חנוכה - מדוע גדולי ישראל לא הקפידו להדליק חנוכיה מכסף | ענייני דיומא חנוכה - מדוע גדולי ישראל לא הקפידו להדליק חנוכיה מכסף | ענייני דיומא
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!
אולי מדין שונא מתנות יחיה...
עוד יש לומר, שסוברים שצריך שה"נר" עצמו יהיה מכסף.
שיקנו מכספם מה קשור שונא מתנות יחיה'
ואני מדבר על מי שיש כסף
באמת היו גדולים שלא היה להם כסף ולא הסכימו לקבל מאחרים,
על הגרי"ש אלישיב ראיתי שמביאים שלא רצה להדליק בכסף משום שפחד שיגנבו לו,
ובשנה אחרונה בחייו קנו לו והדליק בזה.
וכך מובא בדרשו ע"פ מקץ מהרב ישראל חסיד
מדוע לגבי הכלי לא הקפיד מרן רבינו זצוק"ל להשתמש בשל כסף?
לקראת חנוכה תשע"א ניגשתי אל מרן רבינו זצוק"ל והצעתי בפניו להדליק בחנוכיה של כסף, הוא דחה את הדבר והגיב שהחנוכיה שלו מהודרת ומצוינת. הזכרתי את לשונו הנ"ל של רבי יצחק סגי נהור ומרן רבינו זצוק"ל הגיב: "ווייסט מען דאך" (הלוא הדברים ידועים) העזתי פני בבחינת תורה היא וללמוד אני צריך ושאלתי שוב אז למה הרעבע מסרב להדליק בשל כסף? בתגובה הוא הסתובב לכיוונו של הנכד רבי אריה שליט"א ואמר: "ער ווייסט נישט (הוא לא יודע) מען האט מיר שיין געגאנבעט דא מיין חנוכייה ווילסטו מזאל מיר גאנבענען די זילבערנע" (כבר גנבו לי כאן את החנוכיה אז אתה רוצה שיגנבו לי את החנוכיה של כסף)

מסתבר, שהחנוכיה של מרן רבינו זצוק"ל הייתה יקרה גם אם לא הייתה עשויה מכסף ומעשה שהיה לפני כעשר שנים, יצא מרן רבינו זצוק"ל באחד מלילות חנוכה למסור את השיעור, כעבור חמש דקות בלבד גילו שחנוכיית מרן רבינו זצוק"ל נגנבה. החנוכיה נעקרה מהמקום יחד עם בית החנוכיה, כאשר הבנתי שהמעכב הוא החשש מגניבה הצעתי? שנמגן את החנוכיה כראוי או שנעמיד שם שמירה. גם אז עדיין לא נתן את הסכמתו. לעניות דעתי היה מונח בסירוב הרבה מאותו תבלין ייחודי שהיה נסוך בנפשו העדינה של מרן רבינו זצוק"ל לפיו התקשה ליהנות ממתנת בשר ודם או מעזרתם. בסופו של דבר הוא פטר אותי בדרך צחות, הוא שאל במה אתה מדליק? עניתי בשל כסף אז הוא הציע למנות אותי שליח עבורו על אותו חלק של הידור ההדלקה שנעשה בשל כסף..

אז כיצד התרחש נס חנוכה בשנתו האחרונה בה כן הדליק בשל כסף ?
למשמע השאלה ניכרת ההתרגשות על פניו של הרב חסיד הוא מעולם לא דיבר על הנושא בציבור וחושף כעת לראשונה את המעורבות שלו בנושא. לקראת חנוכה של שנת תשע"ב הכנתי את עצמי מראש כדת וכדין והצעתי בפניו שוב להדליק בחנוכיה של כסף אבל הפעם היו הדיבורים שלי מגובים במעשים, הנחתי מולו על השולחן חנוכיית כסף.. מרן רבינו זצוק"ל התבונן בי חליפות ובחנוכיה ואז התנדב נכדו רבי אריה אלישיב שליט"א לסייע, באמרו הרי הוא הביא את השמן לחנוכייה אז הוא החליט להביא גם את הכלי לשמן.

מרן רבינו זצוק"ל הזכיר שוב את עניין הגניבה וכן הוסיף שבית החנוכיה הקיים אינו מתאים למידות החנוכיה החדשה, וזה גם יקשה על המעבר במקום. ואז ביקש לשמוע את חוות דעתו של רבי אריה שליט"א שבינתיים כבר עזב את החדר שהביע את דעתו לחיוב אך הציע שאני אהיה זה שידאג לכל הסידורים הטכניים החדשים שקשורים לחנוכיה החדשה. קיבלתי על עצמי את המשימה בשמחה ומרן רבינו זצוק"ל נענה בסופו של דבר והסכים להשתמש בחנוכיה, אם כי הדגיש שלאחר השימוש אין רצונו להישאר בעלים על החנוכיה פרט זה שמעתי לאחר מכן מנכדו הרה"ג רבי ישראל אלישיב שליט"א.

התאמנו חנוכיה מכסף, שתתאים לבית החנוכיה הקיים, אך היינו צריכים להתמודד עם הידור נוסף. ראשית נקדים שבשנות המגורים הראשונות של מרן רבינו זצוק"ל בביתו הוא לא הדליק את הנרות לכיוון רחוב 'חנן' מכיוון שלא היו עוברים ושבים מצויים בו כלל, תקופה מסוימת הדליק בחלון שפנה לצד השני של הבית ותקופה נוספת הדליק במרפסת למעלה, בל נשכח שאנחנו מדברים על שנים קדמוניות בהן הברסלבער שול עדיין לא הוקם בסמוך ורחוב חנן עצמו היה ללא מוצא כך שהמקום היה שומם מאדם לחלוטין, בשלב מסוים משהתרבו העוברים ושבים ברחוב חנן החל להדליק בפתח החצר, אך יחד עם זאת הקפיד תמיד שנר אחד מהחנוכייה יבלוט מעט החוצה מצורת הפתח לכיוון הסמטה, כדי שהפרסומי ניסא לא יהי' רק כלפי אלו שצועדים ברחוב חנן גופא אלא גם כלפי הרבים שעוברים ושבים ברחבה למעלה והנר הבולט החוצה היה בטפח הסמוך לפתח.

והנה לחנוכיית הכסף היה גב מהודר שהסתיר את הנר הקיצוני כך שלכאורה לא יכל מרן רבינו זצוק"ל להדר בהנ"ל, מה שעשינו החל מהלילה השני זה שפירקנו את הגב והרכבנו אותו מעט הצידה כך שהנר הקיצוני נראה היטב החוצה ובשעה היעודה גברו הרגשות בלבבות לראות את גדול הדור על כל שנותיו מושיט את ידו הטהורה ומדליק בחנוכיה הדורה מכסף טהור אך יותר מ'כסף' זכינו לחוות שם ב'כיסופים' להידורי וחיבובי מצווה.

הידור נוסף בו חפץ מרן רבינו זצוק"ל היה שהנרות ייראו היטב שכן בדרך כלל כאשר בבית החנוכיה מורכבות שתי דלתות, אזי המסגרת של הדלתות מסתירה מעט את הנר האמצעי, בהזדמנות העיר מרן רבינו זצוק"ל שהפרסומי ניסא הוא שרואים את כל הנרות ולכן הייתה בית החנוכיה עם דלת אחת גדולה שנפתחת כלפי מעלה ומסגרתה לא מסתירה אף נר גם בשעת הגפתה.
 
נערך לאחרונה:
אם נראה היום מי שמקפיד לשתות בכוס כסף בסעודה אז ירחמו עליו..
ומה אם אלו:
קופסה של אתרוג מהודר, תכשיטים לאישה, קערה של ליל הסדר, מפוטמות לשבת, כוס קידוש, וכו' וכו'
ונכון שהעניות מנוולת עד שהיא גורמת לגיחוך מרוב חוסר הכרות עם עולם אחר.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

הגמ' בזבחים צ"א ע"א דנה בתדיר ומקודש...​

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה