ויצא - מדוע לא הרג יעקב את אליפז | בראשית | פורום אוצר התורה ויצא - מדוע לא הרג יעקב את אליפז | בראשית | פורום אוצר התורה
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,808
תודות
7,942
נקודות
692
ונתן לי לחם לאכל

במדרש אגדה, מכאן שהצדיקים אינם מבקשין אלא כדי פרנסתן וסיפוקן, ויעקב לא היה לו אפילו בגד ללבוש בשעה שיצא מבאר שבע, אלא רצה עשו אחיו להרגו, ואליפז היה תלמידו של (יעקב) [יצחק], ואומר איך אעשה שלא אהרגנו, ולקיים מצוות אבי, גזלו כל ממונו ואפילו כל בגדיו, והניחו ערום, ועני נחשב כמת, שארבעה נחשבים כמתים, ע"כ.

והקשה הגר"ש פינקוס (בנפש חיה עמ' רלט), שהרי יעקב היה גיבור עצום, וכפי שנראה מפר' ויצא שהעביר את האבן שרק כל בני העיר יחד היו יכולים להרים אותה "כמעביר פקק מעל פי צלוחית". וא"כ מדוע מסר את כל רכושו לאליפז, ולא הרג אותו, וגם שאם היה הורג אותו לא היה עמלק בא לעולם.

ותירץ, ע"פ מה שהביא בסדר הדורות בשם הגלגולי נשמות, שאונקלוס הגר היה משורשו של אליפז, ולפיכך לא יכל יעקב להורגו, עכ"ד.

ויתכן לתרץ עוד, שיעקב רצה להשלים עם עשיו, כמו שרואים בפר' וישלח, ואם היה הורג את בנו יפחתו הסיכויים שישלים עמו. וגם רבקה אמרה לו שיברח "עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו", ואם היה הורג את בנו לא היה עשיו שוכח לעולם. ואפשר להוסיף שגם בלא זה העדיף שלא להרוג את אליפז, ועוד שיתכן שזה היה גורם צער ליצחק.

עוד תירץ הרה"ג ר' @געגועים שליט"א, שהרי אליפז כלל לא בא להורגו, וכמפורש ברש"י "א"ל מה אעשה לצווי של אבא" וכו', וא"כ מדוע שיהרוג אותו, והפתרון היה בהסכמת שניהם.​
 
בפרשה הבאה נראה שיעקב הביא לעשיו מתנות אבל הרי עשיו חשב שאליפז הרג את יעקב,
מישהו יודע אם קרה לאליפז משהו? אשמח לקבל תשובה.
 
ותירץ, ע"פ מה שהביא בסדר הדורות בשם הגלגולי נשמות, שאונקלוס הגר היה משורשו של אליפז, ולפיכך לא יכל יעקב להורגו, עכ"ד.

ויתכן לתרץ עוד, שיעקב רצה להשלים עם עשיו, כמו שרואים בפר' וישלח, ואם היה הורג את בנו יפחתו הסיכויים שישלים עמו. וגם רבקה אמרה לו שיברח "עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו", ואם היה הורג את בנו לא היה עשיו שוכח לעולם. ואפשר להוסיף שגם בלא זה העדיף שלא להרוג את אליפז, ועוד שיתכן שזה היה גורם צער ליצחק.

עוד תירץ הרה"ג ר' @געגועים שליט"א, שהרי אליפז כלל לא בא להורגו, וכמפורש ברש"י "א"ל מה אעשה לצווי של אבא" וכו', וא"כ מדוע שיהרוג אותו, והפתרון היה בהסכמת שניהם.​
עדיין צריך ביאור מדוע רדף אליפז אחרי יעקב אם ידוע הדבר שחלש הוא מיעקב וצ"ע, ועוד מדוע עשיו בעצמו לא רדף מדוע שלח דווקא את אליפז?
 
מדוע עשיו בעצמו לא רדף מדוע שלח דווקא את אליפז?
אמנם במדרש רבה וישלח (עו ה) מובא שעשו בעצמו רדף אחר יעקב ונעשה לו נס*
כנראה לאחר שראה שאליפז לא הרגו רדף אחריו בעצמו

* וז"ל: אָמַר רַבִּי לֵוִי אֲתַר הוּא תַּמָּן מַצְוַח יַרְדֵּן בְּחַמֵּי טְבֶרְיָה, בְּבֶהָלָה נִכְנַס אָבִינוּ יַעֲקֹב לְשָׁם, וְנָעַל בְּפָנָיו עֵשָׂו, וְחָתַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חֲתִירָה בְּמָקוֹם אַחֵר וְיָצָא
 
אבל הרי עשיו חשב שאליפז הרג את יעקב​
מנין שעשיו חשב כך?

כפה"נ מכח ההבנה שכשאליפז אמר "מה אעשה לציווי של אבא" כוונתו שהרי אני מחוייב לחזור לאבא ולספר שהרגתי את יעקב, ואיך אשקר לו?
וכמדו' שאם כן, וכי אסור לשקר במצב כזה? ובכלל מנין שאליפז חשש לשקר יותר מאביו שלא מצינו שנזהר והקפיד על האמת.

ויותר נראה שאליפז המשיך את מסורת אביו במצוות כיבוד אב, ולכך שאל "מה אעשה לציווי של אבא", הוי אומר, איני מעוניין להרוג את יעקב, אבל אני מחוייב לעשות זאת מחמת מצות כיבוד אב המוטלת עלי, ולזה מצא יעקב פתרון, שיאפשר לאליפז לקיים את מצות כיבוד אב דידיה, ועדיין להשאיר את יעקב חי.

ושוב ראיתי שכך היא פשטות הלשון שהובאה בהודעה הפותחת מהמדרש​
ואומר איך אעשה שלא אהרגנו, ולקיים מצוות אבי
 
והקשה הגר"ש פינקוס (בנפש חיה עמ' רלט), שהרי יעקב היה גיבור עצום, וכפי שנראה מפר' ויצא שהעביר את האבן שרק כל בני העיר יחד היו יכולים להרים אותה "כמעביר פקק מעל פי צלוחית". וא"כ מדוע מסר את כל רכושו לאליפז, ולא הרג אותו, וגם שאם היה הורג אותו לא היה עמלק בא לעולם.

ותירץ, ע"פ מה שהביא בסדר הדורות בשם הגלגולי נשמות, שאונקלוס הגר היה משורשו של אליפז, ולפיכך לא יכל יעקב להורגו, עכ"ד.​
קשה לי עד למאוד.
באיזה מצב אפשר לומר כזה תירוץ הרי אם היה במצב של סכנה וזה היה האפשרות היחידה להינצל אז מה לו ולחשבונות ע"כ או שלא היה בכוחו של יעקב להרוגו או שהיה בכוחו אבל לא היה במצב של סכנה וא"כ למה שיהרוג?
וכן על שאר התירוצים קשה הנ"ל
ויתכן לתרץ עוד, שיעקב רצה להשלים עם עשיו, כמו שרואים בפר' וישלח, ואם היה הורג את בנו יפחתו הסיכויים שישלים עמו. וגם רבקה אמרה לו שיברח "עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו", ואם היה הורג את בנו לא היה עשיו שוכח לעולם. ואפשר להוסיף שגם בלא זה העדיף שלא להרוג את אליפז, ועוד שיתכן שזה היה גורם צער ליצחק.

עוד תירץ הרה"ג ר' @געגועים שליט"א, שהרי אליפז כלל לא בא להורגו, וכמפורש ברש"י "א"ל מה אעשה לצווי של אבא" וכו', וא"כ מדוע שיהרוג אותו, והפתרון היה בהסכמת שניהם.​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה