שלח - מדוע חטא המקושש נחשב לגנותן של ישראל | במדבר שלח - מדוע חטא המקושש נחשב לגנותן של ישראל | במדבר
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת -היל"ת- על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,770
תודות
4,602
נקודות
485
וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וַיִּמְצְאוּ וכו'

ברש"י: בגנותן של ישראל דבר הכתוב שלא שמרו אלא שבת ראשונה ובשנייה בא זה וחללה.

לכאורה למה זה גנותן של ישראל ולא גנותו של המקושש לבד.

נראה לפי מ"ש התוס' (ב"ב קיט: ד"ה אפילו) בשם מדרש שמקושש לשם שמים נתכוין, שהיו אומרים ישראל כיון שנגזר עליהן שלא ליכנס לארץ ממעשה מרגלים שוב אין מחוייבין במצות, עמד וחילל שבת כדי שיהרג ויראו אחרים, עכ"ל, (ועי' בתרגום יונתן מעי"ז), ולפי"ז מובן שזה גנותן של ישראל ולא של מקושש.

אחר כך מצאתי כן בלב שמחה (אמרים) שמבאר לפי התרגום יונתן שהמקושש לשם שמים נתכוין ללמד לכל ישראל עונש חילול שבת, ואם היה צורך בזה כבר בשבת שניה, מן הסתם לא היו ישראל זהירין כל כך במצות השבת, וזהו ענין גנותן של ישראל שדיבר בו הכתוב.

עוד אפשר לתרץ לפי מה שכתב החזקוני בפרשת בהעלותך (בפסוק שטו העם וכו' ובשלו בפרור) שהרשעים היו מבשלים את המן, והמקושש קושש עצים לצורך בישול המן, ומסתברא שהרבה מישראל היו מקוששים עצים ביום השבת כדי לבשל את המן בפרור, ולא רק המקושש, כי מאותו סיבה שלמקושש היה נוח לקושש ביום השבת עבור בישול המן כך גם להם היה נוח מאותו הסיבה, אלא שרק אותו מצאו עושה כן, וזהו גנותן של ישראל.​
 
וַיִּהְיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר וַיִּמְצְאוּ וכו'

ברש"י: בגנותן של ישראל דבר הכתוב שלא שמרו אלא שבת ראשונה ובשנייה בא זה וחללה.

לכאורה למה זה גנותן של ישראל ולא גנותו של המקושש לבד.

נראה לפי מ"ש התוס' (ב"ב קיט: ד"ה אפילו) בשם מדרש שמקושש לשם שמים נתכוין, שהיו אומרים ישראל כיון שנגזר עליהן שלא ליכנס לארץ ממעשה מרגלים שוב אין מחוייבין במצות, עמד וחילל שבת כדי שיהרג ויראו אחרים, עכ"ל, (ועי' בתרגום יונתן מעי"ז), ולפי"ז מובן שזה גנותן של ישראל ולא של מקושש.

אחר כך מצאתי כן בלב שמחה (אמרים) שמבאר לפי התרגום יונתן שהמקושש לשם שמים נתכוין ללמד לכל ישראל עונש חילול שבת, ואם היה צורך בזה כבר בשבת שניה, מן הסתם לא היו ישראל זהירין כל כך במצות השבת, וזהו ענין גנותן של ישראל שדיבר בו הכתוב.

עוד אפשר לתרץ לפי מה שכתב החזקוני בפרשת בהעלותך (בפסוק שטו העם וכו' ובשלו בפרור) שהרשעים היו מבשלים את המן, והמקושש קושש עצים לצורך בישול המן, ומסתברא שהרבה מישראל היו מקוששים עצים ביום השבת כדי לבשל את המן בפרור, ולא רק המקושש, כי מאותו סיבה שלמקושש היה נוח לקושש ביום השבת עבור בישול המן כך גם להם היה נוח מאותו הסיבה, אלא שרק אותו מצאו עושה כן, וזהו גנותן של ישראל.​
מתוק מדבש!!!
ועוד יש לדון שכל ישראל ערבים זה לזה.
אכן זה עדיין לא היה במדבר, כי קבלו ערבות רק כשעברו את הירדן,
וע"כ כמש"כ כ"ת.
 
ברש"י: בגנותן של ישראל דבר הכתוב שלא שמרו אלא שבת ראשונה ובשנייה בא זה וחללה.
אכן זה עדיין לא היה במדבר, כי קבלו ערבות רק כשעברו את הירדן,
שבת שאני
שבת היא מציאות של קדושה ושבתון, והציווי לכל עם ישראל היא לא לחללה, ולשמור את קדושת השבת
וממילא אם אפ' אחד מעם ישראל חילל יש פגם בשבת לכל עם ישראל.

בשונה משאר המצוות שהוא דין פרטי על כל אחד ואחד, ומה שאחד קיים והשני לא לא קיים, אין פגם למי שקיים, אלא רק מדין ערבות כנ"ל.
וזה ההסבר אלמלי משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן - מיד נגאלים. היינו שאפ' אחד חילל, השבת התחללה לכל עם ישראל.

יש לזה הרבה ראיות ואכמ"ל.

[אולי זה הסיבה שיש דעות שאין דין שביתת בנו ביו"ט, עיין ב"י או"ח תצ"ה]
 
נערך לאחרונה:

הודעות מומלצות

דבר שכיח שאחרי שקראים את המגילה,
קוראים בשביל...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון