נח - מדוע נאמר "לך ולהם", והרי אסור לאדם לאכול קודם שיאכיל את בהמתו | בראשית נח - מדוע נאמר "לך ולהם", והרי אסור לאדם לאכול קודם שיאכיל את בהמתו | בראשית

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,640
תודות
7,679
נקודות
692
ואתה קח לך מכל מאכל אשר יאכל ואספת אליך והיה לך ולהם לאכלה

הקשה החת"ס, מדוע הוזכר נח קודם הבהמות, והרי בברכות (מ, א) אמרינן "אסור לאדם שיאכל קודם שיתן מאכל לבהמתו, שנאמר (דברים יא, טו) ונתתי עשב בשדך לבהמתך, והדר ואכלת ושבעת".

ובפשוטו יש ליישב שלא זכה בהם. והנה דודי הגאון ר' יהושע גריינימן שליט"א נקט בתחילה (תשפ"ב) שאף אם לא זכה בהם, מ"מ היה מוטל עליו להאכילם. אך שוב כתב (תשפ"ו) שאמנם מוטל עליו להאכילם, אך כיון שלא זכה בהם אינו מחוייב להקדימם.

והמהרי"ל דיסקין נוקט שנחשב שלא היה לו קנין הגוף כיון שאינו יכול לאוכלם, ולכן נחשב שהיה לו רק קנין פירות, וממילא לא היה חייב להאכילם. [ולכאורה דברי המהריל"ד זה חידוש גדול, שהאיסור כלפי שמיא לא לאוכלם, מגדיר שאינו קנין הגוף].


ושמעתי לתרץ, שכיון שהיו צריכים להאכילם ביום ובלילה, מובן שהקב"ה התיר לו לאכול קודם. ועי' כעי"ז באזנים לתורה ותורה מאירה (הובאו בספר אוצר התורה).

עוד יש ליישב בפשיטות, שרק ישראל מצווים על זה, ובן נח אינו מצווה בזה. ואף שגם בן נח אסור לו צער בעלי חיים גמור, כמו שמצאנו בבלעם שנתבע על שהכה את האתון, מ"מ אינו בחומר זה שיהא אסור לו לאכול קודם שיאכיל את בהמתו.​
 
בפשוטו (האמיתי) כל הדין שלא יאכל קודם לבהמתו, היינו כשהאוכל מזומן לשניהם, אבל כשבא לדאוג על נפשו וצובר אוכל לעת מצוקה, בזה פשוט וברור שאי"צ להקדים בחיפושו אחר מאכל בהמתו.
 
אין בזה קושייה כי לא משמע שהוא מקדים באכילה בהיות ש'אכלה' הוא שם, לא פעל. ועניינו שהאוכל יהיה לו ולהם, לא האכילה. לא כן בפסוק ואכלת ושבעת, שהוא פעל.
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

יש מחלוקת בין הב"י והרמ"א בחו"מ סי' שפ האם...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה