נח - מדוע לא זרקו את הזבל מהצוהר | בראשית | פורום אוצר התורה נח - מדוע לא זרקו את הזבל מהצוהר | בראשית | פורום אוצר התורה
  • ברכות לעולם התורה שכובש מחר את ספסלי בית המדרש! יישר כח

    יישר כח גדול לכל הלומדים, עמלי התורה - שמעמידים עולם ומלואו!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,621
תודות
7,652
נקודות
692
תחתים שנים ושלשים תעשה

פירש רש"י, שלש עליות זו על גב זו, עליונים לאדם, אמצעים למדור, תחתיים לזבל. ושמעתי להקשות, מדוע הוצרכו לייחד קומה תחתונה לזבל, והרי למ"ד שצוהר הוא חלון, היו יכולים לזרוק מהצוהר.

ולכאורה אפשר לומר, שהתיבה הייתה עניין של התבדלות מהעולם, ולכן גם לא יכל לפתוח החלון [עכ"פ כל זמן שירד המבול].

והנה בפרקי דר"א (פכ"ג) איתא, שנח נקב חור בתיבה להושיט לעוג מזונו, ואין להקשות מדוע לא יכל להוציא לו מהצוהר, שכן הפדר"א נוקט כשיטה שהצוהר היה מרגלית שמאירה. ולפי הפדר"א יקשה מדוע לא יכל לזרוק את הזבל מחור זה. ויתכן שגם מזה היה צריך להיבדל, ורק בשביל להאכיל את עוג יכל להוציא משם.​
 
והנה בפרקי דר"א (פכ"ג) איתא, שנח נקב חור בתיבה להושיט לעוג מזונו, ואין להקשות מדוע לא יכל להוציא לו מהצוהר, שכן הפדר"א נוקט כשיטה שהצוהר היה מרגלית שמאירה. ולפי הפדר"א יקשה מדוע לא יכל לזרוק את הזבל מחור זה. ויתכן שגם מזה היה צריך להיבדל, ורק בשביל להאכיל את עוג יכל להוציא משם.
הוא לא הוציא לו אוכל אלא עוג הכניס את ידו לתיבה והוא הוציא את האוכל
וממילא נח נשאר מבודל
 
הוא לא הוציא לו אוכל אלא עוג הכניס את ידו לתיבה והוא הוציא את האוכל
וממילא נח נשאר מבודל
הגר"נ טוקר
כתב להוכיח מכאן שצהר הינו אבן טובה
שאם הוא חלון מדוע לא זרקו משם את הזבל

ועוד שם בפרשה
מפני מה חשד העורב את נח שיתחתן עם בת זוגו והא איזה רב יסכים לחתם אותם?
ותי' שאם יש צהר בתיבה הכל יכול לבוא בחשבון

ומדוע לא הרחיב נח את התיבה שיהא מקום לכולם
ותי' שהשכנים הם חיות וזבל הם לא יתנו לך סנטימטר להרחיב
 
תחתים שנים ושלשים תעשה

פירש רש"י, שלש עליות זו על גב זו, עליונים לאדם, אמצעים למדור, תחתיים לזבל. ושמעתי להקשות, מדוע הוצרכו לייחד קומה תחתונה לזבל, והרי למ"ד שצוהר הוא חלון, היו יכולים לזרוק מהצוהר.

ולכאורה אפשר לומר, שהתיבה הייתה עניין של התבדלות מהעולם, ולכן גם לא יכל לפתוח החלון [עכ"פ כל זמן שירד המבול].

והנה בפרקי דר"א (פכ"ג) איתא, שנח נקב חור בתיבה להושיט לעוג מזונו, ואין להקשות מדוע לא יכל להוציא לו מהצוהר, שכן הפדר"א נוקט כשיטה שהצוהר היה מרגלית שמאירה. ולפי הפדר"א יקשה מדוע לא יכל לזרוק את הזבל מחור זה. ויתכן שגם מזה היה צריך להיבדל, ורק בשביל להאכיל את עוג יכל להוציא משם.​
לפי הפרקי דר"א היה לך להקשות יותר, כי לדבריו היתה אמת המים בקומה של החיות שנכנסת ויוצאת מהתיבה, להביא מים ולהוציא, וא"כ למה שלא יוציאו את הזבל משם.

אמנם לפי הפרקי דר"א מעיקרא לא קשיא מידי, כי הוא נוקט שלא היתה קומה של זבל כלל, וז"ל שם:

פרקי דרבי אליעזר פרק כג
וְהַמַּכְנִיסִים אַמַּת הַמַּיִם נִפְתָּחִים וְנִסְגָּרִים. וְכֵן בַּיָּצִיעַ הַתַּחְתּוֹנָה, וְכֵן בְּמַעֲלָה שְׁנִיָּה, וְכֵן בְּמַעֲלָה שְׁלִישִׁית.
מְדוֹר כָּל בְּהֵמָה וְחַיָּה בַּיָּצִיעַ הַתַּחְתּוֹנָה. מָדוֹר לְכָל הָעוֹפוֹת בַּיָּצִיעַ הַשְּׁנִיָּה. מְדוֹר שְׁקָצִים וּרְמָשִׂים וּבְנֵי אָדָם בַּיָּצִיעַ הַשְּׁלִישִׁית.

[בטקסט המקורי שלפניי הניקוד היה משובש, ונאמר שם כך:
מְדוֹר כָּל בְּהֵמָה וְחַיָּה, בַּיָּצִיעַ הַתַּחְתּוֹנָה, מָדוֹר לְכָל הָעוֹפוֹת. בַּיָּצִיעַ הַשְּׁנִיָּה, מְדוֹר שְׁקָצִים וּרְמָשִׂים. וּבְנֵי אָדָם בַּיָּצִיעַ הַשְּׁלִישִׁית.
וכמובן ששיבוש הוא]
 
פירש רש"י, שלש עליות זו על גב זו, עליונים לאדם, אמצעים למדור, תחתיים לזבל. ושמעתי להקשות, מדוע הוצרכו לייחד קומה תחתונה לזבל, והרי למ"ד שצוהר הוא חלון, היו יכולים לזרוק מהצוהר.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

בְּכׇל־קֹ֣דֶשׁ...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה