רות - מדוע מגילת רות נקראת בשבועות? | חמש מגילות רות - מדוע מגילת רות נקראת בשבועות? | חמש מגילות

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,719
תודות
4,729
נקודות
475
מלוקט [חלק] מהספר דיני פסח - שבועות בהוצאת דגל ירושלים

א) משום שמגילת רות נכתבה על ידי שמואל הנביא, כדי לספר על ייחוסו של דוד המלך, שנולד בשבועות.
(ירושלמי)

ב) מכיון שהקדוש ברוך הוא משלים שנותיהם של הצדיקים מיום ליום, נמצא דוד המלך שנולד בשבועות, נפטר בשבועות.
(בכור שור, בנין אריאל)

ג) ללמדך שלא ניתנה תורה אלא על ידי ייסורים ועוני.
אמרה תורה לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, תן חלקי בשבט של עוני, שאם עשירים עוסקים בי יהיו מתגאין, אבל כשהם עניים, הם מתעסקים בי ויודעים שהם רעבים.
(מדרש רות זוטא א, א)

ד) קוראים מגילת רות - משום שאבותינו לא קיבלו את התורה ולא נכנסו לברית אלא במילה וטבילה (כשם שגר המתגייר חייב במילה, טבילה וקבל עול מצוות), וכן רות המואבייה נתגיירה, להיכנס תחת כנפי השכינה.
(מחזור ויטרי, וכן בד"מ להרמ"א)

ה) כתיב במגילת רות (א, כב) "בתחילת קציר שעורים", ושבועות - תחילת הקציר.
(אבודרהם)

ו) תר"ו מצוות נתוספו לנו בחג השבועות על שבע מצוות בני נח, כמניין רות.

ז) המגילה הזאת אין בבה לא טומאה ולא טהרה, לא היתר ולא איסור; ולמה נכתבה, ללמד שכר של גומלי חסדים.
(לשון הילקוט רות רמז תרא)

ז) המגילה הזאת אין בה לא טומאה ולא טהרה, לא היתר ולא איסור; ולמה נכתבה, ללמד שכר של גומלי חסדים.
(לשון הילקוט רות רמז תרא)
ומתן תורה הוא חסד מתחילתו ובאמציעתו ובסופו.
(אליה רבה סימן תצד סעיף קטן י)
 
נערך לאחרונה:
ב) מכיון שהקדוש ברוך הוא משלים שנותיהם של הצדיקים מיום ליום, נמצא דוד המלך שנולד בשבועות, נפטר בשבועות.
(בכור שור, בנין אריאל)
הכוונה לכאו' הפוכה, שכיון שנפטר בשבועות נמצא שנולד בשבועות, ולידתו כתובה במגילת רות

ו) תר"ו מצוות נתוספו לנו בחג השבועות על שבע מצוות בני נח, כמניין רות.
חלקם נוספו לפני שבועות, כגון שבת ופרה וכיבוד אב ואם ודינין
 
וצ"ע, דתחילת קציר שעורים, בניסן
רות רבה (לרנר) פרשה ד
והמה באו בית לחם בתחילת קציר שעורים [אמ' ר' שמואל בר נחמן, כל מקום שנ' קציר שעורים,] בקצירת העמר הכתוב מדבר. [קציר חטים, בשתי הלחם הכת' מדבר]. קציר סתם, משמש לכאן ולכאן.
 
הרב @לב טוב ובהורמנא דהרב @אוהב ספר אפרש דבריו

הרי גם ז מצוות שנצטוו בני נח, נצטוו ישראל מחדש עליהם במתן תורה, וכנודע
אלא, שלפי שלא נתחדשו עליהם במתן תורה, לכך לא חשיב אלא תר"ו כמנין רות
והשתא קשה טובא, דאף במצוות שנצטוו במרה, לא נתחדשו במתן תורה, ואמאי עולים הם מן המנין?
 
הרב @לב טוב ובהורמנא דהרב @אוהב ספר אפרש דבריו

הרי גם ז מצוות שנצטוו בני נח, נצטוו ישראל מחדש עליהם במתן תורה, וכנודע
אלא, שלפי שלא נתחדשו עליהם במתן תורה, לכך לא חשיב אלא תר"ו כמנין רות
והשתא קשה טובא, דאף במצוות שנצטוו במרה, לא נתחדשו במתן תורה, ואמאי עולים הם מן המנין?
ז' מצות ניתנו בשלימות כדין כל בן נח שלא חסר להם במצוה לכן הם לא נמנים גם אצל ישראל בסיני
אמנם כאן הרי מצוות אלו לא ניתנו בשלימות כי לא היה ברית
והם רק למי שרוצה לבוא בברית כמו שכתבתי
 
וז' מצוות בני נח זה כן אותו חיוב???
כל מה שהיה יכול להיות קודם לכן היה להם
על דרך שאמרו בחצי דבר של עדות שאם ראה כל מה שיכול לראות הרי זה דבר שלם
אבל כאן מצוות לא שייכות רק למי שרוצה לבוא בברית נמצא שכל זמן שלא בא אין זה מצוה בשלימות אלא יש להשלים אותה ואם ח''ו לא היו מקבלים את התורה לא היה נשאר להם שבת וכבוד אבא ואמא [גם אם העולם לא היה חוזר לתוהו ובוהו].
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

מי מהרבנים יוכל לבאר בבקשה מהו 'אינו בתורת'?

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון