מנהג ירושלים - קוים לדמותה | בית המדרש – דיונים תורניים מנהג ירושלים - קוים לדמותה | בית המדרש – דיונים תורניים

שייף נפיק

משתמש רגיל
gemgemgem
פרסם מאמר
הודעות
85
תודות
283
נקודות
86
מאז ומעולם ידוע על הרבה ענינים שהנם גופי תורה הנוגעים לחיי היום יום אשר הבריח התיכון עליו הוא נשען הוא מנהג ירושלים, רציתי לדעת ברשות חכמי ורבני הפורום דכאן, באיזה ענינים הוא נקבע, ועל פי איזה מגדולי חכמי ירושלים הוא, ועד כמה הוא שיקול לנהוג על פיו, [גם חסר לי המידע ההסטורי מאיזה שנה הוא הובא כבר כסייעתא להלכה לנהוג ע"פ וכו' וכו'], וגם איזה תוקף יש להאי מנהגא וכו', אשמח אם תורחב היריעה למען נדע אם יש כאן על מה לסמוך או שכל דבר יש לברר לגופו של ענין.
 
היה הרבה מנהגים בירושלים.
זה דברים שהשתרשו לאורך הדורות כתוצאה מקיבוץ הגלויות.
בהתחלה זה הגיע מארצות הספרדים שהם היו חלק הארי בירושלים עד לפני 160 שנה בערך
ואחרי זה השתרשו הרבה מנהגי האשכנזים בארצות מוצאיהם.
וכתוצאה מכל זה נהיה לנו מנהג ירושלים.
כך אני חושב.
 
זה מנהג שהנהיג האמרי בינה.
מנהג שהנהיג בירושלים כמדומני בחרם
אבל הוא הנהיג זה על כל בני א"י שמתחתנים בי-ם
זה יכול להקרות מנהג א"י או מנהג היהודים המתחתנים בי-ם
כמדומני שאלו שלא נוהגים כן דס"ל שבשכונות הרחוקות לא נוהג
רק מחמת הסמיכות למקדש
 
מנהג שהנהיג בירושלים כמדומני בחרם
אבל הוא הנהיג זה על כל בני א"י שמתחתנים בי-ם
זה יכול להקרות מנהג א"י או מנהג היהודים המתחתנים בי-ם
כמדומני שאלו שלא נוהגים כן דס"ל שבשכונות הרחוקות לא נוהג
רק מחמת הסמיכות למקדש
האמרי בינה חי לפני 100 שנה בערך.
ולא כולם קיבלו את דבריו.
 
ומה שהקלו לסמוך בעירוב על קולת הדבר שמואל בקרפפות, וכמדומה שר' שמואל מסלנט לא רצה להקל אבל אמר שאחר שהונהג כן ע"פ האדר"ת אין לשנות.
אגב החזו"א מזכיר באיזה מקום לענין שיעורי אמות שפרצת י' אמות הונהג ע"פ ר"ש מסלנט לפי מה שסיפר רב"צ ידלר עיי,ש.
 
אפשר להזכיר לסמוך על יבול נכרי בשמיטה, (נהגו שאסור להקפיד...)
וגם לא ללמוד את שפת העברית שהוא חרם שחרימו בירושלים.
לומר תחנון גם בלי ס"ת. (אולי רק בין החומות-הגרש"ז אויערבאך).

דרך אגב, כבר אמר החזו"א, אמאי היו מדיחים הכהנים את העזרה, אם זה היה שלא ברצון חכמים? והוא מפרק לה, הם טענו שזה מנהג ירושלים...
 

הודעות מומלצות

ברש"י (סוכה נא.) מבלאי מכנסי...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון
למעלה