מדוע עונשו של הבועל ארמית קנאין פוגעין בו? | בית המדרש – דיונים תורניים מדוע עונשו של הבועל ארמית קנאין פוגעין בו? | בית המדרש – דיונים תורניים
שמעתי קושיא זו בשם הגר"א פילץ שרצה ליישב ע"ד מה שכתב האור שמח (הלכות רוצח ושמירת הנפש פ"ב) בדין גואל הדם שאינו מדין חיוב מיתה אלא ד"כיון דאמרה תורה דטבע האדם גלוי להיוצר כל, אשר בהיותו אינו כלוא במקלטו אז יחם לבבו והכהו, ולכן אין משפט מות להגואל הדם המכהו" עכ"ל. וכלומר דאין משפט מוות להורג נפש בשגגה אלא רק פטור על גואל הדם משום שגלוי וידוע ליוצר-כל שאין זה בכלל כח בחירתו להתגבר על יצרו מלהורגו.
ובדומה מש"כ רש"י באשת יפת תואר "שאם אין הקדוש ברוך הוא מתירה ישאנה באיסור".
והכא נמי הבועל ארמית אין לו משפט מוות ע"י בי"ד אלא שטבע הקנאי גלוי לפניו ית' שבראותו חילול ה' נורא שכזה אין יכולת בידו להימנע מלהורגו. ולכן אינו נענש ביד בי"ד אך הקנאין שפוגעים בו פטורים. ולזה אילו נהפך זמרי כו' שהרי אינו חייב מיתה אלא רק הקנאי שהרגו פטור, אך הוא עצמו מותר לו להציל את עצמו.
 

הודעות מומלצות

בעקבות מעשה שהיה
נתעוררתי לחפש אך לא מצאתי מי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון