מה ההיתר של פורמנו וכן של אוצה"ח להפעיל מאגר ספרים תורניים ברשת הפתוחה לכל מאן דבעי....? | בית המדרש – דיונים תורניים מה ההיתר של פורמנו וכן של אוצה"ח להפעיל מאגר ספרים תורניים ברשת הפתוחה לכל מאן דבעי....? | בית המדרש – דיונים תורניים

נדיב לב

משתמש מוביל
gemgemgemgemgem
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
הודעות
1,310
תודות
5,012
נקודות
375
יש לדון אם קיים היתר בשופי לעלות מאגר של ספרי קודש לרשת שפתוחה בפני יהודים וגויים כאחת.. שלא לעבור על איסור המובא בגמ' חגיגה יג. שאין מוסרין דברי תורה לנכרי. אמנם לפי מש"כ בשו"ת יד אליהו (ד"ה אך אם) המצו"ב, יש ליישב, למרות שמאגר הספרים כולל ד"ת שאינם מז' מצוות ב"נ, דתלינן במה שמותר לו וכמש"כ שם. לפ"ז אפשר בשופי למכור לגוי מנוי לאוצר החכמה. וכן לאפשר לגויים להירשם לפורמינו (אספקלריה...), ודי בזה שיש שם אשכול אחד שנוגע לז' מצוות ב"נ.​


שו"ת יד אליהו סוף סימן מח וז"ל:
ולענין אם מותר למכור להם ספרי קודש זה ג"כ תלוי בזה דאי אין יכול העכו"ם להמציא ספרים אלו כ"א על ידי ישראל א"כ הוי כתרי עברא דנהרא דאסור להושיט לו כו' ואסור מלפני עור לא תתן מכשול ועיין בי"ד סימן קנ"א (ומלבד שאפשר שי"ל משום בזיון ספרים דלמא יבזה אותם ח"ו) ואף במקום דאינו עובר מלפני עור אסור עכ"פ מדרבנן כמ"ש התוס' בריש שבת:

אך אם יש בספרים אילו דינים מז' מצות שהם שייכים בהם א"כ י"ל דמתחילה אינו קונה כי אם ללמוד שהוא שייך בהם: ואפשר דאין לחוש שמא קונה בהם ללמוד מה שאסור לו רק תלינן במה שמותר לו וכדרך שאמרו בשביעית מ"ז ומ"ח זה הכלל כו' לאסור ולהיתר מותר:

וכמ"ש הרמב"ם בפ"ח מהל' שביעית: ועיין בי"ד סימן קל"ט עמ"ש בס' לקט הקמח ב"ד דף ק"ז בדין לימוד עם העכו"ם משום קצת סכנה ומכירת ספרים שכיון לדעתי בכמה דברים ע"ש באריכת ואין להאריך יותר ושלום:
 
יש לדון אם קיים היתר בשופי לעלות מאגר של ספרי קודש לרשת שפתוחה בפני יהודים וגויים כאחת.. שלא לעבור על איסור המובא בגמ' חגיגה יג. שאין מוסרין דברי תורה לנכרי.
נ"ל כיון שהיום יש כבר ויקיטקסט כדו' אין לחשוש לכך.
 
יש לדון אם קיים היתר בשופי לעלות מאגר של ספרי קודש לרשת שפתוחה בפני יהודים וגויים כאחת.. שלא לעבור על איסור המובא בגמ' חגיגה יג. שאין מוסרין דברי תורה לנכרי. אמנם לפי מש"כ בשו"ת יד אליהו (ד"ה אך אם) המצו"ב, יש ליישב, למרות שמאגר הספרים כולל ד"ת שאינם מז' מצוות ב"נ, דתלינן במה שמותר לו וכמש"כ שם. לפ"ז אפשר בשופי למכור לגוי מנוי לאוצר החכמה. וכן לאפשר לגויים להירשם לפורמינו (אספקלריה...), ודי בזה שיש שם אשכול אחד שנוגע לז' מצוות ב"נ.​


שו"ת יד אליהו סוף סימן מח וז"ל:
ולענין אם מותר למכור להם ספרי קודש זה ג"כ תלוי בזה דאי אין יכול העכו"ם להמציא ספרים אלו כ"א על ידי ישראל א"כ הוי כתרי עברא דנהרא דאסור להושיט לו כו' ואסור מלפני עור לא תתן מכשול ועיין בי"ד סימן קנ"א (ומלבד שאפשר שי"ל משום בזיון ספרים דלמא יבזה אותם ח"ו) ואף במקום דאינו עובר מלפני עור אסור עכ"פ מדרבנן כמ"ש התוס' בריש שבת:

אך אם יש בספרים אילו דינים מז' מצות שהם שייכים בהם א"כ י"ל דמתחילה אינו קונה כי אם ללמוד שהוא שייך בהם: ואפשר דאין לחוש שמא קונה בהם ללמוד מה שאסור לו רק תלינן במה שמותר לו וכדרך שאמרו בשביעית מ"ז ומ"ח זה הכלל כו' לאסור ולהיתר מותר:

וכמ"ש הרמב"ם בפ"ח מהל' שביעית: ועיין בי"ד סימן קל"ט עמ"ש בס' לקט הקמח ב"ד דף ק"ז בדין לימוד עם העכו"ם משום קצת סכנה ומכירת ספרים שכיון לדעתי בכמה דברים ע"ש באריכת ואין להאריך יותר ושלום:
תמהני על עצם הנחת כבודו שזה חשיב "מסירת ד"ת לנכרי", אתה פותח בית מדרש וירטואלי - האם זה שהוא יכול להכנס נחשב שמסרת לו את הספר?!
וכי אם תפתח ישיבה והדלת תהיה פתוחה יאמר כבודו שהדבר אסור?
 
תמהני על עצם הנחת כבודו שזה חשיב "מסירת ד"ת לנכרי", אתה פותח בית מדרש וירטואלי - האם זה שהוא יכול להכנס נחשב שמסרת לו את הספר?!
וכי אם תפתח ישיבה והדלת תהיה פתוחה יאמר כבודו שהדבר אסור?
יש בוטים שמקבצים מידע באופן אותומטי מפורומים חרדים.
 
תמהני על עצם הנחת כבודו שזה חשיב "מסירת ד"ת לנכרי", אתה פותח בית מדרש וירטואלי - האם זה שהוא יכול להכנס נחשב שמסרת לו את הספר?!
וכי אם תפתח ישיבה והדלת תהיה פתוחה יאמר כבודו שהדבר אסור?
תמהני על הדמיון של מר. דמה בנפשך אדם פותח מוזאיון חינמי... בלב תל אביב, מנהטן וכל מקום המוני שעוברים ושבים בו אומות העולם מכל הגוונים.

בכל מקרה השאלה התעוררה בעקבות הנידון בשו"ת הנזכר, שיש איסור למכור ספרים לנכרי על אף שמן הסתם הסוחר מוכר על פי רוב ליהודים וגם לא רכש סחורתו במיוחד עבור גויים. למעשה יש כמה סיבות שמותר כפי שנכתב.
 
תמהני על הדמיון של מר. דמה בנפשך אדם פותח מוזאיון חינמי... בלב תל אביב, מנהטן וכל מקום המוני שעוברים ושבים בו אומות העולם מכל הגוונים.

בכל מקרה השאלה התעוררה בעקבות הנידון בשו"ת הנזכר, שיש איסור למכור ספרים לנכרי על אף שמן הסתם הסוחר מוכר על פי רוב ליהודים וגם לא רכש סחורתו במיוחד עבור גויים. למעשה יש כמה סיבות שמותר כפי שנכתב.
מה הקשר? זה לא מוזיאון... זה בית מדרש וירטואלי, זה נועד בשביל שאנשים ילמדו...
 
תתן לי גוי אחד שזה מעניין אותו
חוקרים למשל.
אולי גם תגיש שאסור לשים בחלון ראווה ד"ת כי אולי גוי יקרא את זה
נכון שזה נגיש אבל אין שום גוי שייכנס
אכן לדברי היד אליהו יש לדון גם במקרה שמציגים במקום שנגיש לגויים טקסט תורני בחלון ראווה. (ושוב, יש כמה סיבות להיתר וכמש"נ. אבל אתה רואה שזה לא כזה מופרך).
אגב, זה מצוי יותר ממה שאתה חושב. לדוגמא, 'קודקס ששון' כתב היד היקר בהיסטוריה שנמצא במוזאונים ונחקר בכל העולם. וזה באמת נידון ככל והגויים מתעמקים וקוראים בו.
 
מאגר אוצר החכמה זה עסק מסחרי לכל דבר.
אם אתה מתייחס לזה כך, אז מה הבעיה כל עוד לא מכרו זאת לנכרי?
אסור לפתוח חנות ספרים לכולם - שמא יבוא נכרי ויעין בספרים ע"מ לרוכשם למחקרו?
 

הודעות מומלצות

בעקבות דיון אחר שעלה כאן אשאלה את הרה''ג דכאן...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון