מתחילים מחדש
משתמש מוביל
- הודעות
- 443
- תודות
- 1,053
- נקודות
- 101
ועיי' בדברי רבן יוחנן בן זכאי "ואיני יודע באיזה דרך מוליכין אותי"
צודק זה לא ברשי אני זוכר שראיתי את זה כשלמדתי את הסוגיה אני יבדוק
אולי זה התבלבל לי עם הסיפור של ר' כהנא כי באמת חפשתי אתמול ולא מצאתיכוונתך אולי למו"ק כח. דנפיש ביעתותיה וברש"י דמלאך המות
בברכות כח: ר' יוחנן בן זכאי מתייחס לשאלה זו וכך מובא שם: וכשחלה רבי יוחנן בן זכאי, נכנסו תלמידיו לבקרו. כיון שראה אותם התחיל לבכות. אמרו לו תלמידיו: נר ישראל, עמוד הימיני, פטיש החזק, מפני מה אתה בוכה? אמר להם: אילו לפני מלך בשר ודם היו מוליכין אותי, שהיום כאן ומחר בקבר, שאם כועס עלי - אין כעסו כעס עולם, ואם אוסרני - אין איסורו איסור עולם, ואם ממיתני - אין מיתתו מיתת עולם, ואני יכול לפייסו בדברים ולשחדו בממון - אף על פי כן הייתי בוכה; ועכשיו שמוליכים אותי לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, שהוא חי וקיים לעולם ולעולמי עולמים, שאם כועס עלי - כעסו כעס עולם, ואם אוסרני - איסורו איסור עולם, ואם ממיתני - מיתתו מיתת עולם, ואיני יכול לפייסו בדברים ולא לשחדו בממון; ולא עוד, אלא שיש לפני שני דרכים, אחת של גן עדן ואחת של גיהנם, ואיני יודע באיזו מוליכים אותי - ולא אבכה?
האם זה טוב או לאזה הטבע שהקב"ה הטביע בבריותיו.
אם לא יפחד,האם זה טוב או לא
לדוג' יש גם טבע של פחד, ואפשר ורצוי להתגבר על הפחד [נכלל בתלמידי קלם, שהיו יוצאים ליערות, לשבור את מידת הפחד]
האם גם כאן זה משהו טוב במהותו, או לאו דווקא, ואדרבה, יש ענין להתגבר עליו?
אפשר בשכל, ובאמת רוב הענין הוא בשכלאם לא יפחד,
לא יוכל לקיים בנפשו 'יזכיר לו יום המיתה'
סתם כך, להתגבר על פחד? בשביל מה?ואפשר ורצוי להתגבר על הפחד
אם לא יפחד,
לא יוכל לקיים בנפשו 'יזכיר לו יום המיתה'
אפשר בשכל, ובאמת רוב הענין הוא בשכל
לא חייבים עם רגש הפחד.
באמת פשוט שכל חי מעצם היותו חי, מבוסס על 2 דברים עיקריים שהם הישרדות ורביה, השאלה העמוקה יותר היא, האם יש לזה גם הבנה לוגית חיצונית לטבע שלנו? לדעתי כן, גם במובנים רוחניים של סוף ההזדמנות לעשות את תפקידנו וייעודנו נאמנה, וזה אגב, משותף לכל בני האנוש באשר הם, כל אחד על פי אמונותיו, וכן, גם במובנים יותר ארציים, משום שאחד המוצרים החשובים ביותר לאדם, הוא השליטה בחייו, ומוות ותוצאותיו זהו הדבר שהמהות הכי בסיסית שלו היא חוסר שליטה, ובאמת ככל שאדם מאמין שהגוף הוא הקליפה החומרית של הנשמה הנצחית כך יפחת הפחד מעצם המוות, ויגבר הרצון לבוא למוות מוכן, ולפחד ממצב שבו המוות יתפוש אותו לא מוכן.נראה ברור, כי הקב"ה הטביע באדם, שמאוד מאוד רוצה לחיות. כי החיים זה ה"עצם" שלו. וממילא הוא מאוד לא רוצה למות.
ואכן אין לזה שום קשר ליום הדין.
מוכר הסיפור על איזה אפיקורס שקנה חפץ שהוא סגולה נגד דיבוקיםאם הבנתי את כוונתך, שאלתך היא גם על מינים ואפיקורסים או גויים שאינם מאמינים כלל בלפני מי אתה עתיד ליתן דין וחשבון,
אנשים רואים מה קורה כשאדם נפטר...ואני הקטן שואל, למה?
מה כל כך מפחיד בזה?
זו גם הסיבה שהרבה מפחדים מהחושך...שמעתי מהגאון רבי שמחה כהן זצ"ל
שהסיבה שאדם לא רוצה למות
זה נובע מהפחד מהבלתי נודע
לעניינינו: הפחד אצל אפיקורסים הוא ממה שמצפה להם, כי אפילו שהם אומרים שהם לא מאמינים, בסופו של דבר הם מאמינים טוב טוב
אני נוהג לשאול את זה גם בחיים האמיתייםאבל בחיים האמיתיים אף אחד לא יעיז לשאול למה
כי ברור ששם יותר טובכמעט כל אחד רוצה לחיות הרבה שנים.... מברכים אנשים ב'אריכות ימים'
סימן שאנשים רוצים להיות בעולם הזה הרבה שנים.
אז למה לא רוצים לחזור בגלגול....?
אז אתה רוצה להגיע לשם מהר יותר?כי ברור ששם יותר טוב