שלח - מעשה אביו של יהושע בן נון | במדבר | פורום אוצר התורה שלח - מעשה אביו של יהושע בן נון | במדבר | פורום אוצר התורה
  • עקב המצב המתוח והסכנה המרחפת - היל"ת - על יושבי ציון, נרבה בתפילה ובחיזוק. לקריאת תהילים משותפת ומידע מתעדכן מבית גדו"י - לחצו כאן

געגועים

תנ"ך ופרשת שבוע - אוצר החידות
gemgemgemgemgem
חבר צוות
מנהל תוכן
פרסם מאמר
פרסם 5 מאמרים
פרסם 15 מאמרים!
פרסם 30 מאמרים!
הודעות
1,813
תודות
4,649
נקודות
485
יהושע בן נון רצה להשתיק את המרגלים ואמרו לו דין ראש קטיעה ימלל (סוטה לה.), וכוונתם היתה על מעשה שהיה [1]:

אביו של יהושע דר במצרים ואשתו עקרה והיה הצדיק מתפלל לנוכח אשתו ויעתר לו ד', והיה הצדיק מאז והלאה מתענה ובוכה יום ולילה ממאן הפוגות, וירע הדבר בעיני אשתו ותאמר לו היה לך לשמוח כי שמע ד' את תפילתך וללא ענה אותה, ויהי כדברה אליו יום יום ותאלצהו בדבריה. ויגיד לה את אשר בלבו כי הגידו לו משמי מרום כי הבן הזה הנולד לו יתיז את ראשו, והאמינה לדבריו כי ידעה כי כל דבריו באמונה, ויהי כאשר ילדה והנה הוא בן, ותיקח לו אמו תיבה ותחמרה בחמר ובזפת ותשם בה את הילד ותשלך אותו בתוך היאור. וימן ד' דג גדול לבלוע את התיבה. ויהי היום ויעש המלך משתה לכל שריו ועבדיו וילכוד את הדג שבלע את התיבה ויביאוהו לפני המלך וישסעהו והנה נער בוכה ויתמה המלך וכל שריו ויגדל הנער בבית המלך ויפקד אותו להיות תליין שר הטבחים. ויהי אחר הדברים האלה חטא אותו צדיק אביו יהושע למלך מצרים ויצו המלך לשר הטבחים לחתוך את ראשו וליקח את אשתו ובניו ורכושו לעצמו כמשפטם בעת ההיא. ותספר לו אמו את כל המאורע והאמין לה כי נזכר שסיפרו לו שנמצא בדג, אפס כי לא ידע שהיה אביו ועשה תשובה. ובגלל מעשה זה קראו אותו "בן נון" [2] מפני שבלשון ארמית דג הוא – נון. ולכן כאשר יהושע בן נון רצה להוכיח את המרגלים לא נתנו לו לדבר כי אמרו – "דין ראש קטיעא ימלל" [3] דהיינו זה שקטע את ראשו של אביו יש לו בכלל זכות דיבור.​

(מתוך ספר חיבור יפה מהישועה לר"נ גאון מובא באוצר מדרשים, ובהקדמה לספר רב פעלים לר' אברהם בן הגר"א [4])​


[1] יש שמפקפקים במעשה הנ"ל.

[2] אולי מפני זה נקרא בִּן נון ולא בן נון להורות שאינו בן ממש אלא שנמצא בדג.

[3] הרבה פירושים נאמרו על המילים "דין ריש קטיעא", ומעניין לציין את פירושו של הבן איש חי בספרו בן יהוידע שנשמתו של יהושע בן נון הייתה בטבור של אדם הראשון והמרגלים לגלגו עליו שהיה במקום קטוע דהיינו בטבור ולכן נענשו שיצאו תולעים מלשונם לטבורם. ובספר פענח רזא מביא גירסא דין ריש "קטינא".

[4] ובספר אוצר י"ד החיים אות תר"מ מובא באופן אחר.​

וראה כאן

 

הודעות מומלצות

ראיתי בספר חמדת דוד,
מתלמיד של השרף מקאצק...

משתמשים שצופים באשכול הזה

חזור
חלק עליון