יעקב אבינו אומר: וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ.
תוס' על התורה אומרים שיעקב אבינו תיקן מעשר.
וצ"ע, דהרי על אברהם אבינו נאמר בתורה "ויתן לו מעשר מכל".
זאת אומרת שכבר אברהם אבינו כבר עישר.
ואולי יש לחלק בין "תיקן לעישר". וצ"ע.
מעשי למלך הלכות בית הבחירה פרק ב הלכה ב
אך על דברת רבינו בה' מלכים דיצחק תיקן מעשר תמהו דהא כבר כתיב באברהם ויתן לו מעשר מכל
הנה בשו"ת מהרי"א יור"ד סי' ש"ד כ' לתרץ דברי רבינו עפ"י מה דאיתא בתנחומא פ' ראה אר"ה אבות הראשונים הפרישו תרומות ומעשרות
אברהם הפריש תרומה גדולה שנאמר הרימותי ידי
יצחק הפריש מעשר שני שנאמר ויזרע יצחק ולמה מדדו כדי לעשר
יעקב הפריש מעשר ראשון שנאמר וכל אשר תתן לי
ולפי"ז ניחא דכ' רבינו יצחק תיקון מעשר דא"א ע"ה לא תיקן מעשר אלא תרומה
ויצחק הי' הראשון שנתן מעשר והא דכ' ויתן לו מעשר מכל היינו רק דרך מנהגא לא בדרך קביעות
אולם בשו"ת ח"ס סי' קצ"ג כ' לתרץ עפ"י הספרי הנ"ל עשר תעשר מכאן שמפרישין לעומלי תורה או לכל דבר מצוה
וזה הי' אמעשר שהפריש אאע"ה
וע"ז אמר ויתן לו מעשר מכל וע"ז אמר יעקב וכל אשר תתן לי עשר אעשרנו
אמנם יצחק קיים מ"ע של מעשר דאורייתא וימצא מאה שערים אומד זה למעשר: