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,574
תודות
7,563
נקודות
692
מתוך ה'מגדלות מרקחים':
כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך (כב ח)

בספרי פיסקא רכ"ט ממעטים בית התבן ובית הבקר שאינם חייבים במעקה, דאינם נחשבים "בית", והקשה היראים בסי' רל"ד אמאי גרע מבורות שיחין ומערות דג"כ אינן בית ומ"מ נתרבו בספרי לחיוב מעקה מדכתיב לא תשים דמים בביתך.

וחידוש גדול נמצא בפירוש הראב"ד על הספרי, שכתב דהא דנתרבו בורות שיחין ומערות, היינו בורות שיחין ומערות שבתוך הבית, וביאור דבריו דבאמת בעינן "בית" דוקא, והריבוי לבורות שיחין ומערות הוא דלא בעינן דוקא "גגך" אלא הוא הדין שאר תקלות שבבית, אך כל זה כשהם בבית, אבל בית התבן וכו' שאינו בית, באמת אינו חייב במעקה. אמנם הרמב"ם בהלכות רוצח פי"א ה"ד כתב להדיא שגם בור בחצירו חייב במעקה, עי"ש.

וברמב"ם שם נראה דמה שנתרבו בורות שיחין ומערות היינו רק ללא תעשה של לא תשים דמים בביתך, אבל למצות עשה של מעקה לא נתרבו, ועי' חיי אדם כלל ט"ו סעיף כ"ד שאין מברכין על מעקה שלהם כיון דאין בזה מצות עשה.

ולפי"ז לכאורה יש לומר דהמיעוט של בית התבן וכו' הוא רק מהעשה של מעקה, אבל באמת צריך לעשות מעקה מדין לא תשים דמים בביתך, וצ"ע.

עוד קשה דבסוכה ג. אמרינן דבית שאין בו ד' על ד' פטור מן המעקה, ומשמע דפטור לגמרי וגם הלאו של לא תשים דמים בביתך ליכא, ובזה יקשה מאי שנא מבורות שיחין ומערות.​
 
ולפי"ז לכאורה יש לומר דהמיעוט של בית התבן וכו' הוא רק מהעשה של מעקה, אבל באמת צריך לעשות מעקה מדין לא תשים דמים בביתך, וצ"ע.

עוד קשה דבסוכה ג. אמרינן דבית שאין בו ד' על ד' פטור מן המעקה, ומשמע דפטור לגמרי וגם הלאו של לא תשים דמים בביתך ליכא, ובזה יקשה מאי שנא מבורות שיחין ומערות.
אמאי לא שאל מר על בית פחות מדע"ד שפטור ממזוזה, ואמאי לא בעי בכניסת ויציאת אותו בית לזכור יחוד ד'. ובודאי העניין הוא שקבעה לנו התורה מהו שיעור הראוי לדיורים שבו נאמרו כל הלכות בית, ואף אם ימצא אדם לקיים צורת מגורים במקום שאינו בית אלא דירה סרוחה לא ייאמרו בו כל הנך דינים.
אכן דין לא תשים דמים בביתך הוא אזהרה כללית כגון שלא יגדל כלב רע בתוך ביתו ובהכי ודאי לא ירדינן לשיעור 'כלב' וגדרי 'רע' ובעינן לשמור אף במקום שאין בו דע"ד. וכך אף גבי מזוזה, הפטור ממזוזה אינו פוטר את היושב באותו בית מקריאת שמע שחרית וערבית.
 

הודעות מומלצות

אני מעתיק ממכלול ויקפדיה שאמורה להתאים לציבור...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון