וישלח - מדוע רחל לא זכתה לגדל את בנימין | בראשית וישלח - מדוע רחל לא זכתה לגדל את בנימין | בראשית
  • מחפשים אשכולות לפי נושא? השתמשו בקידומות! לחצו על קידומת ברשימה או בקידומת שמופיע בראש האשכול ברשימת הנושאים כדי לראות את כל האשכולות המסומנים בה.
  • תצוגת הפורום - ערכת עיצוב ברירת מחדל >>> השתתפו בסקר והשפיעו!

גרינפלד

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
3,881
תודות
8,084
נקודות
807
מובא מזוהר הקדוש שמכיון שרחל גנבה את התרפים וציערה את אביה, נגזר שלא תגדל את בנימין, וז"ל, תא חזי, לבן אזל ביומא חד, ארח שבעה ימים דאזל יעקב, בגין לאעקרא ליה מן עלמא, חד על דאזל, וחד על אינון תרפים, ואף על גב דרחל איהי עבדת לאעקרא ליה לאבוה מבתר ע"ז, אתענשת דלא רביאת ליה לבנימן, ולא קיימא בהדיה שעתא חדא, בגין צערא דאבוה, אף על גב דאתכוונת לטב, ע"כ.

ובשפתי צדיק (סוף פר' ויצא, אות נ) כתב, וז"ל: ותמוה כי באינו עושה מעשה עמך אין חיוב כיבוד. ונראה מכאן להוכיח דזה דוקא אחר מ"ת שהאב אינו ציית להתוה"ק אז פטור הבן מכיבוד. משא"כ קודם מתן תורה שזהו מצוה שהשכל מחייב, גם אין גוי מוזהר על שיתוף. ואחר שהודה לבן נחשתי ויברכני ד' ע"כ לא הי' לה לצערו, ע"כ[1].

ואולי אפשר לרמוז שקראה לו בן אוני, כי זה לשון של גזל, עי' רשב"ם על הפסוק "לא אכלתי באוני ממנו" [ובפסוקים שהביא שם], והכוונה בן שנענש מחמת גזילתי. ואולי אפשר להוסיף שתרפים הולך פעמים רבות עם און, עי' שמואל (א' טו, כג) [ומצודות שם שהתרפים הם שקר], וזכריה (י, ב).​


[1] והנה בשפתי צדיק מבואר ב' תירוצים, חדא שקודם מתן תורה אין פטור מכיבוד אב הרשע, ועוד שלבן לא היה רשע, כי האמין בה' ורק עבד בשיתוף. ולכאורה היה רשע בלא זה שרימה את יעקב והחליף את משכורתו ולכאורה זה גזל, וגם מה שהביא לו את לאה זה גזל. וצריך תלמוד בגדר גזל דבן נח.​
 
ואולי אפשר לרמוז שקראה לו בן אוני, כי זה לשון של גזל, עי' רשב"ם על הפסוק "לא אכלתי באוני ממנו" [ובפסוקים שהביא שם], והכוונה בן שנענש מחמת גזילתי.
רק להעיר, שעיקר כוונת הזוהר הייתה משום צער אביה ולא משום גזל, שהרי זהו המידה כנגד מידה שבזה, וגם מוזכר בארוכה צערו של האב, ואם הוא משום גזל מה התוספת בצער.
ולשון און אינה קשורה בצער האב משום צד.
ועדיין מצינו כמין חומרא בבן סורר לגניבה מאב ואם, ואולי הוא כעין פשרה מדברי הזהר לדברי פהא"ש שליט"א.
 
רק להעיר, שעיקר כוונת הזוהר הייתה משום צער אביה ולא משום גזל, שהרי זהו המידה כנגד מידה שבזה, וגם מוזכר בארוכה צערו של האב, ואם הוא משום גזל מה התוספת בצער.​
צדקו דבריך, רק יתכן שרמזה למאורע זה באומרה גזילתי [אינני בטוח שזה פירוש נכון מה שכתבתי].​
 

חברים מקוונים לאחרונה

הודעות מומלצות

המקובל הוא שרבינו בעל התוי''ט נפטר בו' אלול...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה