מהות התורה | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה מהות התורה | אוצר הגות מוסר ומחשבה יהודית | פורום אוצר התורה

דבר היושר

משתמש ותיק
gemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
הודעות
300
תודות
840
נקודות
176
נושא עמוק ורחב שהייתי רוצה לגעת בדבר המתקרא 'עין הסערה' [קרי: איני מעונין לדעת מהי 'סיבת' לימוד התורה, 'תכלית' לימוד התורה, החיוב ללמוד תורה ועוד נקודות רחבות נוספות].

בהק' ל'שערי ישר' מבואר הקשר המדהים בין ייעוד האדם בעולם לבין מטרת הבריאה, שהרי מצוות "קדושים תהיו" מצווה עלינו להידמות לבורא במידה האפשרית, ועלינו לנסות לגלם זאת, וכשם שמטרת הבורא בבריאה הייתה להיטיב עם הנבראים [שלא שייך במידה ההטבה לולי היה למי להיטיב] על כן רצונו שנהלך בדרכיו ונשאף אף אנו להיטיב עם זולתנו, הן ביחיד והן ברבים, ואך עי"ז נידמה להשי"ת בהליכותינו, שבכל תנועה ופעולה נגשים את אותה פעולה כביכול של הבורא יתברך שמו [אלא שאנו חלוקים מהבורא שהרי לא אין הנאה ממעשיו כלל].

אני הקטן מנסה להבין, וכי ביהדות הפרט נתפס אך כחלק מאיברי הכלל, ועליו להבין את מהות ה'אני' כחלק אינטרגלי מהכלל [מילותיו של ה'שערי ישר'] ויתר על כן עליו לגלם בעצמו את תנועותיו כפי איך שיעלה ויועיל להכלל?

אנוכי הקטן הבנתי את הדברים אך להיפוך, שכל מהות ה'כלל' נועד לשמש את האדם הפרטי קודם לכלל ו"אין בכלל אלא מה שבפרט", והאדם אמור לתפוס שכל הכלל נברא למען שיפור חייו הפרטיים, שכן "אדם יחידי נברא" [סנהדרין לח, א] ונברא בצלם אלקים, ועל כן כל מהות התורה היא שהאדם יגלם בעצמו את התכונות המוסריות – אלוקיות, וזהו האמור "קדושים תהיו כי אני ה' אלוקיכם" שעלינו לגלם בעצמינו את אותם תכונות מוסריות – אלוקיות, ושנידבק בקב"ה שהוא השלימות המוסרית המוחלטת, וננסה לחקות אותו בכל מידה אפשרית, דהנה אף בשאר המשפטים המובנים ביותר כמו רכילות, גזל, כיבוד הורים, נקימה ונטירה, ואהבת אחרים, מתנות עניים ועוד ועוד ואלו נכתבו בנימוק ש"אני ה'", דבר המוכיח למעלה מכל ספק על מהות כל המצוות הללו דגם באשר אנו עוסקים במשפטים מובנים מעין אלו, אין תכלית מעשינו היא לתקן את העולם או לעזור להאחרים, אלא אנו באים לתקן עצמינו, ולגלם בנו את אותם תכונות שלו יתברך [קרי: איננו באים לנהוג אך בעולם המעשה כפי איך שהוא היטיב, גם אנו ניטיב, אלא שזה יתגלם בנו בעולם המחשבה והעשייה בהאדם עצמו].

וכהאמור בגמ' בסוטה [יד, א;] ובשבת [קלג, ב;] שמה הוא רחום אף אתה רחום, ומה הוא חנון אף אתה, וכו' וכו', כלומר, זוהי הדרכה להידמות לקב"ה במידותיו, וזוהי למעשה עיקרה של התורה, להפוך את האדם לבעל דמות מוסרית אלוקית, כפי איך שהוא נברא, "בצלם אלוקים".

ומכאן באים דברי הגמ' [סנהדרין צט, ב;] שכל המלמד בן חברו כאילו עשאו, ומוכרח דהתורה היא בוראת את 'מציאות' האדם [כצורת נבראתו כ'צלא אלוקים'] וכדברינו, ועל דבר זה יוטעמו דברי המדרש רבה [ויקרא לה, ז;] "אמר ר' חנינא בר פפי כו' אם שמרתם את התורה הריני מעלה עליכם כאלו עשיתם עצמכם ועשיתם אותם".

אלא שישנם מצוות שהם 'שכליות' ומובנות לנו על פי דרכי השכל וההיגיון, וישנם מצוות שהם אינם מובנים לנו מחמת עומקם הרב, אבל תכלית כולם היא אחת – שנידמה במידה מסויימת לבורא יתברך וננסה ככל היותר להוות הצלם אלוקים שבתוכינו.

אשמח אם מאן דהו יחכים אותי בנושא רחב זה, שחוץ משקלול נתונים מגמרות שונות – אין לי בו יד ורגל [כמו כן, אשמח למקורות ברורים ולא הפרחות סברות באוויר, זה כל חבר מהפורום יכול לעשות בן רגע].
 
ראשית - אשמח אם תצטט את לשונו המדויקת של ר' שמעון, לא היה לי כח לחפש בהקדמה הארוכה את הנושא המדובר [הדברים שהבאת ממנו בהתחלה, כמובן, אינם מכריחים את הענין של היחיד כחלק מהכלל].

לעצם השאלה, אני מאמין שגם אתה לא חולק על המושג של 'כלל ישראל', ועל הרעיון של 'ציבור', [וכבר בש"ס מצאנו כמה דוגמאות כאלו, ולדוג' הלכה ואין מורין כן, שעניינו הוא שבתור הנהגה ציבורית לא מנהיגים כך את הציבור אך בתור הנהגה לפרט אפשר להתנהג כך].

ענין נוסף וחשוב, עצם הזכרת הקב"ה כדמות מוסרית, מביאה לידי גיחוך, מרגיזה, ומעציבה, המוסריות שאתה מדבר עליה היא מזויפת מתוכה, ערך פחות וזול, שנועד להפוך את העולם קצת פחות רע ממה שהוא, ברור שהיא לא ערך בפני עצמה, ולכאורה אין לה מקום. [רק לדוגמא - ענין מוסר המלחמה, שכיום מוסכם ומקובל בכל הועלם, אך בתורה רואים לא ככה, עי' באריכות במאמרו של הרב אליהו זיני 'על המוסר בשעת מלחמה', באוצר החכמה, שהוכיח מכל התנ"ך שהכללים הם שונים].
ובאמת אחרי שאמרת את הפשט היפה כל כך על 'אני השם', חבל שלא שידרגת אותו קצת יותר, והיית אומר שאפילו בדברים שהם נראים לנו אנושיים שכליים ומוסריים, מ"מ גם אלו עניינים אלוקיים. [זה ממש חורה לי שאתה הופך גם את המצוות האלוקיות למצוות מוסריות, ורק אנחנו לא יודעים לזהות את המוסריות שבהם, זה פשוט הזוי].
סתם ככה, אני ממליץ לך לעיין בקונטרס מלחמת הרוח שחיבר הרב אוריה עינבל [בהמלצת ועידוד הגר"ד לנדו שליט"א, נמצא ברשת], שתבין מהי המוסריות, התרבות המערבית, ושאר הענינים, כמה הם שקריים ולא נכונים.

אגב, עצם הפשט של 'אני השם' הוא יפה, אך צריכים לבדוק אם בתורה כתוב אני השם גם על מצוות שאינם מכונות 'שכליות'. [ושמא דוקא במצוות השכליות הדגישו את הענין].
 
נושא עמוק ורחב שהייתי רוצה לגעת בדבר המתקרא 'עין הסערה' [קרי: איני מעונין לדעת מהי 'סיבת' לימוד התורה, 'תכלית' לימוד התורה, החיוב ללמוד תורה ועוד נקודות רחבות נוספות].

בהק' ל'שערי ישר' מבואר הקשר המדהים בין ייעוד האדם בעולם לבין מטרת הבריאה, שהרי מצוות "קדושים תהיו" מצווה עלינו להידמות לבורא במידה האפשרית, ועלינו לנסות לגלם זאת, וכשם שמטרת הבורא בבריאה הייתה להיטיב עם הנבראים [שלא שייך במידה ההטבה לולי היה למי להיטיב] על כן רצונו שנהלך בדרכיו ונשאף אף אנו להיטיב עם זולתנו, הן ביחיד והן ברבים, ואך עי"ז נידמה להשי"ת בהליכותינו, שבכל תנועה ופעולה נגשים את אותה פעולה כביכול של הבורא יתברך שמו [אלא שאנו חלוקים מהבורא שהרי לא אין הנאה ממעשיו כלל].

אני הקטן מנסה להבין, וכי ביהדות הפרט נתפס אך כחלק מאיברי הכלל, ועליו להבין את מהות ה'אני' כחלק אינטרגלי מהכלל [מילותיו של ה'שערי ישר'] ויתר על כן עליו לגלם בעצמו את תנועותיו כפי איך שיעלה ויועיל להכלל?

אנוכי הקטן הבנתי את הדברים אך להיפוך, שכל מהות ה'כלל' נועד לשמש את האדם הפרטי קודם לכלל ו"אין בכלל אלא מה שבפרט", והאדם אמור לתפוס שכל הכלל נברא למען שיפור חייו הפרטיים, שכן "אדם יחידי נברא" [סנהדרין לח, א] ונברא בצלם אלקים, ועל כן כל מהות התורה היא שהאדם יגלם בעצמו את התכונות המוסריות – אלוקיות, וזהו האמור "קדושים תהיו כי אני ה' אלוקיכם" שעלינו לגלם בעצמינו את אותם תכונות מוסריות – אלוקיות, ושנידבק בקב"ה שהוא השלימות המוסרית המוחלטת, וננסה לחקות אותו בכל מידה אפשרית, דהנה אף בשאר המשפטים המובנים ביותר כמו רכילות, גזל, כיבוד הורים, נקימה ונטירה, ואהבת אחרים, מתנות עניים ועוד ועוד ואלו נכתבו בנימוק ש"אני ה'", דבר המוכיח למעלה מכל ספק על מהות כל המצוות הללו דגם באשר אנו עוסקים במשפטים מובנים מעין אלו, אין תכלית מעשינו היא לתקן את העולם או לעזור להאחרים, אלא אנו באים לתקן עצמינו, ולגלם בנו את אותם תכונות שלו יתברך [קרי: איננו באים לנהוג אך בעולם המעשה כפי איך שהוא היטיב, גם אנו ניטיב, אלא שזה יתגלם בנו בעולם המחשבה והעשייה בהאדם עצמו].

וכהאמור בגמ' בסוטה [יד, א;] ובשבת [קלג, ב;] שמה הוא רחום אף אתה רחום, ומה הוא חנון אף אתה, וכו' וכו', כלומר, זוהי הדרכה להידמות לקב"ה במידותיו, וזוהי למעשה עיקרה של התורה, להפוך את האדם לבעל דמות מוסרית אלוקית, כפי איך שהוא נברא, "בצלם אלוקים".

ומכאן באים דברי הגמ' [סנהדרין צט, ב;] שכל המלמד בן חברו כאילו עשאו, ומוכרח דהתורה היא בוראת את 'מציאות' האדם [כצורת נבראתו כ'צלא אלוקים'] וכדברינו, ועל דבר זה יוטעמו דברי המדרש רבה [ויקרא לה, ז;] "אמר ר' חנינא בר פפי כו' אם שמרתם את התורה הריני מעלה עליכם כאלו עשיתם עצמכם ועשיתם אותם".

אלא שישנם מצוות שהם 'שכליות' ומובנות לנו על פי דרכי השכל וההיגיון, וישנם מצוות שהם אינם מובנים לנו מחמת עומקם הרב, אבל תכלית כולם היא אחת – שנידמה במידה מסויימת לבורא יתברך וננסה ככל היותר להוות הצלם אלוקים שבתוכינו.

אשמח אם מאן דהו יחכים אותי בנושא רחב זה, שחוץ משקלול נתונים מגמרות שונות – אין לי בו יד ורגל [כמו כן, אשמח למקורות ברורים ולא הפרחות סברות באוויר, זה כל חבר מהפורום יכול לעשות בן רגע].

אני שמח לראות את העומק והרצינות שבהם אתה ניגש לנושא עמוק זה. ניכר שאתה מעוניין לרדת לשורש העניין ולהבין את תכלית התורה והמצוות. אנסה לענות על שאלתך ולספק לך מקורות ברורים שיעזרו לך להעמיק בנושא.

 
לשון הרמב"ם [פ"ח ממלכים הי"א] 'כל המקבל שבע מצות ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם ויש לו חלק לעולם הבא והוא שיקבל אותן ויעשה אותן מפני שצוה בהן הקב"ה בתורה והודיענו על ידי משה רבינו שבני נח מקודם נצטוו בהן אבל אם עשאן מפני הכרע הדעת אין זה גר תושב ואינו מחסידי אומות העולם ולא [וי"ג 'אלא'] מחכמיהם'.

ואמנם, בשמונה פרקים [פרק ו] כתב שמה שאמרו חז"ל אל תאמר אי אפשי אלא אפשי והתורה אסרתו, הני מילי במצוות שמעיות, אך במצוות שכחיות כגון גזל ורציחה בהם כל אדם צריך לתעב מצד עצמו את הגזל והרציחה. אכן, כבר אמר בזה הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, שזה כמו שיציעו לאדם לשתות דם שייגעל מזה, אך אם יתברר לו שזה רעל, הוא לא ישתה את זה בגלל שזה רעל ולא בגלל שזה מגעיל, וה"ה במצוות שכליות, לאחר שאסרתם התורה האדם צריך לפרוש מהם בגלל ציווי התורה ולא בגלל המוסריות שבהם.

[וביוצרות לפרשת פרה אמרו 'אֵין לְהָבִין סוֹד תּוֹרָתֶךָ. וְלֹא זִקּוּק אִמְרָתֶךָ. וְלֹא צֵרוּף גְּזֵרוֹתֶיךָ: בְּכֵן אֵין לְהָמִיר. וְלֹא לְהַתְמִיר. אֵין לְהַרְהֵר. וְלֹא לְחַרְחֵר. אֵין לֵידַע וְלֹא לְיַדַּע. עֲמוּקָּה מִשְּׁאוֹל מַה תֵּדָע. נָעוּ מַעְגְּלוֹתֶיהָ לֹא תֵדָע: זוֹ בַּאֲמִירָה וְזוֹ בִּגְזֵרָה. זוֹ בַּאֲסִיפָה וְזוֹ בַּחֲסִיפָה. זוֹ בִּנְשִׁיקָה וְזוֹ בִּתְשׁוּקָה. זוֹ בִּכְבִישָׁה וְזוֹ בְּהַפְרָשָׁה. זוֹ בִדְרִישָׁה וְזוֹ בַּחֲרִישָׁה: וְכָל אִמְרָהּ הֶחָקוּק בָּהּ חֻקָּה. אֵין לְהַרְהֵר וְלוֹמַר עַל מַה נֶחֱקָקָה. שֶׁכַּךְ נִתְּנָה בִּנְשִׁיקָה'].
 
אני הקטן מנסה להבין, וכי ביהדות הפרט נתפס אך כחלק מאיברי הכלל, ועליו להבין את מהות ה'אני' כחלק אינטרגלי מהכלל [מילותיו של ה'שערי ישר'] ויתר על כן עליו לגלם בעצמו את תנועותיו כפי איך שיעלה ויועיל להכלל?
"עבודת כל יחיד שהוא, לעולם אינה אלא חלק מהכל; נדרש מאמץ לא פחות מצדו של אחיו כדי להשלים את הפעולה כולה: ״לא עליך המלאכה לגמור״ (אבות ב, טז); הוא נדרש לתרום את תרומתו האישית לכלל, והיא נשקלת בקנה המידה של המקדש". [רש"ר הירש שמות ל יג].

באמת ככה לכאורה מוכח מכך שכל יהודי מצווה בתרי"ג מצוות על אף שאין יהודי שיכול לקיים את כל התרי"ג מצוות באופן טכני, משום שיש מצוות שהם רק לכהנים ויש מצוות שהם רק לישראלים, ובית המנוגע לא היה ולא עתיד להיות, וא"כ כיצד אפשר לצוות על כל יהודי את כל התרי"ג מצוות, ועי' בקרית ספר להמבי"ט בהקדמה ז' שהאריך בזה ושורש דבריו הוא ע"ד הנ"ל, שהיחיד הוא חלק מהכלל ואת הכלל כולו אפשר לצוות בתרי"ג מצוות, והיחיד מצווה בהם בתורת חלק מהכלל [ועדיין צ"ע מבית המנוגע ובסו"מ].

[ועי' עוד במשך חכמה, שמות יט ח, 'הנה מצות התורה יש אשר לכהנים ויש אשר ללוים ויש לכה״ג ויש למלך, או לסנהדרין, ויש למי שיש לו קרקע ובית רק בכלל ישראל צריכה התורה להתקיים וכל ישראל ערבין זה לזה ובקיומם כולן מקבלין שכר, ואתן צאן מרעיתי אדם אתם, שכל האומה הישראלית הוא אדם אחד, יש אשר הוא כלב [כמו שאמרו צדיקים לבן של ישראל] ויש כראש, ויש כעין והוא שנמצא ראשי העדה עיני העדה, וכל אחד צריך לקיים מצוה התלויה בו ובכללותם הוא אדם שלם, לכן על מצות שאין לקיימם צריך ללמוד, דכל העוסק בתורת חטאת כאילו הקריב כו׳ או להחזיק לומדי תורה, לכן להלן ענו כל אשר דבר ה׳ נעשה ונשמע יש מהם שנעשה מה ששייך אצלינו ויש שנשמע שנלמד ונבין פנימותם והלכותיהם וחוקותיהם, אבל כאן ענו כל העם יחדיו כל אשר דבר ה׳ נעשה, שבכללות העם כאחד כולם יחדיו יעשו כל אשר דבר ה׳ וכל אחד יעשה השייך לו ודו״ק'].

יסוד זה מבואר גם בחרדים [סא], ומהרח"ו [עץ הדעת טוב יתרו], וידוע [עי' פע"ח שער הסליחות פרק ח], שהאריז"ל אמר להתודות את כל האמור בוידוי, גם מה שיודע בבירור שלא חטא מימיו משום שהוידוי הוא בשביל כלל ישראל.

נעזרתי בציטוטים מהספר החדש 'תפקיד האדם' של הרב גילי בקנרוט.
 
[ועדיין צ"ע מבית המנוגע ובסו"מ].
לכאורה הביאור בזה שאפילו שבאמת האמיתית ידוע להקב"ה שלא יהיה, אולם כל עוד במציאות אין סתירה לכך, אין שום מניעה שהתורה תצווה על כך. לא בשמים היא.

אם כי, באופן כללי איני מבין מה הקושיא של המבי"ט משם, הרי זה מצוות שכל אחד מצווה בהם ולא רק כלל ישראל. וצ"ע.

אולי תצטט את לשון הקרי"ס?
 

קבצים מצורפים

לשונו [מהקבצים הנ"ל - באדיבות @ספרייה תורנית וייש"כ] היא -
'לעולם א"א שיקיים כל רמח מצות עשה ואפי' הוא מלך או כהן שנתוספו בהן הרבה מצוות, והא איכא עיר הנדחת ובית המנוגע למ"ד דלא היו ולא עתידין להיות'.

ולכאו' מבואר בדבריו שעל אדם פרטי א"א לצוות דברים שלא יתרחשו לעולם, אך על גוף כללי וקומה שלמה של עם ישראל כן אפשר לצוות. וצ"ע.
 

הודעות מומלצות

עמך יצר פוסט חדש...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון