שבת קודש - ממכניסי שבת בטבריה - אזהרת רבני העיר בני ברק | ענייני דיומא שבת קודש - ממכניסי שבת בטבריה - אזהרת רבני העיר בני ברק | ענייני דיומא
התוכן בודאי נכון
אבל הכותרת ממש לא
בטבריה היה חשש אמיתי שמא כעת החמה שקעה - שהרי טבריא העתיקה בצל הר ברניקי והחמה נעלמת להם כעשרים דקות לפני השקיעה, ולכן קיבלו שבת מוקדם.
וכשידעו מתי השקיעה - לא חששו, כמבואר בירושלמי שרבי אמי מל בטבריא בשבת על סמך עדות הנשים שראו את החמה מאירה על הר סוסיתא [=רכס עין גב - בחוף המזרחי של הכנרת] בעת הלידה
 
יפה
אבל מהו יהי חלקי?
ואא"ל שאם אני יהא בטבריה אני יחמיר כמוהם,
דא"כ אמאי מסיים וממוצאי שבת בציפורי,
והרי הוא אותה חומרא, לחשוש.
וע"כ הכוונה שאפי' שהוא לא בטבריה וציפורי, אעפ"כ מקדים כמו שהם מקדימים,
אפי' היכא שאין מקום לחשוש.
 
יפה
אבל מהו יהי חלקי?
ואא"ל שאם אני יהא בטבריה אני יחמיר כמוהם,
דא"כ אמאי מסיים וממוצאי שבת בציפורי,
והרי הוא אותה חומרא, לחשוש.
וע"כ הכוונה שאפי' שהוא לא בטבריה וציפורי, אעפ"כ מקדים כמו שהם מקדימים,
אפי' היכא שאין מקום לחשוש.
לא ממש הבנתי מה אתה מקשה או מוכיח
ומ"מ ביארתי סוגיא זו כאן
 

קבצים מצורפים

לא ממש הבנתי מה אתה מקשה או מוכיח​
המציאות היא כדברי מר
אולם כאשר אמר רבי יוסי "יהא חלקי עם מכניסי שבת בטבריא ומוציאיה בצפורי"
הוא לא התכוון דווקא אל הדרים שם, אלא שהם עושים זאת מחמת הספק, וכל העושה כן אף שלא מחמת הספק הרי זה משובח.

וז"ל הרנ"ג שם על אתר "אמר ר' יוסי יהא חלקי עם מכניסי שבת בטבריא ועם מוציאי שבתות בציפורי. לפי שטבריא היתה נמוכה והחמה שוקעת שם בעוד יומם והיו יושביה מקבלין עליהן השבת משקיעת החמה אצלם ושקיעתה לשם קודם שקיעתה במקומות הגבוהין ומי שמקבל עליו הכנסת השבת מאותה השעה הרי עשה סייג לעצמו והוא משובח ומעולה מן היושבים במקומות הגבוהין ובהרים וכנגדן מוציאי שבת בציפורי שהיא גבוהה טפי ומאחרין לשם פני המזרח להכסיף ושוהין ומאדימין והיו מקבלין עליהן שימור השבת עד שמכסיפין פני המזרח התחתון והעליון ולפיכך הן משובחים בזה הענין יותר מאנשי טבריא"​
 
המציאות היא כדברי מר
אולם כאשר אמר רבי יוסי "יהא חלקי עם מכניסי שבת בטבריא ומוציאיה בצפורי"
הוא לא התכוון דווקא אל הדרים שם, אלא שהם עושים זאת מחמת הספק, וכל העושה כן אף שלא מחמת הספק הרי זה משובח.

וז"ל הרנ"ג שם על אתר "אמר ר' יוסי יהא חלקי עם מכניסי שבת בטבריא ועם מוציאי שבתות בציפורי. לפי שטבריא היתה נמוכה והחמה שוקעת שם בעוד יומם והיו יושביה מקבלין עליהן השבת משקיעת החמה אצלם ושקיעתה לשם קודם שקיעתה במקומות הגבוהין ומי שמקבל עליו הכנסת השבת מאותה השעה הרי עשה סייג לעצמו והוא משובח ומעולה מן היושבים במקומות הגבוהין ובהרים וכנגדן מוציאי שבת בציפורי שהיא גבוהה טפי ומאחרין לשם פני המזרח להכסיף ושוהין ומאדימין והיו מקבלין עליהן שימור השבת עד שמכסיפין פני המזרח התחתון והעליון ולפיכך הן משובחים בזה הענין יותר מאנשי טבריא"​
היכן אתה רואה בציטוט שלך הוכחה לדבריך?
"ומי שמקבל עליו הכנסת השבת מאותה השעה" - היינו תושב טבריה שלא אומר לעצמו, מסתמא יש לי עוד רבע שעה, אלא חושש כבר מתחילת הסתרת השמש שמא היא כבר שקעה, או שמא היא תשקע ולאו אדעתיה.
אותו אחד הוא ירא שמים - ואשרי חלקו, וגם רבי יוסי היה רוצה את ההזדמנות להחמיר בזה [וכי אם היה גר בחדרה ורואה את השקיעה - מישהו היה מגדיר אותו כ'יהא חלקי' אם היה סם כך מאחר את מוצ"ש?]
וכן בציפורי
 
וכך כותב הטור, לגבי איחור היציאה מן השבת
ומאחרין אותו כדי להוסיף מחול על הקודש, דאמר ר"י יהא חלקי עם מוציאי שבת בציפורי, שהיתה יושבת בהר והיה נראה להם יום גדול עד צאת הכוכבים ולכך היו מאחרין במוצאי שבת.
 
במה מי שעשה כך בטבריה הוא משובח ומעולה מיושבי ההרים הגבוהים?
הרי להם אין סיבה לעשות את זה, ולו יש?
בעובדה הפשוטה שהוא מרוויח יותר שבת

וכך כותב הטור, לגבי איחור היציאה מן השבת
ומאחרין אותו כדי להוסיף מחול על הקודש, דאמר ר"י יהא חלקי עם מוציאי שבת בציפורי, שהיתה יושבת בהר והיה נראה להם יום גדול עד צאת הכוכבים ולכך היו מאחרין במוצאי שבת.
אכן כוונתו צריכה ביאור
 

הודעות מומלצות

בגמ' בסנהדרין אמרו שלר"י מי שלא דיבר עם חבירו...

משתמשים שצופים באשכול הזה

  • חזור
    חלק עליון
    למעלה